اثر استرس روی متابولیسم چربی ها:

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #68223
    saemi
    مشارکت کننده

    استرس ، بخشی از زندگی است و معمولاً به دنبال حوادث روزمره به وجود می آید. برای مبارزه با استرس، راه های مختلفی وجود دارد كه به چند مورد آنها اشاره می كنیم :
    1. منابع و موارد استرس زا را تا حد امكان از میان بردارید. برای مثال، اگر جمعیت و شلوغی موجب ناراحتی شما می شود، زمانی را برای خرید انتخاب كنید كه خلوت باشد. اگر صف سینما یا تئاتر شلوغ است، در صف نایستید. می توانید از نوارهای ویدئویی آن فیلم یا نمایش استفاده كنید.
    2. از شر وسایل اضافی و بی مصرف خلاص شوید و اطراف خود را خلوت كنید. می توانید این وسایل را حراج كنید یا اصلاً به كسانی بدهید كه مورد نیازشان است.
    3. اگر همیشه دیر به مقصد مورد نظر خود می رسید، كاغذ و قلمی در دست بگیرید و كارهای روزمره خود را یادداشت كنید. با این كار در می یابید وقت خود را چگونه تنظیم كنید. برای مثال، اگر چهل دقیقه طول می كشد تا به محل كار خود برسید، آیا به موقع از خانه خارج می شوید؟ ، چنانچه منطقی و واقع بین باشید ، می توانید مشكلات خود را حل كنید و از استرس زندگی خود بكاهید، فقط اگر منطقی و واقع بین باشید. اگر وقت كافی برای انجام تمام فعالیت های مورد نظر و مهم خود ندارید، پس شاید بیش از حد تلاش می كنید. از تمام فعالیت های روزمره و مدت زمان آنها ، یك فهرست تهیه كنید.
    4. از موقعیت های استرس زا اجتناب كنید. اگر انجام یك ورزش یا بازی خاص سبب اضطراب شما می شود، از انجام آن خودداری كنید. هدف از انجام این تمرینات، بالا بردن روحیه و ایجاد نشاط است. اگر می دانید این ورزشها احساس خوبی به شما نمی دهد، از انجام آنها بپرهیزید.
    5. اگر نمی توانید استرس را از میان بردارید، سعی كنید عادت های خود را عوض كنید. از ارتباط و معاشرت با افرادی كه سبب استرس و اضطراب شما می شوند، بپرهیزید. برای مثال، اگر با پدرهمسر خود رابطه خوبی ندارید، اما نمی خواهید این امر مسئله ساز شود، به هنگام دعوت كردن از وی از دیگر اقوام همسر خود نیز دعوت كنید تا از فشار روحی و اضطراب شما كاسته شود.
    6. رقابت با دیگران در كار، شغل، مقام و ظاهر، می تواند یكی از منابع اجتناب ناپذیر اضطراب باشد. شاید هم افرادی را بشناسید كه كارمی كنند تا حسادت و خشم دیگران رابرانگیزانند. اما در حقیقت باید به آنچه دارید، قانع باشید. چون اضطراب حاصل از حسادت و رقابت، به خود فرد تحمیل می شود.
    7. وسایلی مثل موبایل یا كامپیوتر باعث می شوند كه طی یك روز بیش از حد كار و فعالیت انجام دهیم. قبل ازخرید وسایل و تجهیزات جدید مطمئن شوید كه این وسایل به پیشرفت موقعیت فعلی شما كمك می كند.آگاه باشید كه مراقبت از دستگاه ، و تعمیر و نگهداری آن می تواند استرس زا باشد.
    8. سعی كنید در هر زمان فقط یك كار را انجام دهید. برای مثال، به هنگام تمرین ورزشی دوچرخه زدن مجبور نیستید به رادیو گوش دهید یا تلویزیون هم تماشا كنید. به یاد داشته باشید كه گاهی اوقات برای پرهیز از استرس بهتر است هیچ كاری انجام ندهیم.
    9. اگر شما از بی خوابی، سردرد و ناراحتی معده رنج می برید، در نظر داشته باشید كه استرس سبب این مشكلات است . اگر همزمان عصبانی ، ناامید و نگران باشید، نیروی جسمانی شما تحلیل می رود و خسته و فرسوده می شوید.
    10. اگر احساس می كنید كه استرس و اضطراب شما بیش از حد است و كنترل آن خارج از توان خودتان است، باید از پزشك متخصص كمك بگیرید.
    به طور كلی احساس عدم سلامت و بی میلی برای بلند شدن از خواب به هنگام صبح ، نشانه های اولیه استرس و اضطراب بیش از حد است.

