آیا آهسته غذا خوردن می تواند باعث کاهش وزن شود؟

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #87204
    ezamani
    مشارکت کننده

    [align=justify]آیا آهسته غذا خوردن می تواند باعث کاهش وزن شود؟ چیزی که این مطلب را منحصر به فرد می کند این است که افراد به دو گروه تقسیم شده اند: افرادی با وزن مناسب و نرمال و افراد دارای اضافه وزن و چاق، سپس کالری دریافتی آن ها را با سرعت غذا خوردن مقایسه کردند. حدس بزنید به چه نتیجه ایی دست یافتند؟ هر دو گروه زمانی که به آرامی غذا خوردند کالری کمتری دریافت کردند، اما برای افراد دارای وزن نرمال این تفاوت در میزان کالری بیشتر بود. مطالعات دیگر نشان داد که افراد با وزن نرمال هر لقمه را به تعداد دفعات بیشتری نسبت به افراد دارای اضافه وزن می جوند.

    این روش چگونه عمل می کند؟
    ممکن است تعجب کنید و برایتان جای سؤال باشد که چگونه آهسته غذا خوردن ممکن است از پرخوری شما جلوگیری کند؟ سریع غذا خوردن باعث می شود فرآیند سیگنال های طبیعی بدن، که شامل هورمون ها و ارتباط بین شکم و مغز است را مختل می کند. گرلین یا هورمون گرسنگی در معده شما تولید شده و بر مرکز لذت مغز شما اثر می گذارد و باعث می شود شما برای چشیدن طعم های خوشمزه بیشتر غذا بخورید! اما در بدن ما هورمون دیگری به نام لپتین نیز ترشح می‌شود، که گرسنگی را سرکوب کرده و مانع از پرخوری می‌شود. حدود ۲۰ دقیقه طول می‌کشد تا مغز شما به بدن اعلام سیری کند. اگر شما سریع غذا بخورید، این پیام زمانی به بدن شما خواهد رسید که شما به ظرف خالی غذا نگاه می کنید!

    اهمیت درست جویدن غذا
    هضم غذا در دهان ما آغاز می‌شود و ما با جویدن مواد غذایی را تکه تکه می‌کنیم تا روده‌های ما راحت‌تر مواد مغذی را جذب کنند. جویدن سریع بدن شما را از جذب مواد مغذی محروم می‌سازد. به این فکر می کنید که هر لقمه را باید چند بار بجوید؟ اکثر مطالعات نشان می‌دهند تعداد ۳۰ تا ۴۰ بار جویدن هر لقمه برای جذب مواد مغذی ضروری است.

    آهسته غذا خوردن چه فوایدی دارد؟
    با کاهش سرعت صرف غذا و افزایش تعداد دفعات جویدن، شما هوشیاری بیشتری نسبت به طعم غذا و مقدار غذای مورد نیاز خود خواهید داشت. در این صورت غذا خوردن تجربه‌ای لذت‌بخش خواهد بود، نه فقط پر کردن غذا در معده. آهسته غذا خوردن علاوه بر کمک به کنترل وزن و بهبود گوارش شما، دارای مزایای زیر است:

    بهبود طعم غذا
    آهسته غذا خوردن باعث می‌شود شما بیشتر طعم، بافت و بوی مواد غذایی را احساس کنید. جالب است بدانید هرچه به آخر غذای خود نزدیک شوید طعم آن را بیشتر احساس خواهید کرد.

    انتخاب غذای بهتر
    هنگامی که شما طعم غذای خود را به خوبی می‌چشید، دوست دارید هر لقمه طعمی جالب داشته باشد. این طعم‌ها را در غذاهای طبیعی خواهید یافت و غذاهای فرآوری شده چنین طعمی نخواهند داشت. ما غذاهای فرآوری شده را سریع‌تر می‌جویم زیرا این غذاها بعد از چند لقمه طعم خود را از دست می‌دهند و از این رو باعث می‌شوند شما بیشتر غذا بخورید.

    هرگز احساس سیری زیاد نکنید
    هنگامی که شما به مغزتان زمان می‌دهید تا بتواند به بدن اعلام سیری کند، قبل از زیاده‌روی از غذا خوردن دست می‌کشید و دیگر هرگز بعد از صرف غذا در معده خود احساس ناراحتی و سنگینی نخواهید کرد. این امر باعث می‌شود شادتر و سالم‌تر زندگی کنید.

    چگونه آهسته غذا خوردن را تبدیل به یک عادت کنید؟
    کاهش سرعت میل کردن غذا نیاز به زمان و تمرین دارد. اینجا راه های وجود دارد که به شما کمک می کند تا آهسته تر عمل کنید.

    لقمه غذای را کاملا” میل کنید
    قبل از این که لقمه قبلی خود را به خوبی نجویده و فرو نداده‌اید قاشق تان را پر نکنید.

    قاشق را پایین بگذارید
    وقتی توانستید به مرحله بالا عمل کنید، گام دیگری را اضافه کنید و میان دو لقمه قاشق را کنار ظرف غذا بگذارید.

    از غذاهای با فیبرهای بالا استفاده کنید
    غذاهای دارای فیبر بالا نه تنها شما را بیشتر سیر می‌کنند، بلکه باید زمان بیشتری را صرف جویدن آن‌ها کنید.

    لقمه های کوچک تری انتخاب کنید
    لقمه‌های کوچک‌تر زمان بیشتری برای تعامل میان مغز و معده شما فراهم می‌کنند. انتخاب لقمه های کوچک تر به معنی داشتن زمان بیشتر جهت اعلام سیری توسط مغز به معده است. هرگز قبل از این که احساس سیری کنید دست از غذا خوردن نکشید، اما در عوض آهسته‌تر غذا بخورید.

    غذای خود را قسمت بندی کنید
    در بسیاری از کشورهای اروپایی وعده‌های غذایی در قسمت‌های مختلفی مانند پیش غذا، غذای اصلی و دسر سرو می‌شود. وقتی بدانید این تمام غذای شما نیست و همچنان قسمتی از غذا باقی مانده است کمتر غذا می‌خورید.[/align]

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.