از مصرف نوشیدنی های داغ اجتناب کنید

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #66253
    nikbakht
    مشارکت کننده

    یکی از عادات غلط ، خوردن غذاها و نوشیدنی‌های داغ است که می‌تواند روی ارگان‌های مهم بدن نظیر گلو، نای و مری اثرات نامطلوبی بر جای گذاشته و فرد را به بیماری‌های خطرناکی دچار کند. از آنجا که بافت‌های بدن با غذاهای داغ هماهنگ نیستند، به همین دلیل خوردن غذاهای داغ سرعت تعویض و تولید سلول‌های بدن را افزایش داده و افزایش سرعت تولید سلول‌ها می‌تواند احتمال سرطانی شدن آنها را زیاد‌تر کرده و به تولید تومور منجر شود.

    یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها در این زمینه «سرطان مری» است که طبق تحقیقی گسترده هر ساله تعداد زیادی از افراد را درگیر می‌کند.این سرطان همانند سایر سرطان‌ها بر اثر رشد بی‌رویه سلو‌ل‌ها و بیشتر در افراد بالای 40 سال بروز می‌کند و به دلیل آن که نشانه‌ای ندارد تا مرحله پیشرفته، تشخیص داده نمی‌شود.

    شایع‌ترین علامت سرطان مری احساس‌ گیرکردن غذا در مری است که به طور پیشرونده‌ای شدت آن افزایش می‌یابد، به طوری که در ابتدا این نشانه گاهی بروز می‌کند و منحصر به مصرف غذاهای جامد و سفت مانند نان، میوه و گوشت است، اما با پیشرفت بیماری، بلع غذا سخت‌تر شده و در نهایت، فرد حتی در خوردن مایعات نیز دچار اشکال می‌شود.

    در این زمان دست‌کم در حدود 60 درصد فضای مری به وسیله تومور اشغال شده است.

    بی‌اشتهایی و کاهش وزن در این بیماران شایع است و در صورت پیشرفت بیماری، سرطان به نقاط دیگر حمله کرده و باعث بروز فلج تارهای صوتی حنجره، اختلال در صحبت کردن، سرفه و… می‌شود.

    در مورد آسیب‌پذیری بافت مری نیز باید گفت که این بافت برخلاف سایر بافت‌های دستگاه گوارش یک لایه مخاطی کمتر داشته و باعث صدمه و ایجاد زودهنگام سلول‌های سرطانی در این ناحیه می‌شود.

    چند توصیه

    براساس نتایج یک پژوهش نوشیدن یک فنجان چای در مدتی کمتر از 2 دقیقه پس از ریختن آن از قوری، در مقایسه با چای که 4 تا 5 دقیقه پس از ریختن نوشیده می‌شود، خطر سرطان مری را 5 برابر افزایش می‌دهد و نوشیدن چای داغ حداقل سبب 20 تا 30 درصد مرگ و میر سلول‌های بدن می‌شود.مایعات و غذاهای داغ همان‌گونه که می‌توانند منجر به سرطانی‌شدن سلول‌های بدن شوند، در صورتی که در ظروف پلاستیکی ریخته شوند می‌توانند سموم شیمیایی این ظروف را آزاد و در خود حل کنند و با ورود به بدن با تحریک و تاثیر بر آنزیم و سلول‌ها منجر به بروز عوارض مضاعف و ناگوار‌تری شوند.

    هنگام تهیه آب قند یا شیر (برای نوزادانی که از شیر خشک استفاده می‌کنند)‌ از آب جوشیده داغ استفاده نکنید. کودکان را به خوردن شیر با دمای معمولی عادت دهید و این را بدانید که غذاهای خیلی داغ موجب ترس و بی‌میلی کودک نسبت به صرف غذا خواهد شد.

    منبع: جام جم و سایت persiandiet

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.