اثرات چاقی بر روی روان کودکان

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #69112
    madjd
    مدیرکل

    همانطور که می دانیم چاقی در دوران کودکی زمینه بیماریهای مختلف متابولیک از جمله دیابت را فراهم می نماید. اما علاوه بر آثار سوء چاقی در ایجاد بیماری های جسمی، شروع چاقی در دوران قبل از مدرسه، زمینه اختلالات روانی را نیز باعث خواهد شد. مطالعات جدید نشان می دهند كودكاني كه از اضافه وزن در دوران رفتن به مهد کودک رنج می برند، احساس ترس و تنهايي بيشتري نسبت به كودكان با وزن طبیعی دارند.
    پژوهشگران دانشگاه میسوری كلمبيا دريافتند: دختران و پسراني كه در دوران قبل از مدرسه اضافه وزن داشتند، احساس تنهايي، افسردگي و اضطراب بیشتری در آنها ایجاد شده که با گذر زمان، اين احساسات بدتر مي شود. نکته جالب توجه آن که بر خلاف تصور اولیه، برخي احساسات منفي در پسران حتی زودتر از آنچه ما باور داريم، تجربه مي گردد.
    اين مطالعه شامل 8000 كودك بود كه به 3 گروه مختلف تقسيم شده بودند: كودكاني كه در طول دوره مهد كودك، پايه اول تا سوم، اضافه وزن داشتند؛ كودكاني كه تنها در پايه سوم اضافه وزن داشتند؛ و كودكاني كه هرگز اضافه وزن نداشتند. پژوهشگران، مشاهدات مربیان اين دانش آموزان را در مهد كودك، و همچنين پرسشنامه اي كه كودكان درباره احساساتشان بیان كردند را مورد بررسي قرار دادند.
    بررسی نظرات مربیان حاکی از آن بود که دختران چاق مهارتهاي شخصي كمتري نسبت به دختراني دارند كه هرگز اضافه وزن نداشتند. همچنين دختران با اضافه وزن، خويشتن داري كمتري دارند. لازم بذکر است که اين تفاوتها بين دختران چاق و دختران با وزن طبیعی در اثر گذشت زمان بيشتر مي گردد. اما وضعيت وزني پسران، تاثيري بر چگونگي مهارتهاي خويشتن داري و اجتماعي مورد مشاهده معلمين، نداشت. نکته دیگر قابل ذکر آن که پسران چاق، رفتارهاي برون گرايانه و ارتباطی كمتري از پسران با وزن نرمال داشتند؛ در حاليكه عكس اين موضوع راجع به دختران صادق است، دختران با اضافه وزن، بيشتر رفتارهاي برون گرايانه نشان می دادند.
    نتایج بدست آمده از برداشت کودکان چاق نسبت به خودشان نشان داد كه کودکان چاق مهارتهاي فردي ضعيف و جايگاه اجتماعي پاييني دارد و ارتباطات ضعيفي با همسالان خود برقرار مي نمايد. همچنين كودكان چاق رفتارهاي درون گرايانه بيشتري مانند افسردگي را گزارش دادند. نکته مهم دیگر این پژوهش آنست که ديد متفاوت مربیان نسبت به كودكان با اضافه وزن سبب مي شود كه كودكان، احساس تبعيض را از همان ابتدا تجربه نمايند.
    نکته عملی: با توجه به آثار سوء زودهنگام روانی چاقی در کودکان، والدين حتي قبل از اينكه كودكان اضافه وزن پيدا كنند بايد به وضعيت وزني آنها توجه داشته باشند. در این راه والدين بايد به كودكان خود كمك كنند تا سالمتر غذا بخورند و فعالتر باشند، بعنوان مثال، کودکان را بجاي تماشاي تلويزيون، در بازیهایی که همراه با تحرک بدنی می باشد شرکت دهند. در انتخاب غذایی نیز باید از همان دوران کودکی مواد غذایی سالم را جایگزین تنقلات ناسالم نمایند. علاوه بر این درمان چاقی کودکان را به بهانه ای که آنان در سنین رشد هستند نباید به تاخیر بیندازند.

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.