استفاده از فست فودها برای کودکان

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #93423
    s.shahemi
    مشارکت کننده

    چرا مصرف انواع فست فود برای کودکان توصیه نمی شود و از والدین درخواست می شود از این قبیل خوراکی هابرای فرزندانشان تهیه نکنند چون اطفال را در معرض انواع مشکلات گوارشی قرار می دهند دیابت و تضعیف سیستم ایمنی بدن از پیامدهای اینگونه خوراکی ها است

    اگر از جمله کسانی هستید که به‌طور مکرر فست فود می‌خورید و تمایلی به غذاهای خانگی ندارید و این عادت غلط را به فرزندان‌تان منتقل کرده‌اید، احتمالا از مضرات این غذاها بی‌اطلاع هستید. اگر نگاهی به مقالات علمی داشته باشید با انواع و اقسام مضرات فست‌فودها به گستردگی منوی همین غذاها روبه‌رو خواهید شد. غذاهای فست‌فود به دلیل استفاده از انواع سس و ادویه‌جات طعم خوبی دارند که برای بسیاری از ما خصوصا کودکان فریبنده است. البته انتخاب با خودتان است که طعم غذا را به سلامتی ترجیح دهید یا نه؟ اما بهتر است با ما همراه باشید و با عوارض زیاده‌روی این نوع غذاها بیشتر آشنا شوید. هانیه جباریان، مشاور تغذیه و رژیم درمانی در این باره توضیح می‌دهد.

    بیماری‌های گوارشی بیخ گوش شماست

    سوسیس و کالباس بیش از همه، سیستم گوارش را درگیر کرده و بر آن تاثیر مخرب دارد. در تمام کارخانجات تولید سوسیس و کالباس از نیترات و نیتریت در تهیه این محصولات استفاده می‌کنند. نیترات در مجاورت باکتری‌های روده به ماده‌ای به نام نیتروزامین تبدیل می‌شود. نیتروزامین به میزان بالایی خطر بروز انواع سرطان‌ها از جمله سرطان روده را افزایش می‌دهد. البته باید گفت یک یا دو بار استفاده از فست‌فودها مشکل جدی ایجاد نمی‌کند اما افرادی را می‌بینیم که به‌طور متوسط یک روز در میان فست‌فود می‌خورند. این افراد در معرض خطرات جدی هستند. اگر به آمار بیماری سرطان در کشور آمریکا نگاهی بیندازید متوجه می‌شوید که میزان سرطان روده در این کشور چقدر بالاست زیرا مصرف غذاهای فست‌فود در این کشور بیش از سایر کشورهاست.

    تخریب و تضعیف سیستم ایمنی

    مطالعات جدید نشان داده‌ که مصرف فست‌فودها و محصولات فرآوری شده ازجمله سوسیس و کالباس به مرور زمان بر سیستم ایمنی بدن تاثیر گذاشته و آن را تضعیف می‌کند. سیستم گوارشی با سیستم ایمنی در ارتباط است؛ هر آنچه که بتواند بر سیستم گوارش تاثیر بگذارد، بر سیستم ایمنی هم تاثیرگذار است. حدود 50درصد سیستم ایمنی ما از سیستم گوارش نشات می‌گیرد. حدود ۴٠ درصد سلول‌های سیستم ایمنی در سیستم گوارش قرار دارند؛ بنابراین فست‌فودهایی که سیستم گوارشی را درگیر می‌کنند می‌توانند به‌طور غیرمستقیم بر سیستم ایمنی هم تاثیر تخریبی داشته باشند.

    زنگ خطر برای دیابتی‌ها

    معمولا فست‌فودها غذاهایی سرخ شده هستند که برای طبخ آن از روغن‌های اشباع مضر استفاده می‌شود. این روغن‌ها بارها و بارها به نقطه دود می‌رسند و از این نظر می‌توانند سرطانزا باشند. به علاوه این روغن‌ها باعث بالا رفتن قند و تشدید بیماری در دیابتی‌ها می‌شود. به این ترتیب که در یک سیکل معکوس، چربی به قند تبدیل شده و باعث بالا رفتن قند می‌شود. می‌توان گفت اگر افراد به بیماری مبتلا باشند، با مصرف فست‌فودها تشدید بیماری خود را تضمین کرده‌اند. همچنین اگر به بیماری‌ها مبتلا نباشند، مصرف درازمدت فست‌فودها می‌تواند باعث ایجاد بیماری شود.

    خطر مرگ در سنین جوانی!

