با عطش کاذب ناشی از غذاهای شور چه کنیم؟

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #91348
    s.shahemi
    مشارکت کننده

    گاهی بعد از خوردن غذاهای دیرهضم، سرد مزاج و بخصوص شور چنان تشنه می‌شویم که با وجود نوشیدن آب، سیراب نشده و آن‌قدر آب می‌نوشیم که شکم‌مان جلو آمده و منظره بدی پیدا می‌کند و بدتر آن که کشیدگی در ناحیه بالای ناف را احساس می‌کنیم و گاهی هر حرکتی که انجام می‌دهیم یا هر قدمی برمی‌داریم جابه‌جا شدن آب و حتی صدای حرکت آن در معده را متوجه می‌شویم. حکمای طب سنتی این مشکل را «عطش کاذب» می‌نامند و در این خصوص توصیه می‌کنند در زمان بروز عطش کاذب سعی نکنید با مصرف آب بیشتر خود را سیراب کنید چراکه این کار آمیزه‌ای از درد شکم، سنگینی، کسالت و ریفلاکس ایجاد خواهد کرد.

    اما چه باید کرد؟

    به گزارش سلامت نیوز، دکتر محمدعلی زارعیان-‌ پزشک و پژوهشگر طب سنتی در روزنامه جام جم نوشت: کسانی که بعد از خوردن بیشتر وعده‌های غذایی بویژه غذاهای شور و دیرهضم دچار تشنگی شدید می‌شوند دو گروه هستند. یک گروه با نوشیدن آب خنک تشنگی‌شان فرو می‌نشیند و احساس خوشایندی پیدا می‌کنند اما گروه دوم با نوشیدن آب سرد به فاصله کوتاهی مجدد تشنه و مجبور به پرنوشی می‌شوند و احساس بدتری پیدا خواهند کرد. اگر از گروه اول هستید، سعی کنید آب را یک باره ننوشید و هر بار مقداری آب را به قدر مکثی کوتاه در فضای دهان نگه دارید تا کمی با حرارت بدن هماهنگ شود و سپس فرو دهید. نوشیدن یک باره آب سرد باعث اسپاسم مری و معده و هضم سخت و تشدید پرنوشی و تضعیف معده می‌شود.اما اگر از دسته دوم هستید رعایت چند نکته زیر می‌تواند به شما کمک کند تا بتوانید از این حالت رهایی یابید.

    ـ بعد از خوردن غذا تا مدتی با تشنگی‌تان مبارزه کنید و جز مقدار اندکی آب چیزی ننوشید.

    بعد از این که کمی معده‌تان سبک‌تر شد یک لیوان چای گرم یا آب ولرم بنوشید. تا زمانی که مشکل‌تان رفع نشده از نوشیدن آب سرد بخصوص در فصول غیرگرم خودداری کنید.

    ـ از نوشیدن آب سرد در زمان گرسنگی و قبل از صرف غذا و بعد از بیدار شدن از خواب پرهیز کنید.

    ـ صبح‌ها که از خواب بیدار می‌شوید یک لیوان آب جوشیده و گرم را جرعه جرعه بنوشید.

    اگر نوشیدن آب جوش برایتان جذابیتی ندارد می‌توانید یک تا دو قاشق غذاخوری خاکشیر را داخل یک لیوان آب جوش بریزید و با تکه کوچکی نبات شیرین کنید و میل کنید. خاکشیر علاوه بر کمکی که به اصلاح هضم شما می کند، دفع شما را نیز تسهیل می کند.

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.