ساندویچ مرغ و سبزیجات

طرز تهیه ساندویچ مرغ و سبزیجات:

• فیله های مرغ را همراه پیاز و مقدار دلخواه نمک، فلفل و زردچوبه بپزید. سپس ریش ریش کنید.
• گوجه فرنگی و فلفل دلمه ای را شسته و همراه با خیارشور به صورت نگینی خرد کنید. کاهو و پیازچه را هم بعد از شستن خرد کنید.
• تمام مواد بالا را با هم مخلوط کرده و به آن سس اضافه کنید. بعد از آن که سس کاملاً با مواد مخلوط شد به میزان دلخواه نمک و فلفل اضافه کنید.
• شما می توانید برای تهیه این ساندویچ از نان تست سبوس دار  استفاده کنید. هر یک عدد نان تست سبوس دار حدود 70 کیلوکالری انرژی دارد.
• مقداری از مواد بالا را بر روی یک لایه از نان تست گذاشته و لایه دوم نان تست را به آن اضافه کنید. کمی با دست بر روی لایه دوم نان فشار دهید. ساندویچ را به صورت مثلت برش زده و در ظرف مورد نظر خود بچینید.

مروری کوتاه بر خواص مواد اولیه به کار رفته در ساندویچ مرغ و سبزیجات:

• خواص مرغ:

این ماده غذایی یکی از منابع خوب پروتئین به شمار می رود. بنابراین، مصرف آن به تمامی افرادی که می خواهند پروتئین کافی دریافت کنند توصیه می شود. پروتئین به ساخت و حفظ عضلات بدن، رشد و ترمیم بافت ها و افزایش حس سیری کمک می کند.
گوشت مرغ حاوی مقدار زیادی نیاسین (ویتامین B3) است. هر 100 گرم گوشت مرغ حدود 56 درصد نیاز بدن را به این ویتامین تامین می کند. عملکرد صدها آنزیم در بدن به ویتامین B3 وابسته است.
سلنیوم موجود در مرغ دارای خاصیت آنتی اکسیدانی است. وجود سلنیوم در رژیم غذایی میزان آنتی اکسیدان های خون را افزایش می دهد. ترکیبات آنتی اکسیدانی میزان استرس اکسیداتیو و التهاب بدن را کاهش می دهند. 100 گرم سینه مرغ تقریباً 25 درصد نیاز بدن را به این ماده معدنی تامین می کند.
ساندویچ مرغ و سبزیجات و خواص آن

• خواص گوجه فرنگی:

یک عدد گوجه فرنگی متوسط حدود 1/5 گرم فیبر دارد. از سایر مواد مغذی موجود در آن می‌ توان به ویتامین ‌های C و K و همچنین پتاسیم اشاره کرد. ویتامین C به علت داشتن خاصیت آنتی ‌اکسیدانی خطر ابتلا به بیماری قلبی و سرطان را کاهش می ‌دهد.  ویتامین K به لخته شدن خون بعد از بروز جراحت ها کمک می کند. پتاسیم موجود در گوجه‌ فرنگی نیز در کاهش فشارخون موثر است.
نارینجنین موجود در پوست گوجه ‌فرنگی می‌تواند التهاب بدن را کاهش دهد. اسید کلروژنیک موجود در آن نیز فشارخون را در بیماران مبتلا به فشارخون بالا کاهش می دهد.
لیکوپن و بتا کاروتن گوجه فرنگی در پیشگیری از سرطان موثر هستند. لیکوپن که رنگ قرمز گوجه فرنگی از آن ناشی می شود از ابتلا به سرطان‌ های ریه، معده و پروستات پیشگیری می کند. برخی تحقیقات نشان داده اند که کاهش میزان لیکوپن و بتا کاروتن در خون با افزایش خطر ابتلا به حمله قلبی و سکته مغزی همراه است.

• خواص فلفل دلمه ای:

92 درصد وزن یک عدد فلفل دلمه ای تازه و خام از آب تشکیل شده است. میزان پروتئین و کربوهیدرات این سبزی به ترتیب حدود 1 و 6 گرم است. یک عدد فلفل دلمه ای 31 کیلوکالری انرژی دارد.
فلفل دلمه ای منبع بسیاری از مواد مغذی است. یک عدد فلفل دلمه ای قرمز با اندازه متوسط حدود 169 درصد نیاز بدن به ویتامین C را تامین می کند. ویتامین B6 (پیریدوکسین) موجود در این سبزی به تولید گلبول های قرمز خون کمک می کند.
ویتامین K به حفظ سلامت استخوان ها و لخته شدن خون بعد از بروز انواع آسیب ها و جراحت ها کمک می کند. فلفل دلمه ای یکی از بهترین منابع غذایی این ویتامین به شمار می رود.
از سایر مواد مغذی موجود در این سبزی می توان به ویتامین های A و B9 (فولات) و پتاسیم اشاره کرد. ویتامین A در حفظ سلامت چشم ها و پوست نقش دارد. فولات از بروز نقص لوله عصبی در جنین در حال رشد پیشگیری می کند. پتاسیم فشارخون را کاهش داده و از بروز بیماری قلبی پیشگیری می نماید.
تحقیقات نشان داده کوئرستین فلفل دلمه ای به علت داشتن خاصیت آنتی اکسیدانی شانس ابتلا به سرطان و بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

• خواص نان تست سبوس دار:

وجود سبوس در نان ها سبب می شود قند خون بعد از مصرف آن ها به طور ناگهانی افزایش نیابد. این امر به خصوص در مبتلایان به دیابت به کنترل قند خون کمک می کند.
فیبر موجود در این نوع نان به حفظ سلامت دستگاه گوارش کمک کرده و مانع ابتلا به یبوست می شود. تحقیقات نشان داده که مصرف غذاهای پرفیبر احتمال ابتلا به سرطان های دستگاه گوارش را کاهش می دهد.
ارزش غذائی برای یک نفر
انرژی (کیلوکالری) 258/5
مجموع کربوهیدرات (گرم) 7
قند (گرم) 5
مجموع چربی (گرم) 14/5
چربی اشباع (گرم) 6
پروتئین (گرم) 25
مواد مورد نیاز برای 4 نفر
فیله مرغ 400 گرم
کاهو، خرد شده 1 لیوان
پیاز متوسط 1 عدد
پیازچه، خرد شده 2 عدد
خیارشور متوسط، خرد شده 4 عدد
گوجه فرنگی کوچک، خرد شده 1 عدد
فلفل دلمه ای متوسط، خرد شده نصف عدد
سس مایونز کم چرب 3 قاشق غذاخوری
نمک، فلفل و زردچوبه به میزان دلخواه