بفرماييد کوکوي مرغ!

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #82461
    s.shahemi
    مشارکت کننده

    براي داشتن تغذيه مناسب، گنجاندن گوشت سفيد (مانند مرغ، ماهي، ميگو و…) در برنامه‌غذايي ضروري است.
    مي‌توان اجزاي تشكيل‌دهنده اين گروه را به شكل‌هاي مختلف به غذاها افزود و از آنها غذاهاي مختلفي تهيه كرد. مثلا براي تنوع، مي‌توان گوشت مرغ را به صورت كوكو درآورد. براي آشنايي بيشتر با دستور پخت کوکوي مرغ اين مطلب را تا انتها بخوانيد.
    مقدار کالري
    موادغذايي تشکيل‌دهنده کوکوي مرغ در مجموع 1200 كيلوكالري انرژي دارد. در صورتي كه كوكو به 8 برش تقسيم شود، هر يك داراي 150 كيلوكالري انرژي خواهدبود و با خوردن 2 برش از اين كوكو 300 كيلوكالري انرژي به بدن مي‌رسد. البته خوردن برش‌هاي كوكو با نان (به ازاي هر كف دست نان) 80 كيلوكالري ديگر نيز به كل انرژي دريافتي حاصل از خوردن اين غذا اضافه مي‌كند.
    همراه غذا
    مي‌توانيد كوكوي‌مرغ را با يك بشقاب سالاد كاهو البته مخلوط‌شده با سبزي‌هاي تازه‌اي مانند گوجه‌فرنگي، جوانه‌گندم و كلم‌قرمز ميل كنيد. نوشيدني مناسب اين غذا يك ليوان شربت (كم شكر) آبليمو است. به اين ترتيب از گروه گوشت‌ها، غلات و سبزي‌ها سهمي‌ را دريافت مي‌کنيد و چون حداقل 3 گروه غذايي را در يك وعده مصرف کرده‌ايد، وعده غذايي مغذي‌اي داشته‌ايد.
    طـرز تـهـيـه
    ابتدا سينه‌مرغ را با پياز، زردچوبه و يك ليوان آب روي حرارت بگذاريد تا پخته شود. بعد از پخت کامل و سرد شدن گوشت، آن را ريش‌ريش كنيد. در كاسه‌اي بزرگ گوشت مرغ‌ را با تخم‌مرغ، ادويه‌ها و جعفري مخلوط كنيد. در تابه‌اي مناسب، روغن بريزيد و بگذاريد تا داغ شود سپس مايه كوكو را در آن بريزيد و در تابه را بگذاريد تا بخار كند. بعد از 2 تا 3 دقيقه و جمع شدن قطرات آب روي در تابه، در آن را برداريد و بگذاريد يك طرف كوكو كاملا طلايي شود سپس آن را برگردانيد تا روي ديگر نيز طلايي شود. سپس براي آنكه روغن كوكو گرفته شود، آن را روي حوله يكبار مصرف قرار دهيد و بگذاريد چند دقيقه‌اي بماند. به اين ترتيب
    كوكوي مرغ آماده خوردن خواهد بود.
    مـواد لازم (براي 4 نفر)
    سينه‌مرغ 300 گرم
    تخم‌مرغ 4 عدد
    پياز متوسط 1 عدد
    جعفري ساطوري‌شده به میزان دلخواه
    زعفران آب‌شده به ميزان دلخواه
    نمك و زردچوبه به ميزان دلخواه
    روغن زیتون 3 قاشق غذاخوری
    8 راز کوکوي مرغ
    كوكوي‌مرغ، غذايي قديمي ‌و با اصليت ايراني- روسي است كه ايرانيان تاثير بيشتري در معرفي آن به ساير مردم دنيا داشته‌اند. نام اصلي اين غذا «چغرتمه بادكوبه» است و بايد هنگام پخت آن به نکته‌هاي زير توجه کرد:
    1. رنگ اين غذا بايد زرد باشد بنابراين ريختن مقداري زعفران آب‌شده و زردچوبه در آن نكته‌اي كليدي است.
    2. هنگام خوردن اين غذا تکه‌هاي مرغ بايد زير زبان احساس شود بنابراين مرغ را ريش‌ريش كنيد يا آن را به صورت مربع‌هاي ريز درآورديد و بپزيد. بسياري از افراد تمام ‌مواد تشكيل‌دهنده اين غذا را در دستگاه غذاساز مي‌ريزند و آن را به‌صورت خمير درمي‌آورند اما اين کار درست نيست.
    3. براي آنكه كوكو بيشتر پف كند، زرده و سفيده تخم‌مرغ را از هم جدا کنيد و سفيده را آنقدر بزنيد تا به‌صورت كف سفيد و سفتي درآيد سپس آن را به آرامي ‌به مايه كوكو بيفزاييد.
    4. براي آنكه كوكوي‌مرغ مغزپخت شود، در تابه را بگذاريد، البته تا زماني كه زير در آن مقداري بخار جمع شود. در اين مرحله ديگر بايد در ظرف را برداريد و بگذاريد كوكو در روغن سرخ شود.
    5. براي آنكه ميزان روغن مصرفي به حداقل ممكن برسد، بهتر است كوكو را در تابه‌اي بي‌دسته در فر بپزيد. كافي است كف تابه را با كمي ‌روغن چرب کنيد و مايه را در آن بريزيد. با حرارت فر، كوكو مغزپخت مي‌شود و براي طلايي شدن روي آن نيز كافي است شعله بالايي فر را دقايقي روشن کنيد و بگذاريد روي كوكو سرخ و برشته شود.
    6. اگر مي‌خواهيد اين غذا را بدون نان ميل كنيد، براي آنكه با خوردن دو برش از آن سير شويد، بهتر است کنار آن كمي ‌سيب‌زميني پخته، پوره هويج، كاهوي خرد شده و نخودفرنگي قراردهيد.
    7. استفاده از تابه‌اي استاندارد با كف ضخيم، زمينه مصرف كم روغن را حين پخت غذا فراهم مي‌كند. بنابراين از هر تابه‌اي براي طبخ اين غذا يا هر غذاي ديگر استفاده نكنيد.
    8. هرگز براي گرم كردن دوباره برش‌هاي كوكو آنها را در روغن نيندازيد، بهتر است آنها را در فر يا مايكروفر گرم كنيد.

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.