ارتباط خوب جویدن غذا با سلامتی

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #87518
    ezamani
    مشارکت کننده

    [align=justify]یکی از فواید خوب و درست جویدن اینست که غذا آهسته تر سرو می شود. این موضوع باعث می شود تا افراد به دلیل جویدن که وقت بیشتری را نسبت به هورت کشیدن و بلعیدن می‌گیرد حجم کمتری از مواد غذایی را وارد بدن خود ساخته در نتیجه کنترل وزن بدن نیز راحت تر می‌شود.

    در بسیاری از تحقیقات صورت گرفته در این زمینه این موضوع تائید شده است. در یکی از نسخه‌های چاپ شده در مجله انجمن رژیم غذایی آمریکا نتیجه مطالعاتی انتشار یافته که مربوط به بررسی نحوه غذا خوردن افراد است. آن دسته از افرادی که آهسته غذا می‌خورند به طور قابل توجهی حجم کمتری از مواد غذایی را وارد بدن خود می‌سازند. این افراد در مقایسه با کسانی که سریع تر غذا می‌خورند رضایت بیشتری از غذا خوردن دارند.

    طبق نتایج مطالعات دیگری که این بار در مجله اشتها انتشار یافت معلوم شده است کسانی که زمان بیشتری را صرف جویدن وعده ناهار می‌کنند میان وعده‌های کمتری را مصرف می کنند.

    درست نجویدن غذا باعث افزایش سرعت عمل خوردن می شود. یک آب لیوان کوچک آب هویج معمولی (کوچکترین سایزی که ممکن است ارائه شود)، دارای ۱۴۱ کالری یعنی برابر یک هویج بزرگ کالری دارد. حال در زمان نوشیدن آب هویج که معمولا دارای قطعات کوچک هویج نیز هست شما ممکن است تنها یک قطعه هویج را جویده و مابقی را با عمل بلعیدن وارد بدن خود سازید. این موضوع باعث می‌شود در یک مدت زمان کوتاه حجم زیادی از کالری را وارد بدن سازید.

    از دیگر نکات منفی آب میوه اینست که در زمان تهیه آب میوه ای مانند هویج فیبر این ماده غذایی از آن جدا می‌شود و به اصطلاح در تفاله آن باقی می ماند. فیبر ماده غذایی است که به هضم غذا کمک می‌کند. از این رو هرچند خوردن آب میوه باعث می شود تا ظرف مدت اندکی حجم قابل توجهی از مواد با ارزش غذایی وارد بدن شود، اما فیبر مورد نیاز از دست رفته و در عوض حجم زیادی کالری دریافت می شود.

    جویدن علاوه بر اینکه باعث کاهش سرعت غذا خوردن می شود در واکنش‌های شیمیایی بدن نیز موثر است. واکنش‌هایی که در ترغیب احساس سیری مفید بوده و باعث می‌شود تا میزان کالری کمتری وارد بدن شود. وقتی شما شروع به جویدن غذا می کنید این عمل منجر به تحریک گیرنده‌های بدن شده و باعث می‌شود تا روده کوچک، لوزالمعده و سایر اعضا اقدام به تولید مواد شیمیایی کنند که در هضم غذا مفید هستند. برخی از مواد شیمیایی تولید شده هورمونهایی هستند که باعث ارسال پیام به مغز مبنی بر احساس سیری می‌ شوند. هر چه بیشتر بجوید هورمون های بیشتری از این نوع تولید کرده و کالری کمتری مصرف می‌کنید.

    شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد خوب جویدن و آهسته خوردن باعث کنترل قند خون شده ودر جلوگیری از دیابت نیز موثر است.[/align]

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.