آیا سرطان تخمدان با مصرف گوشت و چربی در ارتباط است ؟

در حال نمایش 3 نوشته (از کل 3)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #69829
    Zohre Azimi
    مشارکت کننده

    محققان دانشکده بیولوژی و سرطان شناسی دانشگاه Maastricht در هلند ، درباره تاثیر مصرف گوشت قرمز و چربی ها بر احتمال ابتلا به سرطان تخمدان مطالعات گسترده ای را آغاز نمودند . نتایج این مطالعات که بر روی 62573زن یائسه صورت گرفت حاکی از آن است که فقط اسیدهای چرب غیر اشباع ترانس ، رابطه مستقیم با افزایش خطر ابتلا به سرطان تخمدان داشته و مصرف گوشت قرمز و دیگر انواع چربی ها و اسید های چرب در این مورد بی تاثیر هستند .
    لازم به ذکر است که فرایند هیدروژنه کردن درصد اسیدچرب ترانس را در روغن بالا میبرد . روغن های جامد گیاهی و کره حاوی اسید چرب ترانس می باشند .

    1.First published November 10, 2010, doi: 10.3945/ajcn.2010.29888 Am J Clin Nutr January 2011 vol. 93 no. 1 118-126
    American Journal of clinical Nutrition

    #96812
    azy
    مشارکت کننده

    جالب بود ممنون

    #97739
    madjd
    مدیرکل

    هيچ روش عمومي براي پيشگيري از ابتلا به سرطان تخمدان وجود ندارد اما برخي تحقيقات نشان داده است 5 راه وجود دارد كه مي‌تواند احتمال ابتلا را كاهش دهد.
    1.مصرف قرص‌هاي ضدبارداري تحقيقات نشان داده است در صورتي كه خانمي به مدت 5 سال قرص پيشگيري از بارداري مصرف كند، احتمال ابتلا به سرطان تخمدان در او 40 تا 50 درصد كاهش مي‌يابد. مصرف اين نوع قرص‌ها به ويژه در خانم‌هايي كه احتمال ابتلا به سرطان تخمدان در آنها بالاست، مهم‌تر است البته برخي متخصصان مي‌گويند مصرف قرص‌هاي ضدبارداري مي‌تواند احتمال ابتلا به سرطان پستان را در زناني كه دچار جهش ژن BRCA هستند افزايش دهد.
    2. باردار يا شيرده بودن گرچه پزشكان توصيه نمي‌كنند براي كاهش خطر ابتلا به سرطان تخمدان باردار شويد اما به هر حال بارداري احتمال ابتلا را كاهش مي‌دهد. آمارها نشان داده در زناني كه فرزند دارند ميزان ابتلا به اين سرطان 30 تا 60 درصد كمتر از ميزان ابتلا در زنان بدون فرزند است. همچنين احتمال ابتلا به سرطان تخمدان در زناني كه اولين فرزندشان را قبل از 30 سالگي شير داده‌اند، كمتر از سايرين است. شير دادن احتمال ابتلا به سرطان پستان را هم كاهش مي‌دهد.
    3. تحرك و داشتن رژيم كم‌چرب مصرف غذاهاي كم‌چرب، غني از فيبر و كاهش مصرف الكل و گوشت مي‌تواند تا حد زيادي در كاهش احتمال به سرطان تخمدان موثر باشد. بررسي‌هاي پژوهشگران نشان داده داشتن يك رژيم كم‌چرب و 3 بار در هفته انجام فعاليت‌هاي ورزشي مي‌تواند احتمال ابتلا به سرطان تخمدان را پايين بياورد. در صورتي كه فرد بالاي 18 سال،‌ حجم توده بدني‌اش بالاتر از 25 سال باشد احتمال ابتلا به اين سرطان نيز در او افزايش مي‌يابد.
    4. مشاوره با متخصص ژنتيك در صورتي كه در خانواده شما خانمي به سرطان مبتلاست، لازم است شما نيز با يك متخصص ژنتيك مشورت كنيد. انجام تست‌هاي ژنتيك مي‌تواند ميزان احتمال ابتلاي شما را مشخص كند.

در حال نمایش 3 نوشته (از کل 3)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.