ايتاليايي‌ها چگونه اسپاگتي مي‌پزند؟

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #66201
    n.fazel
    مشارکت کننده

    وقتي صحبت از اسپاگتي مي‌شود، همه ياد آشپزهاي ايتاليايي مي‌افتند…
    مي‌دانيد آشپزهاي ايتاليايي هنگام طبخ اسپاگتي به چه نکاتي توجه مي‌کنند؟ اولين نکته، آن است که آنها بيش از سس به طعم خود ماکاروني توجه دارند و معتقدند که موقع خوردن اين غذا بايد مزه رشته‌ها را کاملا زير دندان احساس کرد. نکته ديگر، ميزان ريحاني است که در اغلب غذاهاي ايتاليايي، از جمله اسپاگتي، به کار مي‌رود. آنها بر اين باورند که براي حفظ عطر ريحان، بايد آن را با انگشتان دست خودشان خرد كنند، نه با چاقو. در ضمن، چاشني اين غذا هم پنير پارمزان است؛ به طوري که در ايتاليا خوردن ماکاروني با اين پنير، اصلي است فراموش‌نشدني.
    مواد لازم (براي 4 نفر)
    اسپاگتي پخته4 ليوان

    پياز خرد شدهيک ليوان

    سير خرد شده3 حبه

    گوجه فرنگي خردشده3 ليوان

    ريحان خرد شده يک ليوان

    پنير پارمزان100 گرم

    روغن کانولا2 قاشق‌غذاخوري

    نمک و فلفل به ميزان دلخواه
    طرز تهيه
    ابتدا پياز را در روغن تفت بدهيد. قبل از طلايي‌شدن، سيرها را نيز بيفزاييد و در ادامه، گوجه‌فرنگي‌ها را هم اضافه کنيد. در قابلمه‌اي ديگر، اسپاگتي‌ها را بدون خرد کردن، در آب در حال جوش بريزيد و بگذاريد نرم شوند. در ظرفي که مشغول تهيه سس هستيد ادويه‌ها را نيز اضافه و در مرحله پاياني، برگ‌هاي تازه ريحان را با انگشت خرد کنيد؛ البته نه به قطعات ريز و منظم. پس از آبکش کردن اسپاگتي‌ها تمام رشته‌ها را با مايه سس مخلوط كرده و کمي حرارت بدهيد و بلافاصله سرو کنيد. هنگام خوردن نيز روي تمام محتويات، پنير پارمزان بپاشيد.
    اين غذا تقريبا داراي 1055 كيلوكالري انرژي است و در صورتي كه آن را به 4 قسمت تقسيم کنيد، 260 كيلوكالري انرژي خواهد داشت. همراه شدن اين غذا با كمي سس و ظرفي پر از ماست يا سالاد، ميزان كالري دريافتي را به 400 كيلوكالري مي‌رساند.
    درباره اسپاگتي
    اسپاگتي همان ماكاروني‌ رشته‌اي است كه قطر نازكي دارد و بدون شكستن براي آبكش كردن مهيا مي‌شود. اما از نظر ميزان قند با ديگر انواع ماكاروني‌ها تفاوتي ندارد. بنابراين چه بهتر كه آن را در اندازه‌هايي مشخص ميل كنيد. اين ماده غذايي در خانواده نان و غلات جاي گرفته و هر نصف ليوان پخته آن، معادل يك واحد غلات بوده و 80 كيلوكالري انرژي دارد.
    جالب است بدانيد كه انديس‌گلايسمي (شاخص قند) اين غذا بالاست اما دم گذاشتن آن، اين شاخص را بيشتر خواهد كرد. بنابراين بهتر است آن را بعد از آبكش كردن ميل كنيد. در ضمن، اضافه كردن انواع سبزي‌ها به اين غذا باعث كاهش انديس گلايسمي‌اش مي‌شود و كساني كه چاقند يا ديابت دارند بهتر است به همين دليل، اسپاگتي‌شان را با انواع سبزي‌ها سرو كرده و ميل كنند.
    خواص گوجه فرنگي
    اين سبزي از پرمصرف‌ترين سبزي‌ها در ايتالياست؛ به خصوص براي رنگ دادن به غذا. البته نبايد ارزش تغذيه‌اي آن را ناديده گرفت، به خصوص كه خاصيت آنتي‌اكسيداني فراواني داشته و طي پخت، اين خاصيت چند برابر نيز مي‌شود. از مهم‌ترين فوايد مصرف اين سبزي مي‌توان به جلوگيري از بروز حملات قلبي اشاره كرد؛ به اين ترتيب كه موجب غيرفعال شدن LDL (چربي بد) شده و از اكسيدشدن آن جلوگيري مي‌كند و به اين ترتيب گرفتگي عروق را به حداقل مي‌رسد. نكته ديگر درباره اين سبزي آن است كه مطالعات نشان داده‌اند عادت به خوردن اين سبزي (حداقل 7 عدد در هفته)‌60 درصد ريسك ابتلا به سرطان‌هايي مانند دهان،‌ معده، كولون و ركتوم را كاهش مي‌دهد بنابراين كساني كه سابقه اين بيماري‌ها در خانواده‌شان وجود دارد، بهتر است عادت به خوردن گوجه‌فرنگي را جدي بگيرند.
    خواص سير
    يكي از مهم‌ترين سبزي‌هايي كه براي كاهش چربي خون توصيه مي‌شود، سير است؛ سبزي‌اي كه آليسين موجود در آن كاهنده كلسترول بد خون بوده و به اين ترتيب مصرف منظم‌اش از بروز بيماري‌هاي قلبي جلوگيري مي‌كند. يادتان باشد كه هر واحد از اين سبزي حدود 10 گرم وزن دارد و تقريبا معادل يك حبه آن است. خوردن سير به ميزان 10 حبه در هفته، احتمال ابتلا به بيماري‌هاي قلبي را به ميزان قابل ملاحظه‌اي كاهش مي‌دهد.
    در ضمن، فراموش نكنيد كه تركيبات سولفوري موجود در اين سبزي به آن خاصيت ضدعفوني‌كنندگي داده‌اند بنابراين اگر زياد دچار عفونت مي‌شويد هميشه جايي را براي سير در برنامه غذايي‌تان بگذاريد. به علاوه، ممكن است كه اين سبزي با داروهاي ديابتي تداخل ايجاد كند بنابراين اگر به اين بيماري مبتلا هستيد و داروهاي ضدقند را مدام مصرف مي‌كنيد بهتر است در خوردن سير كمي دقت كنيد و اين موضوع را با پزشكتان در ميان بگذاريد.

