ارزش غذايي‌ گوشت شتر

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #80384
    zahra jamshidi
    مشارکت کننده

    اين روزها وقتي براي خريد گوشت قرمز به برخي قصابي‌ها يا مغازه‌هاي عرضه مواد پروتئيني مراجعه مي‌كنيم در ميان انواع گوشت گاو، گوساله و گوسفند با گوشت شتر مواجه مي‌شويم. اين گوشت از نظر قيمت با گوشت گاو تفاوت چنداني ندارد و از لحاظ شكل ظاهري شبيه گوشت گوسفند و گاو است.

    امروزه بسياري از شهرنشينان به علت عادت نداشتن به مصرف گوشت شتر از خوردن آن اجتناب مي‌كنند. برخي خانم‌هاي خانه‌دار هم بر اين باورند كه اين گوشت سفت و ديرپز بوده و ارزش غذايي ندارد. حال پرسش اينجاست، ارزش غذايي گوشت شتر چه ميزان است؟
    ويژگي‌هاي گوشت شتر
    گوشت شتر منبع بسيار خوبي از مواد مغذي است و از جهت تركيبات شيميايي با گوشت ساير دام‌هاي اهلي مقداري تفاوت دارد. اين گوشت در مقايسه با گوشت گاو از ميزان پروتئين و چربي كمتري برخوردار است و در مقايسه با ساير گوشت‌هاي ديگر حاوي سديم بيشتر و پتاسيم كمتري است.

    مقدار ويتامين B كمپلكس و برخي عناصر معدني نظير فسفر و كلسيم آن بسيار زياد است. اما بايد افزود كه نسبت آهن و روي آن كمتر از گوشت ساير دام‌هاي اهلي است و نسبت كلسيم اين گوشت در عضلات ران آن زيادتر است. ويتامين‌هاي گروه B اين گوشت در تقويت اعصاب تاثير زيادي دارد و روي آن در تقويت قواي جنسي و جلوگيري از اختلالات در رشد جنين كارآمد است.

    كالري بسيار بالاي گوشت شتر قواي بدني و استقامت را زياد مي‌كند و توصيه مي‌شود كه بانوان باردار و شيرده، دانش‌آموزان، ورزشكاران و افراد كهنسال از خوردن آن غافل نشوند.

    ويژگي اصلي و متمايزكننده گوشت شتر در مقايسه با ديگر گوشت‌ها، فقدان مواد هورموني و آنتي‌بيوتيك در آن است چرا كه اين حيوان در طبيعت آزاد و به دور از پرورش دامي رشد مي‌كند. همچنين وجود مواد طعم‌دهنده و معطر در گوشت اين حيوان موجب تحريك و ترشح غدد بزاقي و شيره معده شده و در نتيجه قدرت جذب را افزايش مي‌دهد.

    معمولا از قلم و كوهان شتر در درمان درد پا و كمر و دردهاي روماتيسمي استفاده مي‌شود.

    از گوشت شتر به همراه كوهان آن كه چربي خالص بوده و تقريبا 82 درصد از وزن كل چربي بدن شتر را تشكيل مي‌دهد در تهيه انواع خورش، آبگوشت و خوراك استفاده مي‌شود. دل، جگر، قلوه، مغز، زبان و ديگر احشاي اين حيوان نيز از نظر ارزش تغذيه‌اي تقريبا مانند ديگر دام‌هاي اهلي است.

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.