اگر اشتها نداريد، بخوانيد!

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #82465
    s.shahemi
    مشارکت کننده

    10 راه افزايش اشتها
    افزودن سبزي‌هاي رنگي مختلفي مانند هويج، ذرت، بروکلي، نخودفرنگي، لوبياسبز و قارچ به بشقاب غذا مي‌تواند اشتهاي شما را دوچندان کند…
    برخي از افراد بدغذا -به خصوص بچه‌ها- تمايلي به مصرف سبزي‌هاي بخارپز ندارند به همين دليل مي‌توان گروهي از سبزي‌ها مانند هويج، گوجه‌فرنگي، فلفل‌دلمه‌اي، قارچ يا بروکلي را به جاي بخارپزکردن با رنده درشت به صورت خام رنده و با کمي آبليمو، سس مايونز يا خردل و نمک آنها را طعم‌دار کرد و در کنار بشقاب غذا قرار داد. سبزي‌هاي ديگر مانند ذرت، لوبيا و نخودفرنگي را هم مي‌توان براي بهبود طعمشان با روغن‌زيتون و نمک پخت و با سس خردل طعم‌دارشان کرد تا اشتها بيش از پيش تحريک شود. اين راه، يکي از راه‌هاي پيشنهادي براي افزايش اشتهاست.
    1. از آب مرکبات غافل نشويد
    يکي از راه‌هاي افزايش اشتها، گنجاندن آب انواع مرکبات به‌عنوان نوشيدني همراه وعده‌هاي اصلي غذاست. مرکبات مختلفي حاوي انواع ويتامين‌ها از جمله ويتامين C و اسيدفوليک هستند. اسيدفوليک يکي از ترکيب‌هاي افزايش‌دهنده اشتهاست. با اين توصيف شما مي‌توانيد براي افزايش اشتهاي خود يا فرزند بدغذايتان، يک ليوان آب پرتقال، نارنگي، گريپ‌فروت، ليمو شيرين يا حتي شربت آبليموي خنک را کنار بشقاب غذا بگذاريد و کمي از آن را قبل و کمي از آن را هم بين غذا ميل کنيد.
    ضمن اينکه کالري دريافتي از طريق مصرف آبميوه‌هاي طبيعي و تازه مي‌تواند به روند افزايش وزن افراد لاغر هم کمک کند. سبزي‌هاي برگ‌سبز تيره مانند اسفناج و بروکلي، لوبيا، نخود، عدس، کرفس تازه، هويج، باميه و مارچوبه هم جزو بزرگ‌ترين منابع طبيعي دريافت اسيدفوليک هستند که گنجاندن آنها در کنار غذاي اصلي مي‌تواند باعث افزايش اشتها شود.
    2. سالاد کرفس را دريابيد
    کرفس حاوي آب فراواني است و مصرف آن علاوه بر پيشگيري از يبوست، مي‌تواند اشتهاي افراد را هم بالا ببرد. عطر و طعم کرفس خام و تازه مي‌تواند بهترين محرک سيستم بويايي باشد و اشتهاي افراد را هم براي خوردن يک غذاي مفصل افزايش بدهد. درنتيجه شما مي‌توانيد براي افزايش اشتها، سالاد کرفس را در کنار برخي از وعده‌هاي غذايي‌تان داشته باشيد. سالاد کرفس را مي‌توان با ترکيبي از کرفس تازه و خردشده، هويج بخارپز نگيني، نخودفرنگي، ذرت بخارپز، جعفري ساطوري، زيتون سياه بدون هسته و قارچ بخارپز تهيه و آن را با آبليموي تازه يا سرکه بالزاميک و روغن زيتون طعم‌دار کرد.
    3. شکلات تلخ بخوريد
    يکي از راه‌هاي افزايش اشتها، گنجاندن مواد غذايي حاوي عنصر روي در برنامه غذايي روزانه است و شکلات تلخ و پودرکاکائو جزو خوراکي‌هاي حاوي روي هستند که مصرف آنها علاوه بر بالا بردن اشتها، باعث وزن‌گيري در افراد لاغر هم مي‌شود. شما مي‌توانيد يک ليوان شکلات تلخ گرم يا شيرکاکائو را به‌عنوان ميان‌وعده صبح يا عصرتان انتخاب کنيد تا اشتهايتان براي خوردن ناهار و شام بيشتر شود. تخمه‌کدو و هندوانه، بادام، بادام‌زميني، نخودفرنگي، شير و سينه‌مرغ هم از ديگر منابع دريافت عنصر روي يا همان زينک هستند. به همين دليل اضافه کردن کمي تخمه کدو يا هندوانه به سالاد فصل مي‌تواند اشتهاي شما را براي خوردن غذا دوچندان کند.
    4. پروتئين‌هاي حيواني مصرف کنيد
