رژيم غذايي كاهش وزن و پوكي استخوان‌

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #68825
    کاربر عادی
    مشارکت کننده

    يكي از مشكلات افراد چاق آن است كه آيا رژيم غذايي و محدوديت انرژي دريافتي موجب از دست رفتن بافت استخواني يا پوكي استخوان نمي‌شود، چراكه خيلي از افراد چاق بويژه خانم‌ها و آن هم پس از سن 50 سالگي به طور خود به خود از پوكي استخوان رنج مي‌برند و نگران آن مي‌باشند كه رژيم باعث تشديد اين مشكل نگردد.
    مطالعات انجام شده نشان داده است چنان كه شما يك تغذيه كاملا متعادل را داشته باشيد با كاهش انرژي دريافتي از پوكي استخوان رنج نخواهيد برد. در اين مطالعه كه توسط دكتر ردمن و همكارانش در مجله آرشيو طب داخلي در ماه سپتامبر 2008 چاپ شده است كاهش وزن و كاهش بافت استخواني روي 46‌مرد و زن چاق كه روي 4 رژيم متفاوت غذايي قرار داشتند در مدت 6 ماه مورد بررسي قرار گرفت. همه افراد شركت‌كننده ميزان توصيه شده ويتامين و املاح ازجمله كلسيم را طي اين مدت دريافت كردند. گروه كنترل، رژيم غذايي سالم بدون محدوديت انرژي را داشتند در حالي كه رژيم غذايي گروه دوم حاوي 25 درصد انرژي كمتر در مقايسه با انرژي سوخت و سازشان بود. گروه سوم همين ميزان كاهش انرژي دريافتي را از تركيب ورزش و رژيم غذايي اعمال كردند و بالاخره گروه چهارم رژيم با كالري بسيار محدود كمتر از 1000 كيلوكالري در روز را داشتند، تا آنجا كه 15 درصد از وزنشان را از دست دادند. براساس توصيه انجمن متخصصان قلب آمريكا، رژيم غذايي اين افراد حاوي 30‌درصد چربي، 15 درصد پروتئين و 55 درصد كربوهيدرات بود. ميزان تراكم استخواني و شاخص‌هاي خوني نشان‌دهنده تحليل و ايجاد بافت استخواني نيز مورد سنجش قرار گرفت.

    براساس نتايج اين مطالعه، تغييرات معناداري در ميزان بافت استخواني گروه‌هاي رژيم‌گيرنده نسبت به گروه كنترل وجود نداشت. در حالي كه كاهش وزن در گروه كنترل يك درصد و در گروه‌هاي رژيم‌گيرنده به ترتيب 4/10، 10 و 8/13 درصد بوده است.

    البته مطالعات قبلي روي افراد مسن‌تر نشان داده است كه رژيم غذايي با ميزان محدوديت مشابه در انرژي دريافتي تغييرات بافت استخواني را در كمتر از 6 ماه باعث شده است. توجيه اين تناقض، نياز به مطالعات آينده دارد، ولي شايد رده سني پايين‌تر باعث عدم ايجاد پوكي استخوان در هنگام كاهش وزن شده است.

    نتيجه‌گيري عملي از نتايج مطالعه فوق‌الذكر آن است كه اولا كاهش وزن به دليل جلوگيري از اثرات نامطلوب احتمالي در بافت استخواني بايد در سنين جوان‌تر شروع شود. ثانيا براي كاهش وزن از رژيم‌هاي غذايي متعادل كه منجر به كاهش وزن 10 در صدي در مدت 3 ماه شود، استفاده نماييد، نه رژيم‌هاي غذايي سريع‌الاثر و معجزه‌آساي چندروزه. علاوه بر آن ريزمغذي‌ها و ويتامين‌هاي مورد نياز را حتما با مشورت پزشك متخصص دريافت كنيد. ثالثا اضافه كردن فعاليت بدني به رژيم غذايي علاوه بر تسهيل كاهش وزن، باعث تقويت بافت استخواني و پيشگيري از پوكي استخوان احتمالي مي‌شود.

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.
فهرست