مژده به چاق ها در ماه رمضان

در حال نمایش 10 نوشته (از کل 10)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #66853
    کاربر عادی
    مشارکت کننده

    پرهيز از پُرخوري در ماه رمضان 4 تا 8 کيلو وزن را کاهش مي دهد
    وزه داران با داشتن برنامه ريزي مناسب غذايي و پرهيز از پُرخوري در زمان افطار و سحر مي توانند بين 4 تا 8 کيلو از وزن خود را کاهش دهند.

    رعايت برنامه ريزي صحيح تغذيه در ايام ماه مبارک رمضان براي روزه داران از اهميت بسياري برخوردار است تا بتوانند آمادگي لازم را براي بهره گيري از برکات معنوي و مناجات با پروردگار را به نحو بسيار مطلوب به انجام برسانند.

    از نظر علمي زياده روي کردن در خوردن انواع غذاها، چربي ها و قندها، مشکلات و بيماري هايي از قبيل فشار خون، ديابت، قلبي و عروقي، آتروز و حتي ريسک سرطان را افزايش مي دهد.

    ماه مبارک رمضان تمريني است براي کم خوري و دوري از پُرخوري و با رعايت مقدار مصرف و تامين نيازهاي غذايي در حد قابل قبول در اين ماه مي توان از زيان هاي ناشي از کمبود غذايي در امان بود.

    اغلب افراد جامعه پس از ماه رمضان دچار اضافه وزن مي شوند در حالي که يک روزه دار با برنامه ريزي تغذيه اي مي تواند معادل غذاي مورد نياز روزانه خود را به جاي چند وعده، در دو وعده افطار و سحري دريافت کند و از اين رو در اکثر موارد کاهش وزن اتفاق مي افتد و اين کاهش وزن به علت سوزاندن مقداري از چربي هاي ذخيره اي بدن است.

    نوجوانان برنامه غذايي ايام روزه داري را به گونه اي انتخاب کنند که ميزان کالري و پروتئين توصيه شده روزانه را در دو وعده افطار و سحري دريافت نمايند و از خوردن غذاهاي پُرحجم ، کم کالري و بسيار آبکي در افطار خودداري کنند و حتما براي صرف سحري از خواب برخيزند.

    نوجوانان بايد سبزيجات تازه، ميوه و مقدار کافي آب و نوشيدني ها مثل چاي کم رنگ، آب ميوه را در فاصله افطار تا سحر مصرف کنند. نوشيدن آب فراوان در وسط غذا يا بلافاصله پس از مصرف غذا، نيز موجب رقيق شدن شيره گوارشي و اختلال در هضم غذا مي شود.

    لازم است حداقل در ساعات روزه داري از فعاليت هاي سنگين ورزشي که موجب تشنگي آن ها مي شود و نيازهاي غذايي آن ها را به شدت افزايش مي دهد، خودداري کنند.

    غذاي افطاري براي اعضاي خانواده مي تواند مجموعه اي از صبحانه مانند چاي شيرين و شير ولرم و مصرف مقداري کمي نان و پنير به همراه سوپ و يا با فاصله ي يک تا 2 ساعت شام با اندکي تغيير و کاهش حجم باشد که به آرامي اما در يک وعده ميل کنند.

    در فاصله افطار تا سحر از خوردن تنقلات خودداري کنند تا معده آن ها به هنگام صرف سحري به طور کامل خالي و آماده غذاي سحر باشد.

    باید به مصرف ميوه و سبزي در وعده هاي سحر و افطار تاکيد کرد و ميوه ها و سبزيجات به دليل ماندگاري بيشتري که در بدن دارد ضمن اين که سيري طولاني تري را ايجاد مي کند حاوي مقدار زيادي آب است که با تامين آب مورد نياز بدن از بروز تشنگي جلوگيري مي کند.

    مصرف مواد پروتئين دار مثل گوشت، لبنيات و به خصوص ماست در وعده سحري ضمن ايجاد سيري طولاني تر، مانع از بروز تشنگي مي شود.

    مصرف مواد چرب و نمک توصيه نمي شود، مصرف مواد پُر چرب هر چند انرژي بيشتري مي دهد، اما باعث تشنگي بيشتري هم مي شود علاوه بر اين کربوهيدرات ها و مواد قندي نيز ايجاد تشنگي بيشتري مي کند و مصرف آن ها در وعده سحري توصيه نمي شود.