    فست‌فودها، خصوصا انواعی از آن که مدت طولانی سرخ می‌شود، کلسترول خون را افزایش می‌دهد.
    همین می‌تواند عامل بیماری‌های قلبی-عروقی، کبد چرب و بروز انواع سکته‌های قلبی و مغزی باشد. یکی از فاکتورهای سکته و مرگ و میر در دوران جوانی تغذیه غلط در دوران کودکی و مصرف بی‌رویه فست‌فودهاست.

    ممکن است انگل بگیرید!

    اگر به‌طور مداوم و بیش از حد فست‌فود بخورید، انواع انگل‌ها را به بدن خود دعوت کرده‌اید. شاید تصور کنید ابتلا به انگل‌ها بیشتر برای کودکان است اما باید بگوییم این موضوع در بزرگسالان هم به میزان زیادی دیده شده و در حال افزایش است. مسلما محیط آلوده تولید محصولات فرآوری شده می‌تواند منجر به ابتلا به انگل شود و این دور از ذهن نیست.

    تشدید سردردهای میگرنی

    مصرف فست‌فودها به دلیل ادویه زیاد و روغن بیش از حد، در برخی افراد باعث عود سردردهای میگرنی می‌شود. اگر چه این غذاها می‌تواند حملات را سریع‌تر و طولانی‌تر کند اما تحقیقی مبنی بر اینکه فست‌فودها عامل میگرن هستند، وجود ندارد.

    سالادهای بیماری‌زا را فراموش کنید

    شاید فکر کنید سالادها گزینه مناسبی برای انتخاب از منوی فست‌فودها هستند چون سالم، کم کالری و حاوی ویتامین‌ها هستند. اگر از جمله افرادی هستید که با خیال راحت یک پرس سالاد را در رستوران‌ها مصرف می‌کنید، به این امید که چاق نمی‌شوید و ضرری هم متوجه شما نیست، باید بگوییم باید کمی با دیده تردید به قضیه نگاه کنید. باید همه‌جوره خیال‌تان را از بابت سلامت سبزیجات و نوع شست‌و‌شوی‌شان راحت کنید. .

    مرغ سوخاری را دست‌کم نگیرید!

    شاید فکر کنید اگر در منو، مرغ و گوشت را انتخاب کنید، از بیماری‌های سوسیس و کالباس در امان هستید. اگرچه این غذاها اندکی بهتر از سوسیس و کالباس هستند اما به هیچ عنوان مضرات‌شان تفاوت قابل ملاحظه‌ای ندارد. سرخ شدن‌های طولانی کیفیت غذاها را به حداقل می‌رساند.

    مخلفات دردسرساز فست‌فودها

    وقتی با منوی فست‌فودها رو به رو می‌شوید، اغلب به غذای اصلی رضایت نمی‌دهید و انواع سس‌ها، قارچ سوخاری و پنیر، نوشابه، سیب‌زمینی سرخ شده، پیاز حلقه‌ای و ناگت را سفارش می‌دهید! محققان می‌گویند ضرر مخلفات و خوراکی‌هایی که در کنار فست‌فودها سرو می‌شود، به اندازه خود فست‌فودهاست.

    شوخی شوخی، عصبی می‌شوید!

    شاید آنچه کمتر به آن فکر کرده باشید، این است که فست‌فودها حتی می‌توانند بر اختلالات روانی هم تاثیرگذار باشند. تحقیقات نشانگر آن است که محصولات فرآوری شده و روغن‌های اشباع که هردو جزء اصلی فست‌فودها هستند، حالت‌های عصبی را تشدید و آستانه تحریک‌پذیری را پایین
    می‌آورد.

    هوش بچه‌ها را قفل و زنجیر کنید

    معمولا در فست‌فودها از روغن‌های جامد و اشباع استفاده می‌شود که باعث کاهش هوش و بار مغزی کودکان می‌شود. به علاوه چون این غذاها طعم‌های متنوعی دارند، معمولا از سوی کودکان بیشتر ترجیح داده می‌شوند. همین است که از خوردن غذاهای سالم و خانگی سر باز می‌زنند زیرا ذائقه کودک بر اثر خوردن فست‌فودها عوض شده و این غذاها را ترجیح می‌دهند. خوردن فست‌فودها با افزایش رشد زودرس و چاقی نیز همراه است و این را بگذارید کنار تمام عوارضی که در این مطلب از آنها یاد کردیم.

    مجله سیب سبز

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.