از پرخوری بی رویه در شب یلدا خودداری کنید.

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #74911
    marziyeh.a
    مشارکت کننده

    اصول تغذیه در شب باستانی یلدا باید به سمت گذشته تغییر یابد و در غیراینصورت به سلامت افراد ضربه های جدی وارد خواهد شد.

    روز دوشنبه در آستانه شب یلدا در گذشته، افراد شب یلدای خود را با مصرف به اندازه انواع میوه جات بخصوص هندوانه و انار که از جمله میوه های این شب هستند، سپری می کردند و تا حد امکان مصرف انواع آجیل و شیرینیها را به حداقل می رساندند.

    اما امروزه افراد کمتر از میوه جات و بیشتر از انواع تنقلات، آجیلها و شیرینیها استفاده می کنند و با این کار سلامت جسمانی خود را به مخاطره می اندازند.

    تنقلات حاوی انرژی و چربی بالایی هستند،چربی موجود در این مواد، هر چند مضر نیست اما از لحاظ خاصیت چاق کنندگی همچون انواع روغنها عمل می کند و از اینرو افراد باید در مصرف اینگونه مواد، نهایت دقت را بعمل آوردند و میزان استفاده از آنها را نه ممنوع، بلکه کاهش دهند.

    بر عدم پرخوری در مصرف انواع آجیل، بخصوص آجیل های شوراستفاده از این نوع آجیل ها در افراد سالم باید محدود شود، ضمن آنکه در مبتلایان به بیماری فشار خون نباید استفاده شود.

    همچنین در خرید انواع آجیل باید به تازه بودن آن توجه ویژه ای داشت، چرا که اگر از تاریخ تولید آجیل بیش از یکسال گذشته باشد، ممکن است این ماده به سم ‘ آفلاتوکسین’ آلوده شده باشد که برای سلامتی بسیاری خطرناک است.

    بسیاری از خانواده ها عادت دارند از ابتدای شب یلدا تا انتهای آن با پرخوری، به یکباره حجم زیادی از کالری را وارد بدن خود کنند، افراد باید از پرخوری بی رویه در شب یلدا خودداری کنند، تا به عوارض گوارشی مبتلا نشوند.

    اگر افراد می خواهند این شب را در کنار یکدیگر توام با خوردن بگذرانند، حتما باید شام را سبک دریافت و از میزان برنج و نان در این وعده غذایی خود کم کنند.

    در شب یلدا ، باید سعی شود به جای استفاده از تنقلات و شیرینی جات از میوه ها استفاده شود تا به یکباره حجم کالری در بدن افزایش پیدا نکند.

    استفاده از این مواد غذایی بواسطه روغن موجود در آنها، عمل هضم را سنگین تر و سخت تر می کند، لذا توصیه می شود بجای استفاده از این مواد از تکه های میوه برای گذران اوقات شب یلدا استفاده شود.

    رعایت فاصله خورد و خوراک تا خواب، بین خوردن تا خواب باید حداقل سه ساعت فاصله باشد تا معده استراحت کند.

    به هیچ عنوان از آجیل های رنگی، شور و ترش استفاده نکنند و بیشتر از آجیل های ساده استفاده کنند تا به دستگاه گوارشی آنها آسیبی نرسد

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.