افراد دیابتی قند مصنوعی بخورند یا نخورند؟

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #67841
    zahra jamshidi
    مشارکت کننده

    همزمان با رشدافزون جمعیت دیابتی ها، تبلیغات محصولات مرتبط با این بیماران نیز افزایش پیدا می کند، محصولاتی مثل قندهای مصنوعی که می کوشد طعم شیرین قند را به بیماران دیابتی بچشاند از این دسته است.

    قندهای جایگزین چیست و مصرف چه مقدار از آنها بی خطر است؟

    امروزه بیشتر از قبل در عادتهای غذایی مردم، مواد قندی وجود دارد . مسلما مصرف مازاد بر نیاز مواد قندی نیز باعث اضافه وزن و سایر خطرات مثل بروز دیابت می شود. بنابر این بعضی از مردم از قندهای مصنوعی و یا قندهای رژیمی استفاده می کنند تا به این ترتیب ضمن حفظ عادت غذایی خود، کالری کمتری مصرف کنند.

    قندهای مصنوعی چیست؟

    قندهای مصنوعی، نوعی ترکیبات شیمیایی و یا طبیعی است که علی رقم ایجاد مزه شیرین، بدون کاری می باشد. به خاطر اینکه این قندهای مصنوعی شیرینی فوق العاده ای تولید می کنند، مقدار بسیار کمی از آنها برای شیرین کردن غذا کافی است. اغلب افراد دارای اضافه وزن و یا مبتلا به دیابت ، برای کنترل کالری مصرفی خود از قندهای جایگزین و مصنوعی استفاده می کنند. در مورد افراد دیابتی مصرف این قندها ، باعث افزایش قند خون نمی شود. اما افراد دیابتی باید به خاطر داشته باشند که غذاهای حاوی قند مصنوعی در هر حال به دلیل داشتن سایر کربو هیدراتها و پروتئین ها می تواند سطح قندخون آنها را تحت تاثیر قرار دهد. بعضی از محصولاتی که دارای برچسب ” بدون قند” هستند، ممکن است حاوی مواد قندی دیگری مثل سوربیتول و مانینتول باشند که حاوی کالری است و قند خون را تحت تاثیر قرار می دهد. حتی بعضی از محصولات حاوی قند های جایگزین و رژیمی دارای کالری است و می تواند به برنامه کاهش وزن و کنترل قند خون آسیب وارد کند.

    سازمان غذا و دارو بعضی از قندهای کم کالری که استفاده از آنها در غذا بدون مانع است را معرفی نموده است. همچنین حداکثر مقدار مجاز برای مصرف روزانه این قندها ذکر شده است.

    امنیت قندهای مصنوعی
    بحث های سلامت و بی خطری قندهای مصنوعی، موضوعی است که دراغلب جلسات و سایت ها و …به آن پرداخته می شود. بعضی ها معتقدند که مصرف این قندها خطرات زیادی برای بدن دارد که یکی از آنها بروز سرطان است. در حالیکه هیچ مطالعه علمی صحت این ادعا را ثابت نکرده است و تقریبا بیشتر مطالعات خبر از سلامت و بی خطری این محصول برای عموم مردم دارد. البته در مورد قند مصنوعی اسپرتم هشدار قابل توجهی وجود دارد. افراد مبتلا به بیماری مادرزادی فنیل کتونوری نباید از این مواد قندی و یا محصولاتی که حاوی این نوع قند است استفاده کنند.
    نکته قابل تامل: تنها حذف قند از کیک و شکلات باعث کم شدن کالری آنها نمی شود. اگر در مورد این نوع غذاها پرخوری کنید، به هر حال کالری مازاد بر نیاز کسب می کنید و مواد مقوی کمتری به دست می آورید. باید بدانید که بر خلاف میوه ها و سبزیجات، نوشیدنی های بدون قند و شکلات و دسر مواد سودمند کمتری دارد. در هر حال در مورد مصرف قندهای مصنوعی نیز باید کاملا هوشیارانه عمل کنید و ترجیحاً از این نوع قند ها استفاده نکنند و تنها با مصرف آنها برای حفظ سلامتی اکتفا نکنید.

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.