بشقاب قرمز لاغرتان می‌کند

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #89364
    e.amini
    مشارکت کننده

    دانشگاهیان آکسفورد از ظهور علم تازه‌ای به نام گاستروفیزیکز خبر دادند که به تأثیر حواس مختلف بر چشایی و ذائقه غذایی افراد می‌پردازد.

    دکتر چارلز اسپنس استاد دانشگاه آکسفورد اعلام کرد که علم تازه‌ای به نام گاستروفیزیکز (فیزیک دستگاه گوارش) پا به عرصه گذاشته است که با بهره‌گیری از روانشناسی تأثیر حواس مختلف بر چشایی و ذائقه غذایی افراد را مورد بررسی قرار می‌دهد. این علم از مواردی که بر همگان آشکار است، مانند اشتهابرانگیز بودن صرف غذا در دل طبیعت یا کنار دریا و تأثیر موسیقی و نورپردازی فراتر می‌رود و به تأثیر عناصری که تاکنون ناشناخته مانده بودند، می‌پردازد.

    از جمله مواردی که دکتر اسپنس به آنها اشاره کرده، این است که اگر هنگام سفارش غذا در رستوران همراه با دوستانتان در سفارش غذا پیشقدم بشوید، مزه غذا بیشتر به ذائقه شما خوش خواهد آمد. وی در مورد سفارش دادن زودتر از بقیه دوستان می‌گوید: «(در این حالت) شما چیزی را سفارش می‌دهید که واقعاً به شکل غریزی می‌خواهید و معنی‌اش این است که از خوردنش بیشتر لذت می‌برید.»

    به گفته دکتر اسپنس «سرآشپز‌های عالی تقریبا به همان اندازه که روی بشقاب را می‌سازند، ذهن را نیز می‌سازند- یا حداقل می‌توان گفت که چنین وظیفه‌ای دارند.»

    وی معتقد است که بیش از نیمی از لذت خوردن از عنصر «غافلگیری» ناشی می‌شود. وی شواهد متعددی را در این مورد در کتاب خود با عنوان The Perfect Meal ذکر کرده است.

    دکتر اسپنس و همکارانش در آزمایش‌های خود از جمله مزه یک نوشیدنی خاص را برای سه هزار نفر در دو شرایط مختلف بدون ذکر اینکه نوع آنها تغییری نکرده است، مورد آزمایش قرار دادند. در این آزمایش با تغییر ظرف و محیط و موسیقی، پاسخ‌ها در مورد مزه به میزان 20 درصد تغییر پیدا کرد.

    به گفته دکتر اسپنس، ورودی رستوران‌ها و باز شدن آنها به یک گذرگاه شیشه‌ای اشتهابرانگیزتر است «چون بیشتر باعث می‌شود احساس کنید که از زندگی روزمره بریده‌اید.» وی همچنین با اشاره به اینکه منوی غذای پر و پیمان و سنگین، وجود کیفیت بهتر را تداعی می کند، یادآور شده است که استفاده از اسامی و توضیح کوتاه و کلمات کلیدی اشتهابرانگیز برای رستوران‌داران بسیار مفیدتر است.

    همچنین این دانشمند آکسفورد توصیه کرده است که برای لاغر شدن بهتر است در بشقاب قرمز رنگ غذا صرف کنید. وی در این مورد می‌گوید: «سرخ علامت خطر اولیه است اما علاوه بر آن کنتراست کمتری با رنگ غذا ایجاد می‌کند و به این ترتیب آن را کمتر خواستنی نشان می‌دهد، بنابراین کمتر می‌خورید.

    منبع: سلامت نیوز

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.