نوع کلسترول تخم‌مرغ، کم‌خطر است

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #80284
    zahra jamshidi
    مشارکت کننده

    اگرچه تخم مرغ میزان کلسترول بالایی دارد، اما این کلسترول از نوع کم خطر است.

    تحقیقات گسترده‌ای در زمینه میزان کلسترول تخم مرغ، انجام و براساس جدیدترین یافته‌های علمی اعلام شده که اگرچه تخم مرغ کلسترول بالایی دارد ولی از نوع کم خطر بوده و مصرف آن در افراد با سنین رشد مثل کودکان و نوجوانان، مادران باردار و شیرده و بزرگسالان سالم به مقدار روزانه یک عدد مجاز بوده و توصیه نیز می‌شود، اما در بزرگسالان بیمار مثل افراد چاق، دیابتی، فشارخونی، با چربی خون بالا و افرادی که سابقه این بیماری‌ها را دارند و همچنین سالمندان، حداکثر 3 تخم مرغ در هفته توصیه می‌شود.
    تخم مرغ یکی از مواد غذایی است که در کشور ما و حتی جهان، کمتر مورد توجه خانواده‌ها قرار گرفته است. این ماده غذایی ارزان‌ترین و بهترین نوع پروتئین حیوانی در مقایسه با شیر و گوشت است و برای رشد بسیار مناسب بوده و همچنین منبع خیلی خوبی از ویتامین‌ها مانند ویتامین آ، ب2، ب12، ای و مواد معدنی مثل کلسیم ، پتاسیم و فسفر است.در فرهنگ غذایی ما ایرانیان با تخم مرغ بیش از 100 نوع غذا می‌توان تهیه کرد که بیشتر آنها زودپخت هستند و به سادگی و در مدت زمان کمی می‌توان در منزل تهیه کرد. به جای مصرف فست‌فودها، می‌توان انواع غذاهای تهیه شده با تخم مرغ مانند انواع کوکوها و کتلت‌ها که مقدار کمی روغن مصرف می‌کنند و غذاهای سنتی مثل میرزا قاسمی، املت‌ها و خاگینه حتی به صورت ساندویچی برای صرف در مدرسه یا محل کار تهیه کرد.
    امروزه با صنعتی شدن جوامع و کار و تحصیل جوانان و خانواده‌ها، یکی از مشکلات افراد، تهیه غذاهای زودپز است که متاسفانه بسیاری از افراد را به خرید بی‌رویه فست فودها متمایل کرده است. از سوی دیگر قیمت مناسب این غذاها مورد توجه خانواده‌ها و جوانان است و این مساله تمایل به غذاهای زودپخت و ارزان‌قیمت را بالا برده است و به همین دلیل، مصرف فست‌فودهایی مانند ساندویچ سوسیس، کالباس و فلافل زیاد شده است.
    این مواد به علت کالری بالا و مواد افزودنی و یا سرخ شدن در روغن، سلامت جامعه را به خطر انداخته و موجب چاقی افراد به ویژه در کودکان، افزایش بیماری‌های غیرواگیر مانند دیابت و فشارخون، بیماری‌های گوارشی و حتی برخی سرطان‌ها مانند سرطان سینه و کبد می‌شود. این غذاها تنها کالری مورد نیاز بدن را به مقدار زیاد تامین می‌کنند و پروتئین، ویتامین‌ها و مواد معدنی را که برای سلامتی و رشد اهمیت دارند تامین نمی‌کنند و موجب چاق‌تر شدن افراد می‌شوند. برای حفظ سلامت خود و خانواده‌مان باید دقت بیشتری به آن‌چه خریده و میل می‌کنیم داشته باشیم و شاید با صرف کمی وقت، غذایی مناسب سن کودکان و عزیزانمان تهیه کرده و به آنها بدهیم.

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.