    تمریناتی برای كاهش استرس

    1- خود را سازمان دهید . برای این كه استرس خود را به روش اثربخشی اداره نمایید ، باید از روشهای مناسب تخصیص زمان و انرژی برای انجام كارها بهره‌ گیرید.
    2- با نظارت بر افراد و اشیای اطراف خود بر خویشتن مسلط شوید. بدین ترتیب شما می‌توانید ضمن حمایت خویش ، از استرس‌ رهایی یابید.
    3- با ارائه ی بازخوردهای مثبت به خویش، عزت نفس خویشتن را افزایش دهید و خود را بهترین فرد برای انجام كارها در نظر بگیرید.
    4- با برنامه‌ ریزی فعالیت های تفریحی در زندگی ، خود را تشویق نمایید. در واقع این امر به شما كمك می‌كند تا انگیزه‌ای برای انجام كارهایتان داشته باشید.
    5- ورزش كنید ، چون سلامتی شما به توانمندی‌ سلول های بدنتان در جذب اكسیژن و غذا بستگی دارد. ورزش هایی از قبیل پیاده روی ، دوچرخه سواری ، شنا و … حداقل به مدت پانزده تا سی دقیقه در سه روز هفته برای سلامتی قلب و پاهایتان مفید است.
    6- با استفاده از تنفس عمیق و تمركز بر افكار مثبت، استرس و نگرانی را از خود دور كرده و به خود آرامش دهید. خواب كافی همراه با تفكر مثبت ، استراحت به صورت تدریجی، ورزش، گوش‌ دادن به موسیقی ملایم، ارتباط با دوستان ، و دوست داشتن دیگران از عوامل ایجاد آرامش در افراد است.
    7- در حد امكان بعضی مواقع دست از كار بكشید. هفت الی هشت ساعت خواب در شب ضروریست. بین مطالعه استراحت كنید، چون برای مدتی از زمان، ذهن شما توان یادگیری دارد و پس از آن، احتیاج به زمانی برای طبقه ‌بندی و كامل كردن اطلاعات دارد. یك قانون كلی در این زمینه می‌گوید: ده دقیقه استراحت برای هر یك ساعت مطالعه . به همان اندازه كه به ذهنتان استراحت می‌دهید به چشمانتان نیز استراحت دهید.
    8- از وضعیت جسمی خودتان آگاه باشید. از نشانه‌های پریشانی در خود از قبیل سردرد ، دلواپسی، آشفتگی، درد معده، نداشتن تمركز، سرماخوردگی، خستگی زیاد و … مطلع باشید. به خاطر داشته باشید این علائم می‌توانند عاملی برای ایجاد اختلالات جدی‌تر از قبیل زخم معده ، فشارخون بالا و بیماری های قلبی باشند.
    9- به تغذیه خود توجه كنید. با یك رژیم غذایی متعادل غذا بخورید. از غذاهایی كه چربی یا شكر زیاد دارند، اجتناب كنید و خود را به دارو و الكل عادت ندهید. مواد كافئین‌دار با این كه شما را بیدار نگه می‌دارند، ولی در بسیاری مواقع سبب می‌شوند انسان نتواند روی مسائل تمركز داشته باشد ؛ و نیز به یاد داشته باشید بیست دقیقه پیاده ‌روی در روز بهتر از بسیاری از نسخه‌های دارویی در ایجاد آرامش به شما كمك می‌كند.
    10- شاد زندگی كنید. آمار نشان داده كه افراد بانشاط ، عمر طولانی و مشكلات جسمی كمتری دارند و نسبت به دیگران پركارتر هستند. در زندگی با چیزهایی كه به نظر بی‌معنی می‌آیند با شوخ طبعی برخورد كنید. به خاطر داشته باشید شما انسان بسیار ویژه‌ای بوده و لایق بهترین رفتارها با خودتان هستید

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.