خوراک کدو بادمجان

طرز تهیه:

• بادمجان‌ ها را پوست کنده و هر بادمجان را به 4 قسمت طولی برش بزنید. روی بادمجان ‌ها نمک بپاشید. بعد از 15 دقیقه  آن ها را آبکشی کنید. درون یک تابه کمی روغن ریخته و بادمجان ها را تفت دهید.
• پیاز را خرد کنید و با مقدار کمی روغن، زردچوبه، نمک و فلفل تفت دهید. سپس کدوهای خرد شده را اضافه کنید، چند دقیقه تفت دهید و از روی حرارت بردارید.
• تکه‌ های مرغ را با مقدار کمی روغن، سیر خرد شده، نمک و فلفل به مدت 5 دقیقه تفت دهید. سپس به آن کمی آب اضافه کرده و اجازه دهید مرغ با حرارت ملایم بپزد. پس از این که آب مرغ نصف شد رب گوجه‌ فرنگی، زعفران دم کرده  و مخلوط پیاز و کدو را به آن اضافه کنید.
• در اواخر پخت بادمجان ‌ها و گوجه ‌فرنگی‌ خرد شده را روی مرغ و کدو بریزید (مخلوط نکنید) و صبر کنید تا خوراک جا بیفتد.

مروری کوتاه بر خواص مواد اولیه به کار رفته در خوراک کدو و بادمجان و مرغ:

• خواص مرغ:

مرغ منبع خوب پروتئین، آهن، ویتامین B3 (نیاسین) و ویتامین B6 (پیریدوکسین) به شمار می رود. گوشت مرغ اگر بدون پوست مصرف شود در مقایسه با گوشت قرمز حاوی چربی کمتری است.
گنجاندن مرغ در رژیم غذایی به حفظ توده عضلانی کمک کرده، از بروز کم خونی فقر آهن جلوگیری کرده و در رشد و تکامل کودکان نقش دارد.

• خواص بادمجان:

بادمجان در گذشته در هند کشت می شده و سپس به سایر نقاط جهان راه یافته است. بادمجان حاوی ویتامین C،  منیزیم و پتاسیم است. این سبزی دارای ترکیبات آنتی اکسیدانی و فیبر است. مصرف آن احتمال ابتلا به سرطان را کاهش داده و به کنترل وزن و کنترل چربی های خون کمک می کند.
پتاسیم موجود در بادمجان به کاهش فشارخون کمک می کند. مصرف بادمجان به خاطر داشتن قند پایین برای مبتلایان به دیابت مفید است.

• خواص کدو سبز:

کدو سبزی حاوی پیش سازهای ویتامین A، پتاسیم، فولات و فیبر است. دریافت کدو سبز از طریق کاهش هموسیستئین خون احتمال ابتلا به بیماری قلبی - عروقی را کاهش می دهد. ویتامین C و لوتئین موجود در این سبزی به حفظ سلامت چشم ها کمک می کند.
این ماده غذایی کم کالری حاوی مقدار زیادی فیبر و آب است. فیبر موجود در کدو سبز با ایجاد حس سیری مانع پرخوری در طی روز می شود. هر 100 گرم کدو سبز فقط حدود 25 کیلوکالری انرژی دارد.

• خواص پیاز:

پیاز خاصیت ضد میکروبی دارد. از تشکیل لخته خون در داخل عروق جلوگیری کرده و مانع ابتلا به بیماری قلبی می شود. خواص ضد سرطانی پیاز احتمال ابتلا به سرطان معده را کاهش می دهد.
تحقیقات نشان داده که ترکیبات گوگردی و فلاونوئیدهای موجود در پیاز احتمال ابتلا به سرطان معده را 22 درصد و احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ را 15 درصد کاهش می دهند.
مصرف این سبزی برای استخوان ها نیز سودمند است. مصرف پیاز به افزایش تراکم استخوان کمک کرده و احتمال شکستگی استخوان ران را در زنان سالمند کاهش می دهد.

• خواص سیر:

سیر دارای خاصیت ضد سرطانی و ضد میکروبی است. سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و احتمال ابتلا به بیماری های ریوی را کاهش می دهد. ترکیبات فعال موجود در سیر در پیشگیری از سرماخوردگی موثر هستند.
سیر میزان چربی های خون را کاهش داده و مانع تشکیل لخته خون در داخل عروق می شود. در نتیجه مصرف آن با کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی - عروقی همراه است. هر چقدر بوی سیر بیشتر باشد میزان ترکیبات مفید آن نیز بیشتر است.

• خواص گوجه فرنگی:

گوجه فرنگی سرشار از ویتامین C، پتاسیم و منیزیم است. رنگدانه موجود در گوجه فرنگی لیکوپن نامیده می شود. لیکوپن خاصیت آنتی اکسیدانی داشته و احتال ابتلا به سرطان پروستات را کاهش می دهد. این رنگدانه با کاهش کلسترول خون در پیشگیری از بیماری قلبی موثر است.
وجود پیش سازهای ویتامین A در گوجه فرنگی سبب تقویت بینایی و تقویت استخوان ها و حفظ سلامت پوست می شود. فیبر موجود دراین سبزی حس سیری را تحریک کرده و به کاهش وزن کمک می کند.

• خواص زردچوبه:

زردچوبه به علت داشتن کورکومین احتمال ابتلا به سرطان و بیماری آلزایمر را کاهش می دهد. کورکومین ترکیبی با خاصیت آنتی اکسیدانی است.
ارزش غذائی برای یک نفر
انرژی (کیلوکالری) 410
مجموع کربوهیدرات (گرم) 12
قند (گرم) 8
مجموع چربی (گرم) 26
چربی اشباع (گرم) 4
پروتئین (گرم) 32
مواد مورد نیاز برای 4 نفر
فیله مرغ 500 گرم
بادمجان متوسط 2 عدد
کدو سبز متوسط 2 عدد
پیاز متوسط 1 عدد
گوجه ‌فرنگی متوسط 2 عدد
سیر خرد شده 2 حبه
رب گوجه‌ فرنگی 2 قاشق غذاخوری
روغن مایع 4 قاشق غذاخوری
زردچوبه به میزان لازم
نمک و فلفل به میزان لازم
زعفران به میزان لازم