از بيماري كبد چرب چه مي دانيد ؟

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #71510
    s.farzi
    مشارکت کننده

    اين روزها به تعداد كساني كه بيماري كبد چرب در آنها تشخيص داده مي شود افزوده شده است. تغيير شيوه زندگي به خصوص كاهش تحرك بدني نقش موثري در افزايش ابتلا به اين بيماري دارد. براي آشنايي بيشتر با اين بيماري و به خصوص پيشگيري از آن به نكاتي اشاره مي كنيم:

    كبد چرب غير الكلي به تجمع چربي در كبد افرادي گفته مي شود كه الكل مصرف نمي كنند.بيماري كبد چرب بيماري شايعي است كه در اكثر افراد هيچ علامت و نشانه اي ندارد . در بعضي از شرايط تجمع چربي مي تواند سبب التهاب كبد و ايجاد مشكل در عملكرد طبيعي آن شود. مشكل كبد چرب حاد ممكن است منجر به نارسايي كبدي شود.

    نشانه ها

    كبد چرب علامت خاصي ندارد اما چنانچه اين بيماري علامت دار شود ممكن است به شكل خستگي، درد در ناحيه بالاي سمت راست شكم و كاهش وزن بروز پيدا كند. اگر هر يك از اين علائم به شكلي ادامه يافت كه توجه شما را جلب كرد به پزشك مراجعه كنيد.

    كبد چرب در شرايطي ايجاد مي شود كه كبد در شكستن چربيها مشكل داشته باشد. به همين دليل ذرات چربي در بافت هاي كبدي تجمع پيدا مي كند.هنوز پزشكان در مورد علت اين ناتواني به جواب قاطعي دست پيدا نكرده اند. بيماري ها و شرايط مختلفي مي توانند باعث شوند كه اين ناتواني در عملكرد طبيعي كبد به وجود آيد. معمولا اين بيماري ها و شرايط آنقدر متنوع هستند كه مشخص كردن يكي از آنها به عنوان دليل اصلي بروز بيماري مشكل است.

    انواع بيماري كبد چرب

    بيماري كبد چرب به شكل هاي مختلف از بي ضرر براي سلامت تا انواع تهديد كننده سلامت فرد تنوع دارند

    كبد چرب غير الكلي: اينكه چربي در بافت كبدي جمع شود طبيعي نيست اما اين تجمع همواره باعث آسيب رساندن به سلامت نمي شود. به همين دليل ممكن است ميزان چربي كبد اضافه شود اما مشكلي به وجود نياورد . اين شكل از كبد چرب شايعترين انواع اين بيماري است.

    هپاتيت ناشي از چربي: در برخي از موارد ممكن است چربي جمع شده در كبد سبب ايجاد التهاب در كبد فرد شود .اين التهاب مي تواند عملكرد طبيعي كبد اختلال ايجاد كند و شرايط دشوارتري را ايجاد نمايد..

    كبد چرب مرتبط با سيروز كبدي: التهاب كبدي ممكن است به جراحت كبدي منجر شود.ممكن است در چنين شرايط جراحت آنچنان حاد باشد كه كبد نتواند كار خود را انجام دهد و در نتيجه نارسايي كبدي ايجاد كند.

    عوامل خطر ايجاد بيماري

    طيف بزرگي از بيماري ها و شرايط در افزايش خطر ابتلا به بيماري كبد چرب نقش دارند : درمانهاي دارويي خاص، جراحي هاي باي پس معده، كلسترول بالا، تري گليسيريد بالاي خون، سوءتغذيه، سندرم متابوليك، چاقي، كاهش وزن سريع، سموم و مواد شيميايي مانند حشره كشها، ديابت نوع 2و بيماري ويلسون از جمله اين علت ها هستند.

