آلرژی به لبنیات

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #79550
    neda.mousavi
    مشارکت کننده

    سه عامل عمده در ایجاد واکنش های آلرژیکی عبارت هستند از: کازئین، پروتئین وی و قند موجود در شیر.

    کازئین و وی که از پروتئین های شیر هستند، بیشتر ایجاد آلرژی حقیقی می کنند و قند شیر بیشتر باعث ایجاد عدم تحمل شیر در بالغین و یک سری از کودکانی می شود که به علت فقدان یا کمبود آنزیمی به نام لاکتاز است؛ این آنزیم تجزیه کننده ی قند موجود در شیر به نام لاکتوز است. دامنه ی این علائم وسیع و متفاوت می باشد. در آلرژی، کهیر، اگزما، گرفتگی مزمن و اسهال از علائم شایع می باشد.
    در عدم تحمل لاکتوز مانند سایر عدم تحمل ها، علائم گوارشی از جمله نفخ، اسهال و دل پیچه بسیار شایع است. در درمان عدم تحمل می توان از شیرهای بدون لاکتوز استفاده کرد. در طی تهیه ی این نوع شیر، از آنزیم تجزیه کننده ی لاکتوز استفاده می شود و قند شیر به گلوکز و گالاکتوز تجزیه شده، که هر دو راحت تر هضم می شوند.

    همان طور که می دانیم پنیر، کره، ماست، خامه، کفیر ، خامه ترش و بستنی مواد غذایی ای هستند که پایه ی اصلی آن ها شیر است. همچنین شیر در یک سری مواد غذایی فرایند شده از جمله شیر کاکائو، سُس سالاد، کیک و کلوچه و مواد غذایی با طعم پنیر و…. به کار می رود. در صورتی که به مواد لبنی آلرژی داریم، از این مواد بنا به میزان حساسیت مان نباید استفاده کنیم. البته شدت عوارض بسته به هر فرد متفاوت است. ممکن است فردی فقط به تعدادی از مواد فوق آلرژی نشان دهد و فرد دیگر به همه ی آن ها.

    در این افراد در هنگام تهیه ی مواد غذایی حتما باید به شیر استفاده شده در آن ها توجه کرد، مثلا در مورد نان یا شیرینی باید سوال شود از چه شیری در تهیه ی آن استفاده شده است. در برخی کارخانه ها و فروشگاه ها در تهیه ی مواد غذایی به جای شیر گاو، از شیر سویا استفاده می شود. معمولا شیر سویا در افرادی که به لبنیات آلرژی دارند قابل تحمل است.

    سیده ندا موسوی، دانشجوی دکترای تخصصی علوم تغذیه

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.