اثرات مفيد و موثر دانه شكلات غني از فلاوونوئيدها بر روي سيستم عروقي

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #80052
    zahra jamshidi
    مشارکت کننده

    فلاونوئيدها گروهي از پلي فنول‌ها هستند كه بيشتر در سبزيجات و ميوه‌ها يافت مي‌شوند، خاصيت آنتي‌اكسيداني دارند و راديكال‌هاي آزاد را كاهش مي‌دهند. همچنين از پراكسيدشدن چربي در سلول‌هاي بافت‌هاي عروقي جلوگيري مي‌كنند. انجمن قلب آمريكا دست كم پنج سهم ميوه و سبزي را روزانه به افراد توصيه مي‌كند.
    فلاوونوئيد موجود در دانه شكلات، كاتكين (catechin)، اپي كاتكين (epicatechin) و پروسيانيدين مي‌باشد. در تمامي تحقيقات انجام شده پس از مصرف 40-30 گرم شكلات تخ (dark chcolate) دست كم به مدت دو هفته، مقدار كاتكين خون افراد افزايش يافته است ولي در صورت مصرف شير همراه با اين محصولات خاصيت آنتي‌اكسيداني اين مواد كاهش مي‌يابد. به همراه بالا رفتن فلاوونوئيد كاتكين، خاصيت آنتي‌اكسيداني در بدن افزايش مي‌يابد.
    تاثيرات فلاونوئيدهاي كاتكين و اپي كاتكين و پروسيانيدين موجود در شكلات در بدن انسان:
    – عملكرد عروق را بهبود مي‌بخشد: پروسيانيدين موجود در شكلات باعث تحريك آنزيمي مي‌گردد كه به ساخت NO كمك مي‌كند. NO باعث گشاد شدن عروق و عملكرد بهينه آن‌ها مي‌گردد.
    – كاهش فشار خون: در تحقيقات انجام شده پس از مصرف شكلات تلخ، با افزايش فلاوونوئيدها در خون، فشار دياستوليك و سيستوليك كاهش مي‌يابد.
    – تاثير بر فاكتورهاي انعقادي: در تحقيقات متعدد، پس از مصرف 300-200 سي‌سي نوشيدني‌هاي غني شده با فلاوونوئيد دانه شكلات، فعاليت فاكتورهاي انعقادي كاهش يافته، از تشكيل فيبرينوژن جلوگيري به عمل مي‌آيد (مانند آسپرين عمل مي‌كند) و به اين ترتيب باعث رقيق شدن خون مي‌گردند.
    به طور كلي فلاوونوئيدهاي موجود در دانه شكلات و انواع مواد غذايي مانند چاي سبز، آلبالو، انگور بنفش، شاتوت و… با كاهش فشار خون، رقيق كردن خون و گشاد كردن عروق، از سيستم قلبي – عروقي بدن محافظت به عمل مي‌آورند.

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.