سوپ سبزیجات رژیمی

طرز تهیه سوپ سبزیجات رژیمی:

جهت تهیه سوپ سبزیجات ابتدا باید:

• سیر، پیاز و سایر سبزیجات را شسته و خرد کنید. هویج و کدوها را به صورت نگینی خرد کنید.
• تمامی مواد را داخل قابلمه ریخته و به آن نمک، فلفل و پودر کاری اضافه کنید. داخل قابلمه حدود یک لیوان آب مرغ و به میزان لازم آب بریزید. ابتدا شعله را زیاد کنید تا آب به جوش آید. سپس شعله را کم کرده، درب ظرف را گذاشته و اجازه دهید مواد سوپ کاملاً بپزد.

مروری کوتاه بر خواص مواد اولیه به کار رفته در سوپ سبزیجات رژیمی:

• خواص پیاز:

پیاز به علت داشتن خاصیت آنتی اکسیدانی به عنوان یک سبزی ضد سرطان شناخته می شود. در افرادی که هر روز پیاز مصرف می کنند شانس ابتلا به سرطان، به خصوص سرطان های دستگاه گوارش، کمتر است.
یکی از آنتی اکسیدان های موجود در پیاز فلاونوئیدی به نام کوئرستین است که التهاب بدن و فشارخون را کاهش داده و از بروز بیماری قلبی پیشگیری می کند. پیاز از طریق کاهش چربی های خون نیز می تواند مانع ابتلا به بیماری قلبی شود.
شاید جالب باشد بدانید که خواص پیاز به موارد بالا محدود نشده و استخوان ها را نیز در بر می گیرد. محققان می گویند در زنانی که هر روز پیاز مصرف می کنند تراکم استخوان 5 درصد بیشتر بوده و احتمال شکستگی استخوان ران در آن ها 20 درصد کمتر است.

• خواص سیر:

سیر غنی از منگنز، ویتامین B6، ویتامین C، سلنیوم و فیبر است. مصرف سیر باکتری های مفید روده را افزایش و باکتری های مضر آن را کاهش می دهد.
سیر همانند پیاز فشارخون و چربی های خون را کاهش می دهد. هر دوی این عوامل در بروز حمله قلبی و سکته مغزی دخیل هستند.
از آنجاکه سیر سبب رقیق شدن خون می شود بیماران دریافت کننده داروهای ضد انعقاد خون (از جمله وارفارین) بهتر است از مصرف آن، به خصوص به شکل مکمل، خودداری نمایند.

• خواص کدو سبز:

لوتئین و زآگزانتین (آنتی اکسیدان های موجود در کدو سبز) برای چشم ها و پوست مفید بوده و از شما در برابر بیماری های قلبی و انواع سرطان محافظت می کنند.
کدو سبز غنی از فیبر است. به همین علت مصرف آن مانع بروز یبوست شده و به کاهش قند خون و کاهش چربی های خون کمک می کند.

• خواص فلفل دلمه ای:

فلفل دلمه ای حاوی آب، فیبر، ویتامین C، ویتامین K، ویتامین B6 و ... است. مصرف این سبزی به تولید گلبول های قرمز خون، لخته شدن خون بعد از بروز جراحت ها و حفظ سلامت استخوان ها کمک می کند.
مواد مغذی موجود در فلفل دلمه ای از بروز بیماری قلبی و سرطان پیشگیری کرده و در حفظ سلامت چشم ها و پوست موثر هستند.

• خواص هویج:

هویج یک سبزی ریشه ای و غنی از بتا کاروتن (پیش ساز ویتامین A)، پتاسیم، فیبر و آنتی اکسیدان است. این سبزی به حفظ سلامت چشم ها کمک کرده و در کاهش فشارخون و کاهش چربی های خون موثر است.

• خواص کرفس:

کرفس غنی از آنتی اکسیدان بوده و از آسیب سلول ها و عروق خونی توسط رادیکال های آزاد جلوگیری می کند. این سبزی کم کالری دارای حدود 25 ترکیب ضد التهاب است. التهاب در بروز بسیاری از بیماری ها، از جمله بیماری های قلبی، سرطان و ...، نقش دارد.

• خواص گل کلم:

سبزیجات خانواده کلم به علت داشتن خواص آنتی اکسیدانی بسیار محبوب هستند. مصرف این سبزیجات احتمال ابتلا به سرطان کولون (سرطان روده بزرگ) را کاهش می دهد. در افرادی که از این سبزیجات استفاده می کنند احتمال انسداد شریان ها و بروز حمله قلبی و سکته مغزی کمتر است.

• خواص گوجه فرنگی:

گوجه فرنگی غنی از ویتامین C، ویتامین K، پتاسیم، فیبر و انواع آنتی اکسیدان است. نتایج تحقیقات نشان می دهد که مصرف این سبزی از بروز بیماری قلبی و سرطان (به خصوص سرطان پروستات) پیشگیری می کند. پتاسیم و اسید کلروژنیک موجود در گوجه فرنگی به کاهش فشارخون در افراد مبتلا به فشارخون بالا کمک می کند.
مصرف این سبزی به زنان باردار توصیه می شود. زیرا به علت داشتن فولات (ویتامین B9) از بروز نقص لوله عصبی در جنین پیشگیری می کند.
ارزش غذائی برای یک نفر
انرژی (کیلوکالری) 147
مجموع کربوهیدرات (گرم) 29
قند (گرم) 17
مجموع چربی (گرم) 1
چربی اشباع (گرم) 0
پروتئین (گرم) 5/5
مواد مورد نیاز برای 4 نفر
پیاز متوسط، خرد شده 1 عدد
سیر 2-1 حبه
کدو سبز متوسط، خرد شده 4 عدد
گل کلم، خرد شده 2 لیوان
هویج متوسط، خرد شده 4 عدد
فلفل دلمه ای متوسط، خرد شده 2 عدد
ساقه کرفس، خرد شده 1 لیوان
گوجه فرنگی متوسط، بدون پوست و خرد شده 4 عدد
آب مرغ 1 لیوان
نمک، فلفل و پودر کاری به میزان لازم