آووکادو و سویا، ضد درد زانو

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #79561
    neda.mousavi
    مشارکت کننده

    آواکادو يکي از اين مواد غذايي است که اثر درماني ويژه اي در درمان درد زانو دارد. منشاء آووکادو، آمريکاي جنوبي بوده و از آن جا به نواحي ديگر دنيا راه يافته است. برگ‌ هاي اين درخت ضخيم و سبز و گل‌ هاي آن کوچک و سبز رنگ است. ميوه ي آن مانند گلابي و داراي پوستي سخت به رنگ سبز تيره و يا سياه است در حدود 400 نوع مختلف آووکادو وجود دارد که بعضي از آن ها داراي پوست صاف و سبز رنگ بوده ولي پوست برخي از آن ها سياه و خشن است.

    آووکادو چرب است و داراي اسيدهاي آمينه مختلف مانند سيستئين، تريپتوفان و تيروزين مي ‌باشد. در تحقيقات جديدي که انجام شده وجود چند نوع آنتي‌ بيوتيک در آووکادو ثابت شده است‌. دانه ي گياه داراي مقدار کمي(در حدود 2 درصد) روغن است. اين روغن غليظ و سفت و به رنگ زرد مايل به سبز بوده که دراي بو و طعمي مطبوع است‌. روغن دانه آووکادو داراي حدود 7 درصد روغن‌ هاي اشباع شده مانند اسيد پالميتيک و اسيد استئاريک اسيد آراشيديک، اسيد ميريستيک و در حدود 80 درصد روغن‌ هاي اشباع نشده مانند اسيد اولئيک و اسيد لينولئيک مي ‌باشد‌.

    آواکادو داراي اثرات دارويي و درماني متعدد است ولي يکي از بارزترين فوايد آن درمان زانو درد است. روغن آووکادو داراي ويتامين ‌هاي مختلف مانند C، K ، H ، E، D، B، A است و ارزش غذايي زيادي دارد. اين روغن ضد رماتيسم است و ماساژ روغن آووکادو به محل هايي از زانو که دردناک است موجب تخفيف درد مي شود. مصرف خوراکي آواکادو نيز در کاهش درد زانو بسيار موثر است. زيرا تحقيقات مشخص ساخته است؛ آواکادو داراي ترکيباتي بنام فيتو استرول است که اثرات ضد التهابي و همچنين اثرات ضد درد دارد.

    سويا نيز از مواد غذايي موثر در درمان درد و التهاب مفاصل است. طبق بررسي متخصصين تغذيه ي دانشگاه ايالتي اکلاهاما، با مصرف روزانه ي سويا به مدت سه ماه، بر درد و رنج ناشي از زانو درد مي‌ توان غلبه نمود.
    اين ماده ي غذايي منبع غني ايزوفلاون‌ ها است. ايزوفلاون ‌ها به سبب توانايي خود در تعديل فعاليت استروژني بدن(با اتصال به گيرنده‌ هاي استروژني سطح سلول ‌ها)، شناخته مي ‌شوند. محققين آزمايشگاهي ثابت نموده‌ اند، ايزوفلاون ‌هاي سويا التهاب مفاصل را کاهش داده، بافت غضروف را بهبود مي‌ بخشند و در نهايت سبب کاهش درد مي ‌شوند.

    درد و التهاب ناشي از بيماري آرتريت با مصرف مخلوطي از آواکادو و روغن سويا مشخصاً کاهش مي يابد. طي مطالعه اي در کشور فرانسه انجام شد، به بيماراني که درد شديدي در زانو و باسن داشتند، 300 يا 600 ميلي گرم مخلوط عصاره آواکادو و روغن سويا داده شد. پس از 6 هفته درد زانو در اين افراد به گونه بهتر شد که بيش از نيمي از آن ها ديگر نياز به درمان دارويي نداشتند.

    مخلوط غير صابوني آووکادو و سويا در درمان التهاب مفاصل توصيه مي‌ شود. در چهار آزمايش باليني مرتبط، مخلوط غير صابوني آووکادو و سويا(عصاره حاصل از روغن سويا و آووکادو) در درمان درد و خشکي زانو و در نتيجه کاهش مصرف انواع دارو موثر شناخته شده است. اين محصول در بسياري از نقاط دنيا به‌ صورت مکمل مصرف مي ‌شود. دوز عادي آن 300 ميلي ‌گرم بوده و دو ماه براي تاثير ضدالتهابي آن، زمان لازم مي‌ باشد.

    سیده ندا موسوی، دانشجوی دکترای تخصصی علوم تغذیه

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.