ابتلا به دیابت با کمبود این ویتامین

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #95089
    s.shahemi
    مشارکت کننده

    دیابت یک بیماری مزمن است که بدن فرد مبتلا به آن، هنگام سوخت‌وساز قند دچار اختلال می‌شود. این بیماری در سراسر جهان میلیون‌ها نفر را- هم در میان کودکان و هم در میان بزرگسالان- مبتلا می‌کند. پژوهشی نوآورانه که پژوهشگران در دانشکده‌ی پزشکی ویل کرنل واقع در نیویورک انجام دادند، راز نقش ویتامین آ را در دیابت آشکار کرده‌است.

    به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت کسب و کار بازده، کمبود ویتامین آ شایع‌تر از آن است که فکر می‌کنید. بر اساس گفته‌ی جنیفر برت، متخصص درمان‌های طبیعی، کمبود ویتامین آ در امریکا در میان گروه‌های کم‌درآمد شایع است. به علاوه، آدم‌هایی که رژیم غذایی بسیار کم‌چرب دارند و کسانی که جگر، خوراکی‌های لبنی و سبزیجات تیره‌رنگ را به مقدار محدود مصرف می‌کنند، و کسانی که در اثر بیماری‌های مانند سلیاک یا هپاتیت‌های عفونی، سوءجذب چربی را تجربه می‌کنند نیز ممکن است دچار کمبود ویتامین آ شوند.

    دیابت به مقیاس یک بیماری همه‌گیر رسیده‌است

    بر اساس داده‌هایی که مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری منتشر کرده‌است، بیش از ۲۹ میلیون نفر، تنها در امریکا از دیابت رنج می‌برند، و یک‌چهارم این افراد حتی نمی‌دانند به آن مبتلا هستند.
    ممکن است دیابت نوع ۱ باشد، که زمانی دیابت نوجوانان نامیده می‌شد، یا نوع ۲ باشد، که با عنوان دیابت بزرگ‌سالان نیز شناخته می‌شود. با این حال، در سال‌های اخیر، دیابت نوع ۲ در بسیاری از افراد جوان‌تر نیز تشخیص داده شده‌است، و ممکن است چرایی آن در پژوهشی که اخیرا انجام شده‌است پاسخ داده شود.

    ویتامین آ و دیابت- ارتباط این دو

    در یک پژوهش نوآورانه، که پژوهشگران دانشکده‌ی پزشکی ویل کرنل روی جوندگان انجام دادند، دانشمندان راز نقش ویتامین آ را در دیابت آشکار کردند.

    داده‌های این پژوهش، که در شماره‌ی دسامبر ۲۰۱۴ مجله‌ی بیولوجیکال کمیستری چاپ شد، نشان داده‌است ویتامین آ نقشی اساسی در حفظ عملکرد صحیح سلول‌های بتا در لوزالمعده دارد. این سلول‌ها برای حفظ گلوکز خون در سطح بهینه ضروری هستند، و در افرادی که دیابت نوع ۲ دارند درست عمل نمی‌کنند.

    وقتی جوندگان این پژوهش از ویتامین آ محروم شدند، عملکرد سلول‌های بتا در آنها افت کرد، و هنگامی که ویتامین آ به رژیم غذایی‌شان بازگردانده شد، عملکرد سلول‌های بتا- و سطح گلوکز خون- در آنها به حالت عادی برگشت.

    چرا ویتامین آ ضروری است

    ویتامین آ یک ماده‌ی مغذی مهم است-ماده‌ای که برای زنده ماندن به آن نیاز داریم، و خودمان قادر به تولید آن نیستیم. قابلیت ویتامین آ در تقویت عملکرد سلولی محدود به سلول‌های بتای لوزالمعده نیست، این ویتامین به بازتولید تمام سلول‌های بدن، از پوست گرفته تا اندام‌های درونی، کمک می‌کند.

    همچنین ویتامین آ با حفظ بینایی و جلوگیری از نابینایی در ارتباط است، و آدم‌هایی که دچار کمبود ویتامین آ هستند، بیش‌تر در معرض تجربه‌ی مشکلات بینایی قرار دارند، از خشکی چشم و نزدیک‌بینی، که علت شایع تاری دید است گرفته تا کم‌بینایی و دید کم در شب.

    ویتامین آ ماده‌ی غذایی کلیدی برای سلامت چشم است. علائم دیگر کمبود ویتامین آ شامل اسهال و اختلالات پوستی است، و برای همین است که این ویتامین یکی از ۸ برترین ویتامین‌ها و مواد مغذی برای داشتن پوستی شفاف است.

    ویتامین آ برای تسریع درمان زخم‌ها مفید است، برای عملکرد دستگاه تولیدمثل و عملکرد غشای مخاطی ضروری است، و برای تقویت دستگاه ایمنی مفید است- مثلا آن دسته از کودکان مبتلا به سرخک که ویتامین آ دریافت کرده‌بودند، در مقایسه با همتایان‌شان دوره‌ی درمان سریع‌تری داشتند.

    به‌طور خلاصه، فواید دریافت ویتامین آ به مقدار کافی خیلی فراتر از درمان و پیشگیری از دیابت است.

    منابع طبیعی ویتامین آ

    ویتامین آ ۲ منبع دارد:

    رتینوئیدها– از منابع حیوانی می‌آید.
    بتاکاروتن– از منابع گیاهی می‌آید.

    بدن بتاکاروتن را به ویتامین آ تبدیل می‌کند. بتاکاروتن یک رنگدانه‌ی ارگانیک است که خواص زیست‌شناختی مهمی، از جمله آنتی‌اکسیدان و فعالیت‌های حفاظت در برابر نور آفتاب دارد.