    مواد قندي به لحاظ اين که زودتر از معده عبور مي کند و زودتر هضم مي شود زودتر هم ايجاد گرسنگي مي کند و بهتر است مصرف اين گونه مواد بيشتر در وعده افطار در حد مجاز استفاده شود.

    مصرف نوشيدني هاي گازدار به هيچ وجه در ماه رمضان توصيه نمي شود، نوشيدني هاي گازدار ادرار آور است و اين عامل باعث مي شود نه تنها خوردن آن ها آب مورد نياز بدن را تامين نمي کند، بلکه با مصرف آن ها، آب بدن به ميزان بيشتري دفع شود.

    #97748
    tuba
    مشارکت کننده

    من که تا به امروز هر چی سعی کردم و رژیمم رو رعایت کردم فقط تونستم وزنم رو ثابت نگه دارم ولی کاهش وزنی ندیدم؟

    #97751
    zahra jamshidi
    مشارکت کننده

    tuba عزیز شما همین که توانسته اید وزن خود را ثابت نگه دارید نیز به نتیجه مثبتی دست یافته اید چراکه در ماه رمضان به دلیل مقاوم شدن بدن و کاهش متابولیسم بدن عملاً روند کاهش وزن بسیار کند می شود .
    علت کاهش متابولیسم بدن نیز این است که به بدن به مدت 15تا16 ساعت ( در فصل تابستان) ، غذا نمی رسد بنابراین بدن هوشمندانه رفتار کرده و خود را با حالت قرار گیری در قحطی سازگار می کند بعنی سوخت و ساز را به شدت پایین می آورد تا با مقدار کم دریافت حین روز دوام بیاورد . همان طور که می دانید در زمان کاهش سوخت وساز کاهش وزن خوبی دیده نمی شود .
    پس جای نگرانی نیست و کافی است از مواد غذایی ناسالم و پرکاری این ماه همچون زولبیا و بامیه اجتناب کرده ، تغذیه سالم را دنبال نمایید و فعالیت بدنی سبکی را نیز در برنامه خود بعد از افطار یا در هنگام صبح بگنجانید .

    #97754
    matin
    مشارکت کننده

    تجربه ای که من در اطرافیان دیدم و شنیدم،افراد چاق و دارای اضافه وزن،بین اوقات افطار تا سحر بیشتر پرخوری میکنند و در نتیجه در اواخر ماه رمضان،اگر اضافه وزن پیدا نکرده باشتد ،هنر کرده اند.شاید این مطلب شما برمیگردد به افرادی که چاقی انها بدلیل ادم و تجمع آب اضافی در بدن بوده است،احتمالا…

    #97762
    madjd
    مدیرکل
    #97793
    fatemeh_afzalzadeh
    مشارکت کننده

    منم خسته میشم از استپ کردن وزنم و در ماه رمضان 200 گرم کم نمیکنم

    #97796
    zahra jamshidi
    مشارکت کننده

    خانم fatemeh – afzalzade عزیز ، کندی کاهش وزن در این ماه طبیعی است ( به دلایلی که توضیح دادیم)
    پس ناامید نشده و با حفظ انگیزه به مسیر ارزمشند خود تا رسیدن به هدف نهایی یعنی رسیدن به تناسب اندام و سلامتی ادامه دهید . از آهسته رفتن نترسید بلکه از توقف بهراسید.فقط و فقط به راه خود ادامه دهید . پشتکار تنها کلید موفقیت است.

    #97799
    ناشناس
    میهمان

    خوشبختانه من تو رمضان بیشتر از یک کیلو کم کردم

    #97801
    zahra jamshidi
    مشارکت کننده

    آفرین به شما و خیلی از خانم ها و آقایانی که همچنان به مسیر کاهش وزن خود در این ماه ادامه می دهند(هر چند اندکی کندتر از قبل)
    خوشحال میشیم اگر چگونگی دستیابی تان به کاهش وزن در ماه رمضان را با ما نیز درمیان بگذارید.

    #98406
    somi
    مشارکت کننده

    اگه ممکنه در مورر وزش کردن در ماه رمضان هم توضیح بدین

در حال نمایش 10 نوشته (از کل 10)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.
فهرست