پيتزا بدون دخالت سوسيس و کالباس

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #66668
    n.fazel
    مشارکت کننده

    پیتزا يكي از آن غذاهاي پرطرفداري است كه بدغذاترين بچه‌ها هم معمولا آن را دوست دارند؛ غذايي كه اصل ايتاليايي‌اش از ورقه‌اي نازك خمير، كمي سبزي‌ و مقداري پنير تشكيل شده؛ در حالي كه بيشتر ما ايراني‌ها پيتزاهاي پرمايه‌تر را مي‌پسنديم که متاسفانه ناسالم‌تر است…
    نكته ديگر درباره اين غذا، سوسيس و كالباس فراواني است كه در تهيه‌اش به كار مي‌رود؛ در حالي كه مي‌توان آن را سالم‌سازي كرد.
    مواد لازم (براي 2 نفر)
    سينه مرغ 250 گرم 400 كيلوكالري
    پياز1 عدد10 كيلوكالري
    فلفل دلمه‌اي 1 ليوان 25 كيلوكالري
    قارچ5/2 ليوان40 كيلوكالري
    گوجه فرنگي رنده شده 1 عدد 10 كيلوكالري
    سير1 حبه
    زيتون سبز 10 عدد 45 كيلوكالري
    خمير پيتزا 200 گرم640 كيلوكالري
    پنير پيتزاي ورقه‌اي 6 عدد 300 كيلوكالري
    فلفل سياه و آويشن مقداردلخواه صفر
    روغن سرخ كردني 1 قاشق غذاخوري 90 كيلوكالري

