سالم ترین روش های ذخیره کردن سبزی ها(۱)

در حال نمایش 4 نوشته (از کل 4)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #70346
    mosavi
    مشارکت کننده

    اگر می خواهید سبزیجات فریز شده، خشک شده یا کنسرو شده تان کیفیت خوبی داشته باشد، باید پیش از هر چیز، ابتدا به کیفیت سبزی هایی که خریداری می کنید و بعد، در انتخاب وسایلی که استفاده می کنید، دقت کنید.
    ● چه سبزی هایی بخریم؟
    موقع خرید سبزیجات باید محصول همان فصل را تهیه کنید و در ضمن، مطمئن شوید که سبزیجات، تازه اند . ترجیحا سبزیجات طبیعی خریداری کنید و تا حد ممکن از خرید انواع گلخانه ای خودداری کنید. کودهای شیمیایی اجازه نمی دهند سبزیجات بو و طعم طبیعی خود را حفظ کنند. اگر سبزیجات شما نیاز به پختن دارد، بهتر است ظروف مسی را انتخاب کنید. به هیچ عنوان سراغ ظروف آلومینیومی نروید زیرا اسید موجود در برخی سبزیجات می تواند سبب شکل گیری برخی میکروب ها در درزها و شکاف های موجود روی سطح ظرف شود. این نوع شکاف ها در سطح ظروف با جنس نرم تر مثل آلومینیوم به وجود می آید اما در ظروف مسی، نه. اگر قرار است سبزیجات را در شیشه کنسرو کرده و در یخچال نگهداری کنید، شیشه ها را از قبل استریل کنید و اگر قرار است در کیسه های نایلونی آنها را فریز کنید، حتما نایلون فریزر و ترجیحا از انواعی باشند که هوا را می توان از داخل آن خارج کرد و اصطلاحا درهای زیپی دارند.
    ● کنسرو کردن در روغن
    تقریبا تمام انواع سبزیجات را می توان به این شکل کنسرو کرد. یک قانون اساسی که باید در این روش رعایت شود، استفاده از روغن زیتون فراوان و باکیفیت است. از جمله بهترین سبزی هایی که به این روش می توان کنسرو کرد، قارچ، گوجه فرنگی های کوچک، نخودفرنگی و بادمجان است. بهتر است حین کنسرو کردن، برگ های معطر و کمی فلفل هم به آنها افزوده شود. نحوه کنسرو کردن به این شکل، بسیار ساده است. بعد از آنکه سبزیجات شسته، خشک و به شکل دلخواه خرد شد، باید آنها را در آب جوش و سرکه برای چند دقیقه جوشاند و بعد، روی کاغذهای جذاب، آب پهن کرد تا آب اضافی آنها گرفته شود. بعد، باید آنها را در ظروف استریل ریخت و به آن روغن افزود تا جایی که هیچ فضای خالی در ظرف باقی نماند. طی چند هفته، سبزیجات آماده مصرف می شوند و تا ۱۲ ماه نیز قابل نگهداری هستند.
    ● استفاده از سرکه
    سبزیجاتی که در سرکه کنسرو می شوند، مصارف فراوان دارند و از آنها در تهیه سس، سالاد و حتی همراه با برنج استفاده می کنند. بهترین سبزیجاتی که می توان آنها را به این روش کنسرو کرد، عبارتند از: گل کلم، کلم قرمز، فلفل قرمز، خیارترشی، پیاز و هویج. در این روش نیز به سبزیجات پس از شسته شدن، ابتدا نمک زده می شود؛ تا حدی تلخی شان گرفته شود، بعد خرد شده و برای چند دقیقه در آب جوش و سرکه حرارت می بینند. بعد از خشک شدن که تقریبا به ۲ ساعت زمان نیاز دارد، به ظروف استریل انتقال می یابند و ظرف کاملاً از سرکه پر می شود. برحسب ذایقه می توان از سرکه سفید، قرمز یا… استفاده کرد. سبزیجاتی را که به این طریق کنسرو می شوند، می توان برای مدت ۸ تا ۱۲ ماه نگهداری کرد.
    ● استفاده از آب نمک
    اگرچه سبزیجاتی که به این روش تهیه می شوند به خوشمزگی سبزیجات کنسرو شده در روغن و سرکه نیستند اما کیفیت بالاتری پیدا می کنند. نخود فرنگی، هویج، کلم و… را می توان به این طریق کنسرو کرد. برای این منظور، بعد از شستن سبزیجات، آنها را برای چند دقیقه در آب نمک جوش آمده بریزید و بعد اجازه دهید آب اضافی آن گرفته و خشک شود. بعد داخل ظروف استریل ریخته و به هر یک لیتر آب ۸ گرم نمک اضافه کنید و آب نمک درست شده را در ظرف بریزید.

    #97523
    matin
    مشارکت کننده

    شاید بد نباشه که اشاره کنم این ظروف مسی که برای پختن سبزی بکار میبرید باید اصل باشه.یعنی موقع خرید دقت کنید.چون مسهای تقلبی که با آلومینیوم ترکیب شده در بازار زیاد شده.

    #97537
    zahra jamshidi
    مشارکت کننده

    مطلب مفید و کاربردی بود . بسیار ممنونیم از شما
    سبزی کنسروی با روغن زیتون رو تا حالا نشنیده بودم . باید خوشمزه هم باشه

    #97601
    tuba
    مشارکت کننده

    به نظر من سبزی کنسروی با روغن زیتون بسیار چرب می شه و کمی باید در مصرف آن دقت کرد.

در حال نمایش 4 نوشته (از کل 4)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.
فهرست