RE: دیابت یا بیماری قند خون – بخش اول

#101824
below
مشارکت کننده

در پست قبل درباره عارضه دیابت یا همان بیماری قند خون ، همچنین علائم بیماری قندخون و انواع آن صحبت شد. همانطور که وعده داده بودیم ، قصد بررسی عارضه دیابت و بیماری قند خون را مفصلا و طی چند پست داریم.

[align=center]دیابت یا بیماری قند خون – بخش دوم[/align]

با وجود این شرایط احتمال ابتلا به دیابت بیشتر است

در سنین بالای ۴۵ سال
فرد دچار اضافه وزن باشد.
ورزش کردن به صورت منظم در سبک زندگی فرد وجود ندارد.
وجود سابقه دیابت در خانواده ( مثلا والدین یا خواهر و برادر و حتی پدر بزرگ یا مادر بزرگ ).
خانم هایی که در دوارن بارداری دیابت داشته‌اند و یا آن‌دسته از خانم‌ها که فرزند بالای ۵/۴ کیلو گرم به دنیا آورده‌اند.
افرادی که فشار خون آنها بالاتر از ۱۴۰/۹۰ میلی‌متر جیوه است.
فردی که HDL برابر با ۴۰ و یا کمتر از آن دارد.
فردی که TG بالاتر از ۲۵۰ میلی گرم دارد.

اگر این شرایط پرخطر در فردی وجود داشته باشد ، لازم است با مراجعه به پزشک ، از او تست دیابت به عمل آید. همانطور که در پست قبل هم عنوان شد مطمئن‌ترین راه برای تست دیابت یا بیماری قند خون انجام آزمایش خون می‌باشد. در آزمایش خون اگر مقدار قند خون در حالت ناشتا ( ۸ ساعت قبل از آزمایش غذا یا آب میل نشده باشد‌ ) ۱۲۰ – ۶۰ باشد میزان قند خون فرد طبیعی است. در غیر این صورت و در ارقام بالاتر فرد دچار عارضه دیابت یا همان بیماری قند خون است.

 

پیشگیری از عارضه دیابت یا بیماری قند خون

سبک زندگی خود را به سبک زندگی سالم تغییر دهید

اولین گام برای پیشگیری از دیابت را می‌توان به طور قطع تغییر سبک زندگی دانست. شروع و پیگیری یک رژیم غذایی سالم می‌تواند یک قدم بزرگ به سمت پیشگیری از بیماری قند خون باشد. همه باید این را بدانیم که برای شروع سبک زندگی سالم هیچگاه دیر نیست.

برای نجات از ابتلا به دیابت نوع دوم ( همانطور که در پست قبل عنوان شد متداول ترین نوع دیابت نیز می‌باشد ) پیشگیری بهترین وسیله است.

پیشگیری از بیماری قند خون دقیقا شبیه به تغذیه سالم ، افزایش فعالیت بدنی و کاهش وزن اضافه ، جزء اصولی است که هیچوت برای شروع کردن آن‌ها دیر نیست. با اعمال چند تغییر کوچک در سبک زندگی قبلی می‌توان به جلوگیری از بروز مشکلات ناشی از دیابت مانند تخریب اعصاب ، کلیه ها و قلب جلوگیری نمود.

فعالیت بدنی را افزایش دهید

افزایش فعالیت بدنی و انجام ورزش به صورت منظم به شما کمک می‌نماید:

اضافه وزن خود را کاهش دهید.
قند خون خود را کاهش دهید.
مقاومت بدن در مقابل انسولین را کاهش می‌دهد و همین باعث می‌شود قند خون شما در یک محدوده نرمال باقی بماند.

سهم غلات را در سبد غذایی خود افزایش دهید

مصرف غلات کامل می‌تواند علاوه بر کنترل سطح قند خون در بدن ، احتمال بروز دیابت را نیز کاهش دهد. درباره غلات قبلا در پست مربوط به آن مفصلا توضیح داده شده است.

اضافه وزن خود را کاهش دهید

کاهش وزن حتی در حد یک کیلوگرم شما را در بهبود سلامتی‌تان بسیار کمک می‌نماید. تحقیقات ثابت کرده ، کاهش هر کیلوگرم از وزن اضافه ، احتمال ابتلا به بیماری قند خون را ۱۶٪ کاهش می‌دهد. پس همین حالا در سبک زندگی خود تغییر ایجاد کنید و با پیروی از یک رژیم غذایی علمی و اصولی ، همچنین برنامه تمرینی مناسب برای ورزش منظم ، خود را به داشتن یک زندگی سالم نزدیک و نزدیک تر نمایید.

با خواردن قند و شکر طبیعی از بیماری دیابت جلوگیری کرده ,همین طور افراد دیابتی با هر نوعی که هستند می توانند از محصولات بی لو استفاده کنند بدون هیچ نگرانی