    طرز تهيه: ابتدا خمير را در ظرفي نچسب پهن كرده و روي آن را با گوجه فرنگي رنده شده‌اي كه از قبل با سير ساطوري شده مخلوط كرده‌ايد، آغشته كنيد. چند ساعت قبل از تهيه پيتزا، سينه مرغ‌تان را به تکه‌هاي ريزي برش داده و با پياز خرد شده، فلفل سياه و كمي آبليموي تازه مزه‌دار كنيد سپس در تابه‌اي چدني آنها را تفت دهيد و بگذاريد تا با حرارت ملايم به تدريج مغزپخت شود. در مرحله بعدي، تكه‌هاي مرغ، فلفل دلمه‌اي و قارچ را روي خمير چيده و سپس تمامي محتويات را با پنير بپوشانيد. روي پيتزاي‌تان آويشن پاشيده و زيتون‌هاي هسته‌گيري شده را نيز به عنوان آخرين جز به غذايتان اضافه كنيد و پس از 40 دقيقه حرارت ديدن در فر، آن را سرو كرده ميل كنيد.
    اين غذا تقريبا داراي 1560 كيلوكالري انرژي است و با تقسيم كردن آن به 10 برش هر تكه داراي 156 كيلوكالري انرژي خواهد بود.
    خواص آرد گندم سبوس‌دار
    اولين نكته درباره آرد، آن است كه هميشه بهتر است نوع تصفيه‌نشده‌اش را ميل كنيد؛ زيرا هر 100 گرم آرد سبوس‌دار نصف نياز روزانه به فيبر را تامين خواهد كرد. حتي اين سبوس داراي مقاديري ويتامين E است به طوري كه با خوردن يك قاشق غذاخوري سبوس گندم تمامي نياز به اين ويتامين تامين خواهد شد. علاوه بر تمامي نكات ياد شده اين ماده غذايي البته اگر از نوع سبوس‌دار باشد، مملو از سلنيوم است همان ماده معدني كه در تقويت سيستم دفاعي بدن نقش پررنگي داشته و مقاومت بدن را در برابر عوامل بيماري زا افزايش مي‌دهد. يادتان باشد كه اين ماده معدني خاصيت آنتي‌اكسيداني نيز دارد و بنابراين دريافت به اندازه آن خطر ابتلا به سرطان را به حداقل مي‌رساند.
    خواص سينه مرغ
    پروتئين يكي از درشت مغذي‌هايي است كه هر فردي به ازاي وزنش بايد به گرم مقداري از اين ماده مغذي را دريافت كند؛ به اين ترتيب كه يك آقاي 70 كيلوگرمي روزانه به 70 گرم پروتئين نيازمند است و توصيه مي‌شود آن را با خوردن انواع گوشت‌ها به خصوص گوشت‌هاي سفيد كه مرغ نيز جزيي از آن به حساب مي‌آيد، تامين كند زيرا چربي اشباع کمي داشته و در عين حال ميزان پروتئين‌اش به اندازه است. توصيه مي‌شود كه هر فرد بالغي روزانه 2 تا 3 واحد از گروه گوشت‌ها در برنامه غذايي‌اش به چشم بخورد كه اين مقدار برابر است با 30 گرم گوشت لخم البته از هر نوع يا يك عدد تخم مرغ يا 45 گرم پنير. پس روزانه 60 تا 90 گرم گوشت بايد دريافت كنيد تا به اين ترتيب ميزان پروتئين دريافتي‌تان به اندازه باشد.
    خواص قارچ
    اين ماده غذايي جزو سبزي‌ها به حساب مي‌آيد و داراي كالري كمي است بنابراين انتخابي مناسب براي كساني خواهد بود كه قصد لاغر شدن دارند. علاوه بر كالري كم، خوردن هر 5 عدد قارچ متوسط 50 درصد نياز روزانه به مس را تامين خواهد كرد بنابراين خوردن اين ماده غذايي نيز به تقويت قواي سيستم ايمني كمك مي‌كند زيرا اين ماده معدني يعني مس خاصيت آنتي‌اكسيداني داشته و در ساختمان آنزيم‌هايي كه در فعاليت‌هاي آنتي‌اكسيداني دخيل هستند، شركت كرده و به اين ترتيب از تخريب اكسيداتيو سلول‌ها و آسيب‌پذير شدن آنها جلوگيري مي‌کند. علاوه بر اينها در قارچ تركيب‌هايي به نام لنتينان وجود دارد كه از رشد تومورها جلوگيري كرده و از ابتلا به سرطان پيشگيري مي‌كند پس عادت به خوردن قارچ، يك عادت ضد سرطان محسوب مي‌شود.
    خواص فلفل دلمه‌اي رنگي
    اين سبزي ارزشمند منبع عالي ويتامين C است؛ به طوري كه خوردن يك عدد فلفل دلمه‌اي متوسط، سه برابر نياز روزانه به اين ويتامين را در يك فرد بالغ تامين مي‌كند. البته اگر اين سبزي رنگي باشد به خصوص قرمز علاوه بر ويتامين C ، بتاكاروتن نيز خواهد داشت بنابراين خاصيت آنتي‌اكسيداني آن بيش از پيش خواهد بود. به همين دليل گنجاندن آن در برنامه غذايي روزانه شدت و زمان بيماري‌هايي چون سرماخوردگي كه در تابستان شيوع پيدا مي‌كند را به ميزان قابل ملاحظه‌اي كاهش مي‌دهد. فقط فراموش نكنيد كه هر يك ليوان فلفل دلمه‌اي خرد شده 25 كيلوكالري انرژي داشته و معادل يك واحد سبزي به حساب مي‌آيد.
    با اين غذا بخوريد
    معمولا اين غذا را با سس قرمز يا همان كچاپ ميل مي‌كنند. توصيه ما اين است كه ترجيحا خودتان اين سس را در خانه تهيه كرده و تا جايي كه مي‌توانيد، از نمك و فلفل كمتري در تهيه آن استفاده كنيد. به عنوان نوشيدني نيز مي‌توانيد از آب‌ميوه‌هاي تازه و البته بدون افزودن شكر استفاده كنيد.
    ماندگي و کهنگي
    اگر چند برش از پيتزايتان باقي ماند، آن را در ظرفي دربسته قرار دهيد و براي مصرف در وعده‌هاي بعدي، آن را در فر يا روي گاز دوباره گرم كنيد. افزودن مجدد كمي پنير پيتزا نيز به اين برش‌ها شكلي تازه خواهد داد و البته اضافه كردن پنير برابر است با افزايش كالري دريافتي؛ پس مراقب باشيد.
    اگر فرزندتان بد غذاست
    پيتزا، انتخابي مناسب براي فرزند شما است؛ به خصوص اگر از تمامي مواد غذايي ياد شده نيز استفاده كنيد. سس نيز يكي از مشوق‌هاي بچه‌ها براي بيشتر خوردن خواهد بود، فقط همان طور كه قبلا نيز گفتيم خودتان سس را تهيه كنيد. در ضمن، نوشيدني همراه اين غذا بهتر است شربت آبليموي تازه باشد.
    اگر چربي خون داريد
    بهتر است ميزان پنيرپيتزاي خود را به حداقل ممكن برسانيد. كمي سير تازه را بيشتر كنيد و ميزان سبزي‌هاي مصرفي‌تان را نيز به بالاترين ميزان ممكن برسانيد. در ضمن خمير مصرفي را تا جايي كه مي‌توانيد نازك كرده و نوشيدني‌تان نيز بهتر است آب كرفس طعم‌دار شده با آبليموي تازه و كمي گلپر باشد.
    اگر يبوست داريد
    خوردن اين غذاي فيبر‌دار مي‌تواند به هر چه كم‌رنگ‌تر كردن اين مشكل شما كمك كند؛ به شرطي كه خمير پيتزاي‌تان نيز با آرد سبوس‌دار تهيه شده باشد. علاوه بر سبزي‌هاي ياد شده، زيتون مصرفي در اين غذا نيز مي‌تواند تا حدودي كارگشا باشد؛ به‌خصوص اگر نوشيدني همراه اين غذا را آب گوجه فرنگي انتخاب كنيد.

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.
فهرست