    وقتی صحبت از خوراکی‌های سرشار از ویتامین آ است، گزینه‌های متنوعی پیش رو داریم. بعضی از آنها به‌صورت پخته و بعضی به صورت خام خورده می‌شوند، و همه‌ی آنها خوشمزه و برای‌تان خوب هستند.

    این‌ها برخی از بهترین خوراکی‌ها برای بالا بردن سطح ویتامین آ در بدن هستند:

    سیب‌زمینی شیرین

    سیب‌زمینی شیرین پخته را می‌توان به چند صورت مصرف کرد، و می‌توانید آن را با انواع چاشنی‌ها مزه‌دار کنید. شما می‌توانید از آن در دسر استفاده کنید یا کمی ادویه به آن اضافه کنید تا خوش‌طعم شود- در هر صورت، هنگام خوردن این‌ها میزان دریافت ویتامین آ را افزایش خواهیدداد!

    هویج

    درمان‌های خانگی همیشه هویج را به عنوان یک خوراکی فوق‌العاده مفید برای بینایی توصیه کرده‌اند- و اکنون علت آن را می‌دانیم: هویج حاوی ویتامین آ به مقدار زیاد است. هویج آب‌پز و خام هر دو مقادیر زیادی ویتامین آ دارند.

    سبزی‌های برگی تیره

    کاهو، اسفناج و کلم کالی همه دارای میزان زیادی ویتامین آ هستند، چه پخته‌شوند و همراه با شام سرو شوند، چه به صورت خام در سالاد مصرف شوند. شما می‌توانید سبزیجات برگی دیگر را نیز برای بالا بردن سلامت‌تان مصرف کنید.

    زردآلو

    برای بالا بردن سطح ویتامین آ، می‌توانید زردآلو را به صورت خام یا خشک‌شده بخورید. آن را مستقیما از درخت بچینید و بخورید یا برای ترکیب آجیل مغذی و لذیذ این میوه را خشک کنید.

    انبه و خربزه

    این میوه‌های شیرین، به‌صورت خام، دارای مقادیر زیادی ویتامین آ هستند. شما می‌توانید از طالبی و گرمک، و نیز انبه ویتامین آ دریافت کنید. دلایل باورناپذیر دیگری هم برای خوردن انبه وجود دارد.

    کدو تنبل

    انواع مختلف کدو تنبل(انواع کدوها) زیر پوسته‌ی سخت‌شان ویتامین آ پنهان کرده‌اند. بنابراین، تا جایی که می‌توانید سوپ کدو بخورید یا برای این‌که دوز بیش‌تری ویتامین آ به رژیم غذایی‌تان بیفزایید، یک کدو حلوایی را پوره و مصرف کنید.

    فلفل دلمه‌ای قرمز

    فلفل‌های قرمز شیرین را می‌توان به صورت خام یا کمی تفت‌داده شده خورد. هرچند فلفل‌های سبز و زرد نیز ویتامین آ دارند، اما نوع قرمز آن به‌خصوص کاروتنویید دارد و محتوای بتاکاروتن آن تقریبا ۱۱ برابر بیش‌تر از فلفل دلمه‌ای سبز است.

    چگونه جذب ویتامین آ را افزایش دهیم

    برای اطمینان از این‌که حداکثر بهره را از خوراکی‌های سرشار از ویتامین آ می‌برید، مطمئن شوید این خوراکی‌ها را همراه با چربی‌های خوراکی سالم مصرف می‌کنید. این چربی‌ها به افزایش جذب ویتامین‌های محلول در چربی از قبیل ویتامین آ و د کمک می‌کنند، بنابراین، به‌طور مثال افزودن روغن زیتون، آووکادو، یا مغزها را به سالادهای سبزی امتحان کنید یا ۱ قاشق چای‌خوری روغن زیتون را به سوپ‌تان اضافه کنید.

    تاثیر پخت روی ویتامین آ

    ویتامین آ‌ در برابر حرارت نسبتا باثبات است. مواد مغذی محلول در چربی از قیبل ویتامین‌های آ، د، ای، و کا در طول پخت در شرایط بهتری قرار می‌گیرند.

    نتیجه‌گیری گزارشی در مجله‌ی کشاورزی و شیمی خوراکی این بود که آب‌پز کردن برای هویج، کدو سبز، و بروکلی بهتر از بخارپز کردن، سرخ کردن یا خام سرو کردن آنها است(سرخ کردن بدترین روش برای حفظ مواد مغذی است).

    اما باید به یاد داشته‌باشید هرچند ممکن است یک روش طبخ دسترسی به یک ماده‌ی مغذی را آسان‌تر کند، اما می‌تواند یک ماده‌ی مغذی دیگر را از بین ببرد. مثلا، آب‌پز کردن هویج، سطح کاروتنویید آن را در مقایسه با هویج خام به‌طور چشم‌گیری بالا می‌برد، اما ویتامین ث هویج خام خیلی بیش‌تر است، چون این ویتامین تحت تاثیر حرارت قرار می‌گیرد.

    یک هشدار درباره‌ی ویتامین آ

    ویتامین آ یک ویتامین محلول در چربی است، بنابراین دریافت بیش از حد آن می‌تواند بدن را مسموم کند. بر خلاف ویتامین‌های محلول در آب(از قبیل ویتامین ث و انواع ویتامین ب)، مقادیر اضافی ویتامین آ به سادگی از طریق ادرار دفع نمی‌شود.

    هنگام مصرف مکمل ویتامین آ مراقب باشید از میزان توصیه‌ی شده برای یک روز(حداکثر ۱۰۰۰۰ واحد) زیاده‌روی نکنید.

    به‌طور ایده‌آل، یک رژیم غذایی سالم و متعادل بهترین راه برای رساندن ویتامین آ به بدن است، نه ریسک کردن با قرص‌ها و کپسول‌های مکمل.

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.