    پروتئين‌هاي حيواني مانند گوشت مرغ، جگر، شير، پنير، ماهي و ماست حاوي ويتامين 12 Bهستند. اين ويتامين يکي از مهم‌ترين ويتامين‌هاي افزايش‌دهنده اشتهاست. به همين دليل به افراد بدغذا توصيه مي‌شود حداقل روزي يک مرتبه پروتئين حيواني را در برنامه غذايي‌شان داشته باشند. پروتئين‌هاي حيواني اگر بخارپز، گريل، تنوري يا سرخ‌شده باشند، بيشتر باعث افزايش اشتها و ايجاد تمايل براي مصرف غذاي بيشتر مي‌شوند.
    5. برنج سرخ‌شده بخوريد
    يک راه افزايش اشتها و لذت‌بردن از غذا خوردن، تغيير شيوه پخت‌وپز و ايجاد طعم‌هاي جديد در برنامه غذايي خانواده است. اگر عادت به خوردن برنج دم‌کرده يا آبکش داريد، بهتر است از امروز عادتتان را تغيير دهيد و برنج سرخ‌شده را هم امتحان کنيد. براي تهيه برنج سرخ شده، بايد ابتدا برنج را تا حد نرم شدن در آب بجوشانيد. سپس آن را با زرده تخم‌مرغ و کمي نمک و زعفران طعم‌دار کنيد. حالا کف ماهيتابه را با روغن چرب کنيد و برنج را در آن سرخ کنيد. به جاي زرده تخم‌مرغ مي‌توان از جعفري، گشنيز يا حتي اسفناج هم براي طعم‌دار کردن برنجي که قرار است سرخ شود، استفاده کنيد.
    6. به گوشت آبليمو و گلپر بزنيد
    انواع غذاهاي گوشتي مانند مرغ، ماهي يا حتي گوشت قرمز را با آبليموي تازه، سرکه بالزاميک يا گلپر همراه نمک، فلفل سياه و کمي روغن‌زيتون طعم‌دار سپس آنها را کمي بخارپز يا سرخ کنيد. طعم منحصر به فرد غذاهاي گوشتي که با اين روش طعم‌دار و پخته مي‌شوند، هر آدم بدغذايي را به سمت ميز غذا مي‌کشاند و اشتهايش را هم دوچندان مي‌کند.
    7. غذايتان را آرايش کنيد
    سفره‌آرايي و آرايش بشقاب غذا يکي از بهترين راه‌هاي افزايش اشتهاست. بد نيست چند مدل آرايش غذا و ميز غذا را ياد بگيريد و آنها را هنگام سرو وعده‌هاي اصلي غذايي به کار ببنديد. بهترين راه آرايش غذا، قراردادن آن در بشقابي بزرگ، سفيد و تزيين‌کردن آن با انواع سبزي‌هاي بخارپز رنگي و سس‌هاي مختلف است. وقتي بشقاب غذا بزرگ باشد، حجم غذاي داخل آن کم به نظر مي‌رسد و افراد کوچک و بزرگ، تمايل بيشتري به خوردن تمام غذايشان پيدا مي‌کنند.
    8. پنير پيتزا را فراموش نکنيد
    استفاده از پنير پيتزا در انواع غذاهاي ناني و ساندويچي، علاوه بر خوش‌طعم کردن آنها مي‌تواند باعث افزايش اشتهاي شما هم بشود. مصرف پنير پيتزا مي‌تواند افزايش دريافت کالري را هم براي افراد لاغر و بچه‌ها در پي داشته باشد. اگر پنير پيتزا را با کنجد مخلوط کنيد، طعم آن را مطلوب‌تر و ظاهر غذايتان را هم زيباتر خواهيد کرد.
    9. ظرف‌هاي غذايتان را رنگي کنيد
    اگر شناختي از روان‌شناسي رنگ‌ها داشته باشيد، حتما مي‌دانيد که رنگ‌هاي گرم و زنده مانند نارنجي، ارغواني، قرمز و زردتيره مي‌توانند باعث افزايش اشتها شوند. با اين حساب شما مي‌توانيد براي افراد بدغذا يا کم‌اشتها ظرف‌هايي رنگي روي ميز غذا بگذاريد؛ از بشقاب و ليوان خودشان گرفته تا ديس غذا و پارچ آب!
    10. از چاشني‌ها کمک بگيريد
    انواع سس‌ها، ادويه‌ها، ترشي‌ها و شورها جزو چاشني‌هاي غذايي محسوب مي‌شوند که مصرف آنها همراه غذا مي‌تواند افزايش اشتها را به دنبال داشته باشد. ادويه‌هايي مانند پودرليمو، فلفل‌سياه، پودر آويشن و ريحان بنفش هم مي‌توانند عطر و طعم سالادها و غذاهاي سرد را فوق‌العاده متفاوت و مطلوب کنند و باعث افزايش اشتها شوند.

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.