کتلت کدو سبز

طرز تهیه کتلت کدو سبز:

• پیاز را پوست کنده و به خوبی بشویید. سپس آن را رنده کنید. برای تهیه این کتلت باید آب اضافی پیاز را بگیرید.
• کدو سبز را شسته و خیلی نازک پوست آن را بگیرید. کدوها را با رنده درشت رنده کنید. مانند پیاز آب اضافی کدوها را هم بگیرید.
• کدو سبز و پیاز رنده شده را با هم مخلوط کرده و به آن نمک و آرد اضافه کنید. بعد از این که این مواد به خوبی با یکدیگر مخلوط شدند تخم مرغ و فلفل را به آن ها اضافه کنید. مواد را هم بزنید تا مخلوط یکدستی ایجاد شود.
• ته سینی فر را کاغذ روغنی قرار دهید. به میزان دلخواه از مایع کتلت برداشته و در فواصل مناسب بر روی سینی بریزید. سینی حاوی کتلت ها را در فری که از قبل گرم کرده اید و میزان حرارت آن 200 درجه سانتی گراد است به مدت 15 تا 20 دقیقه قرار دهید.
• پس از پایان زمان پخت قسمت بالای فر را برای چند دقیقه روشن کنید تا روی کتلت ها هم طلایی رنگ شود. کتلت ها را از داخل فر خارج کرده و در ظرف مورد نظر خود سرو نمایید.

مروری کوتاه بر خواص مواد اولیه به کار رفته در کتلت کدو سبز:

• خواص پیاز:

پیاز به علت داشتن ترکیباتی که خاصیت آنتی اکسیدانی دارند می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و شانس ابتلا به بیماری های مختلف را کاهش دهد. ویتامین C و کوئرستین موجود در این سبزی التهاب بدن را کاهش می دهند و از بروز بیماری قلبی و بیماری سرطان پیشگیری می کنند.
در افرادی که هر روز یک عدد پیاز می خورند احتمال ابتلا به سرطان کولون (سرطان روده بزرک) 15 درصد کمتر است. برخی تحقیقات نشان داده اند که مصرف پیاز با کاهش خطر ابتلا به سرطان معده و سرطان پروستات مرتبط است. کوئرستین موجود در پیاز می تواند نقش مهمی در کاهش خطر ابتلا به انواع سرطان داشته باشد.
پیاز مانع تشکیل لخته خون در عروق می شود. انسداد عروق توسط این لخته ها می تواند سبب بروز حمله قلبی و یا سکته مغزی شود. شواهد موجود نشان می دهد که مصرف پیاز میزان چربی های خون و فشارخون را کاهش می دهد.
در مطالعه ای مشاهده شد در بیماران مبتلا به دیابت که علاوه بر رعایت رژیم غذایی مناسب پیاز مصرف می کردند در مقایسه با سایرین میزان قند خون کمتر بود.

• خواص تخم مرغ:

تخم مرغ غنی از پروتئین و آنتی اکسیدان هایی به نام های لوتئین و زآگزانتین است. مصرف تخم مرغ حس سیری را افزایش داده، مانع پرخوری شده و به کاهش وزن کمک می کند. شواهد علمی نشان می دهد که آنتی اکسیدان های موجود در تخم مرغ در حفظ سلامت  چشم ها موثر هستند.
تخم مرغ حاوی ترکیباتی است که می توانند سیستم ایمنی بدن را تقویت کنند. از این ترکیبات می توان به ویتامین‌ A، ویتامین B12 و سلنیوم اشاره کرد.
نتایج تحقیقاتی که در مورد رشد کودکان انجام شده نشان می دهد اگر کودکان هر روز یک عدد تخم مرغ مصرف کنند شیوع کوتاه قدی در میان آن ها کاهش می یابد.
یکی از موضاعاتی که می تواند موجب نگرانی افراد شود افزایش کلسترول خون به دنبال مصرف تخم مرغ است. تحقیقات جدید نشان می دهد که افراد سالم می توانند هر روز یک عدد تخم مرغ استفاده کنند مشروط به این که برای پخت آن از روغن یا کره استفاده نکرده باشند.

• خواص کدو سبز:

کدو سبز حاوی فیبر، فولات (ویتامین B9)، ویتامین C، زآگزانتین، لوتئین و مقدار زیادی آب است. انرژی هر 100 گرم کدو سبز 25 کیلوکالری است. بنابراین، جزء مواد غذایی کم کالری طبقه بندی می شود.
مصرف کدو سبز به حفظ سلامت چشم ها کمک می کند، از بروز بیماری قلبی – عروقی پیشگیری می کند و با ایجاد حس سیری مانع پرخوری و افزایش وزن می شود.
آنتی اکسیدان های موجود در کدو سبز مانع آسیب سلول های بدن توسط رادیکال های آزاد می شوند. بنابراین، در افرادی که کدو سبز مصرف می کنند احتمال ابتلا به بیماری سرطان کمتر است.
از آنجاکه کدو سبز حاوی کربوهیدرات کم و فیبر زیادی است مصرف آن توسط بیماران مبتلا به دیابت بلامانع است. تحقیقات نشان داده که غذاهای پرفیبر می توانند به کاهش قند خون کمک کنند.
ارزش غذائی برای یک نفر
انرژی (کیلوکالری) 159
مجموع کربوهیدرات (گرم) 16/5
قند (گرم) 7/5
مجموع چربی (گرم) 5
چربی اشباع (گرم) 1/5
پروتئین (گرم) 12
مواد مورد نیاز برای 4 نفر
کدو سبز، متوسط 5 عدد
پیاز، متوسط 1 عدد
آرد 2 قاشق غذاخوری
تخم مرغ 4 عدد
نمک و فلفل به میزان لازم