RE: غذاهایی که قبل از دویدن نباید خورد

#97108
nikbakht
مشارکت کننده

به طور کلی غذایی‌ که‌ قبل‌ از تمرین‌ خورده‌ می‌شود، باید منبع‌ خوبی‌ از کربوهیدرات‌ باشد. همچنین‌ باید کم‌ چربی‌ و با فیبر متعادل باشند. ممکن‌ است‌ مهم‌ باشد که‌ بر میزان‌ کربوهیدرات‌ و مایع‌ مصرفی‌، زیاد تاکید کنیم‌. همچنین‌ غذاهایی‌ را انتخاب‌ کنیم‌ که‌ دارای‌ انواع‌ زیادی‌ مواد مغذی‌ که‌ شامل‌ پروتئین‌، ویتامین‌ و مواد معدنی‌ هستند. در ضمن بلافاصله قبل یا بعد از ورزش غذا نخوریم و همیشه یک فاصله زمانی بین ورزش با غذا خوردن داشته باشیم.

چند نمونه از غذاهای مفید برای مصرف قبل از ورزش عبارتند از:

منابع کربوهیدرات های تصفیه شده: غذاهای فرایند شده مانند ماکارونی معمولی، برنج سفید و شیرینی های ساده انتخاب های خوبی هستند.

سبزی ها و میوه های کم فیبر: اگر می خواهید که قبل از دویدن میوه و سبزی بخورید باید از اقلام کم فیبر تر استفاده کنید از جمله: کدو سبز، گوجه فرنگی، زیتون ها، انگورها و گریپ فروت همگی از میوه ها و سبزی ها کم فیبر هستند.

لبنیات : اگر از آن دسته افرادی هستید که مصرف لبنیات برایتان مشکل ساز می شود می توانید از ماست ها و یا شیرهای بدون لاکتوز و یا شیر سویا استفاده نمایید.

اما در مورد تغذیه پس از تمرین بدنی :
آنچه پس از ورزش می‌خورید برای جایگزینی گلیكوژن عضلات اهمیت زیادی دارد. مایعات از دست رفته‌ی بدن طی ورزش اولین چیزیست كه باید جایگزین شود. مصرف كربوهیدرات نیز اهمیت دارد. 15 دقیقه بعد از ورزش كربوهیدراتهایی مانند آبمیوه مصرف كنید این كار كمك می‌كند گلیكوژن مصرف شده جایگزین شود. همچنین مصرف پروتئین پس از ورزش نیز استفاده‌های مهم دیگری دارد. پروتئین، اسیدهای آمینه‌ی لازم را فراهم می‌كند تا بافت عضلانی كه در جریان ورزش شدید و طولانی آسیب می‌بیند ترمیم شود.
در نهایت اگر به دنبال بهترین راه برای جایگزینی انرژی بدن خود پس از ورزش شدید و طولانی هستید، یك وعده‌ی غذایی شامل كربوهیدرات و پروتئین به نسبت 4 به یك بهترین انتخاب برای شماست. اگرچه غذاهای جامد می‌توانند به اندازه‌ی نوشیدنیهای ورزشی كارایی داشته باشند اما مصرف غذاهای مایع به دلیل هضم راحتتر ممكن است بهتر باشد. فاصله‌ی زمانی بین ورزش و مصرف وعده غذایی حجیم را فراموش نكنید.