    خواص ريحان
    ريحان، گياهي يک‌ساله، معطر و از خانواده نعناع است. بنابراين يك ضدنفخ، ضددرد و ضداسپاسم موثر محسوب مي‌شود و خوردنش در صورت ابتلا به مشكلات گوارشي، مي‌تواند كمك‌كننده باشد. خاصيت ديگر اين سبزي آنتي‌اكسيدان بودن آن است پس يك ضدسرطان محسوب مي‌شود. همان‌طور كه مي‌دانيد اين سبزي به دو رنگ سبز و بنفش موجود است اما گستردگي نوع سبز آن بسيار بيشتر از نوع بنفش‌اش است ولي هر دوي آنها شيرافزا، آرا‌‌م‌بخش، خواب‌آور و ضدبيماري آلزايمر‌ هستند. البته در مصرف ريحان بايد در بعضي موارد احتياط کرد. به عنوان نمونه، خانم‌ها در دوران بارداري و شيردهي نبايد بيش از حد معمول ريحان بخورند زيرا مصرف مقادير زياد و طولاني‌مدت آن ممکن است، خطرناک باشد.
    همراه اين غذا بخوريد

    سس قرمز يكي از چاشني‌هاي همراه اسپاگتي است كه توصيه مي‌شود آن را در خانه تهيه و استفاده کنيد. نوشيدني مناسب با اين غذا نيز مي‌تواند آب‌ميوه‌اي تازه مانند يك ليوان آب‌پرتقال يا يك ليوان آب‌گريپ‌فروت باشد.
    ماندگي و کهنگي

    در صورتي كه اسپاگتي‌تان اضافه آمد، آن را در ظرفي كه درش محكم بسته مي‌شود، بريزيد و در وعده آتي بخوريد. در ضمن، سعي كنيد آن را هرچه سريع‌تر به اتمام برسانيد تا احتمال فساد آن به حداقل ممكن برسد.
    اگر فرزندتان كم‌اشتهاست

    بد نيست علاوه بر ماكاروني به اين غذا سيب‌زميني سرخ‌شده و البته كمي قارچ سوخاري نيز اضافه كنيد و ميزان پنير را بالاتر برده و يك عدد تخم مرغ رنده‌شده نيز به آن بيفزاييد. به اين ترتيب هم ارزش تغذيه‌اي غذا افزايش مي‌يابد و هم انرژي آن بالا مي‌رود.
    اگر اضافه وزن داريد

    به مقدار غذايي كه در بشقابتان مي‌ريزيد دقت كنيد و حتما آن را با حداقل روغن تهيه كرده و با بيشترين ميزان سبزي‌ها ميل كنيد. فراموش نكنيد كه همراه شدن اين غذا با سبزي‌هايي مانند قارچ، فلفل دلمه‌اي و كرفس مي‌تواند با رساندن حداقل كالري شما را به طور كامل سير نگه دارد.
    اگر يبوست داريد

    اضافه كردن سبزي‌هاي برگ‌سبز به اين غذا ميزان فيبر دريافتي را بيشتر خواهد كرد. در ضمن بهتر است نوشيدني همراه اين غذا براي شما كمپوت ميوه‌هايي مانند آلو يا حتي هلو و گلابي باشد كه آن را با حداقل شكر در خانه تهيه كرده‌ايد.

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.