    تغيير شيوه زندگي موثرترين روش درمان

    با شنا سايي عاملي كه به اين بيماري منجر شده مي توان به بهبود آن كمك رساند. براي مثال در صورتي كه پزشك داروي خاصي را علت بروز بيماري دانست مي تواند آن را جايگزين كند. در زماني كه پزشك اقدام به درمان شما كرده است شما مي توانيد با انجام فعاليتهاي زير به فرآيند درمان خود كمك كنيد.

    كاهش وزن:اگر اضافه وزن داريد يا چاق هستيد مقداري از كالري مصرفي روزانه خود را كم كنيد.فعاليت بدني خود را افزايش دهيد.براي كاهش تا نيم كيلو وزن در هفته برنامه ريزي كنيد. اگر قبلا براي كاهش وزن اقدام كرده ايد اما موفق نشده ايد با متخصص رژيم درماني قرار بگذاريد

    از رژيم غذايي سالمتر شامل مقادير زياد سبزي و ميوه استفاده كنيد. به جاي منابع چربي هاي اشباع شده از روغنهاي مايع يا منابع چربيهاي غير اشباع مانند ماهي، روغن زيتون، دانه ها و مغزها وسويا استفاده كنيد.

    از دانه كامل غلات مانند نانهايي كه با دانه كامل گندم تهيه مي شوند و يا برنج قهوه اي استفاده كنيد

    ورزش كنيد و فعاليت بدني خود را افزايش دهيد:تصميم بگيريد حداقل 30 دقيقه در روز فعاليت بدني داشته باشيد. به جاي آسانسور از پله استفاده كنيد. در مسيرهاي كوتاه به جاي استفاده از ماشين پياده روي كنيد. در صورتي كه مي خواهيد ورزش كنيد و اگر از قبل به ورزش عادت نداريد ابتدا از مقادير روزانه كم شروع كنيد و به تدريج ميزان فعاليت خود را افزايش دهيد.

    ديابت خود را كنترل كنيد.درمان خود را طبق نظر متخصص دنبال و مراقب باشيد كه قند خون را كنترل كنيد.

    كلسترول خون را كاهش دهيد. يك رژيم غذايي سالم گياهي، فعاليت بدني منظم و درمان دارويي مناسب به كاهش كلسترول و تري گليسيريد خون كمك مي كند.

    از كبد خود محافظت كنيد از مصرف مواد غذايي كه به كبد فشار وارد مي كند خودداري كنيد.براي مثال الكل استفاده نكنيد.داروهاي مصرفي خود را بر طبق تجويز پزشك استفاده كنيد و از خوددرماني بپرهيزيد.

    درمان دارويي

    براي درمان كبد چرب تا كنون هيچ درمان داروي مخصوصي شناخته نشده است. مصرف مكمل هاي دارويي به خصوص آنها كه به عنوان آنتي اكسيدان شناخته شده اند تاكنون نتيجه قابل توجهي نداشته و دانشمندان را از موثر بودن آنها در درمان اين بيماري مايوس كرده است. البته مصرف ميوه ها و سبزي هاي حاوي آنتي اكسيدان به جاي مكملها توصيه اي است كه همواره متخصصين بر آن تاكيد كرده اند.اين راه سالمترين روش براي تامين آنتي اكسيدان هاي مورد نياز بدن است.

    براي پيشگيري از ابتلا به كبد چرب:

    · رژيم غذايي سالم روزانه را انتخاب كنبد اين رژيم شامل مصرف بيشتر سبزي ها و ميوه ها، دانه كامل غلات و منابع چربي غير اشباع است.

    · وزن خود را در حد طبيعي نگه داريد.اگر اضافه وزن داريد و يا چاق هستيد براي كاهش وزن اقدام نماييدد. كاهش كالري مورد استفاده روزانه و افزايش فعاليت بدني به كاهش وزن كمك مي كنند. در صورتي كه وزن مناسبي داريد براي حفظ آن در آن حدود كوشش كنيد.

    · مراقب استفاده از مواد شيميايي باشيد. چنانچه در خانه يا محيط كار با مواد شيميايي سروكار داريد به روش استفاده صحيح آنها توجه كنيد.

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.