آیا کاهش وزن در دوره شیردهی مجاز است؟

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #80095
    zahra jamshidi
    مشارکت کننده

    از آنجا که در دوره بارداري معمولاً اندام خانم‌ها دچار تغييراتي مي‌شود، بعد از زايمان تمايل دارند به وزن قبل از بارداري خود برگردند. سوال بسیاری از آنان این است که آیا می‌توان رژیمی برای کاهش وزن در دوره شیردهی داشت؟
    در طي 4 هفته اول بعد از زايمان، نبايد رژيم کم‌کالری یا کاهش وزن گرفته شود. همچنين محدوديت انرژي جايز نيست؛ زیرا بدن نيازمند انرژي کافي است تا آن چه در زمان تولد نوزاد از دست رفته است بازيابد و نياز کودک تأمين شود.

    سیر کاهش وزن آهسته در دوره شیردهی
    پس از ماه اول، رژیم کاهش وزن برای مادر مضر نیست، ولی باید توجه داشت که سیر کاهش وزن مادر در دوره شیردهی باید آهسته باشد. به عبارت دیگر وزن کم کردن در دوره شیردهی، اصول خاص خود را دارد. معمولا نصف انرژی که برای تولید شیر در بدن مادر لازم است از چربی ذخیره شده در بدن مادر در دوره بارداری و نصف دیگر از رژیم غذایی دریافتی مادر تامین مي‌شود، بنابراین اگر مادری بخواهد در زمان شیردهی‌اش با سرعت و بی‌رویه وزنش را پایین بیاورد، بطور حتم نتیجه‌ای نمی‌گیرد و بدین ترتیب هم برای خودش مضر است و هم احتمال اختلال در فرآیند شیردهی و پیامدهایی برای شیرخوار وجود خواهد داشت.

    حد مجاز کاهش وزن در دوره شیردهی
    در زمان شیردهی مادران نباید بیش از دو کیلوگرم در ماه وزنشان را پایین بیاورند و حفظ تعادل تغذیه‌ای در این افراد بسیار مهم است. بطور کلی رژیم غذایی دوره شیردهی باید بسیار ملایم باشد. علاوه بر این شیر دادن مادر به نوزاد کمک قابل توجهی به بازگشت وزن طبیعی مادر خواهد نمود، زیرا همانطور که ذکر شد نیمی از انرژی که برای تولید شیر در بدن مادر لازم است از چربی ذخیره شده در دوران بارداری باید تامین شود. تحقیقات اخیر نشان‌دهنده ارتباط مستقیمی بین شیردهی و کاهش وزن پس از زایمان است. مطالعه‌ای که با مشارکت ۲۵ هزار مادر شیرده انجام گرفته نشان داده است که مدت شیردهی و غلظت شیر نقش مهمی در افزایش متابولیسم و کاهش وزن دارد. بر اساس این تحقیق، زنانی که مدت زمان بیشتری به کودک خود شیر داده‌اند، وزن بیشتری را از دست داده‌اند.

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.