اگر گاهی اوقات برای کودکان از غذاهایی که آسان تهیه می شوند استفاده کنید اشکالی وجود ندارد . همه غذاها هر یک به نوعی نکات مثبتی دارند . برگرهای کم چرب ، سیب زمینی سرخ کرده ، تخم مرغ نیمرو  ،شکلات ، پیتزا، کیک و بسیاری غذاهای دیگر می توانند قسمتی از برنامه غذایی کودک شما باشند ،که هریک به سهم خود ارزش تغذیه ای دارند . چیزی که باید کنترل شود حفظ تعادل در برنامه غذایی کودک است ،  برنامه غذایی متکی بر غذاهای سرخ شده و به طور کل فست فود ها   مملوء از چربی ، چربی اشباع ، شکر ، نمک  و کالری فراوان است.

بسیاری از والدین اظهار می کنند که کودکشان  غذایی جز فست فود  ، چیپس ، برگرها و…  را نمی خورد و ازسبزیجات ، سالاد و میوه ها نیز متنفر است . این دسته از والدین باید بدانند که چنانچه از سنین کم به کودک انواع مختلف غذاهای تازه داده شود مصرف آنها ادامه خواهد داشت و کودک این نوع غذاها را نیز دوست خواهد داشت . بنابراین اولین قانون،  شروع برنامه غذایی سالم از کودکی است.


برخی از کودکان نیز وجود دارند که به غذاهای سالم علاقه مند هستند ولیکن والدین آنها نمی توانند آشپزی کنند . واضح است که در هیچ سنی سبزیجات زیاد پخته و یا گوشت های سوخته اشتهای فرد را برنمی انگیزند . برای ترغیب کودک به خوردن غذاهایی که دوست ندارد از روش های پخت ارائه شده در برخی کتابهای آشپزی کمک بگیرید .
استفاده از نوع طبیعی و ارگانیک مواد غذایی نیز کمک کننده است . نه تنها ارزش غذایی این نوع غذاها بیشتر است بلکه طعم آنها نیز مطلوب تر است: غذاهایی مانند گوشت ارگانیک ، تخم مرغ رسمی ، سبزیجات و میوه های تازه و….

جایگزین فست فودها

از آنجائیکه مصرف غذاها و نوشیدنی هایی مانند نوشابه های گازدار ، چیپس و پفک ،  شیرینی جات و…  بالاترین سهم انرژی کل کودکان سنین مدرسه را تشکیل می دهند باید راهکارهایی اتخاذ نمود تا مصرف این دسته از مواد غذایی  در کودکان کاهش یابد :

  • مطمئن شوید کودک صبحانه اش را خورده است ، در این صورت نیازی به خرید از بوفه  مدرسه نخواهد داشت .
  • در قبال پولی که به کودک خود میدهید از او در مورد نحوه خرج آن  پرسش کنید.
  • برای ناهار کودک غذای خانگی در نظر گرفته و در ظرف غذایش ریخته تا با خود به مدرسه ببرد . در این صورت نیازی نیست پولی برای خرید ناهار مدرسه به وی بدهید ، پولی که معمولاً صرف خرید تنقلات می شود !
  • زمانیکه کودک از مدرسه به خانه می آید  نان کامل ، عسل و میوه ای مانند موز فراهم کنید . بدین نحو یک عصرانه نشاسته ای آسان و سریع تهیه کرده اید .
  • زمانیکه با دوستان خود به اردو و یا بیرون می رود پاکتی از مغزهای پوست کنده و میوه های خشک تهیه کنید و همراه با یک بطری آب یا آبمیوه در کیف او قرار دهید . قبل از رفتن نیز بهتر است در منزل یک وعده یا میان وعده غذایی کامل خورده باشد .
  • فراموش نکنید اگر شما چیزی را نخرید کودک نیز نمی تواند  آن را بخورد. پس از خرید مواد غذایی ناسالم خودداری کنید .

نهایتاً چنانچه کودک شما عادات غذایی سالم را اجرا نمی کند بهترین راه حل برای اینکه وی غذاهای سالم بیشتری بخورد "مخفی کاری" است .  ابتدا از سبزیجات در انواع خوراک ها استفاده کنید و یا  از سبزیجات خرد شده در ترکیب غذاها و برگرها به صورت مخلوط استفاده نمایید . از پوره آنها در انواع سوپ ها استفاده کنید . میوه های مختلف را به صورت پوره در بیاورید و به صورت مخلوط  با ماست و یا فرنی سرو کنید .

تهیه غذاهای راحت و سریع ولی با کیفیت "بهتر"

چنانچه مجبور به خرید غذاهای آماده هستید ، توصیه های زیر را به خاطر بسپارید :

  • غذایی با بالاترین کیفیت را خریداری کنید . هر چقدر پول بدهی همان قدر آش می خوری !اگر همبرگری با بهترین کیفیت و تهیه شده از گوشت ارگانیک و درصد چربی کمتر برای کودک خود بخرید ، احساس رضایت بیشتری خواهید  داشت . یا مثلاً خرید تخم مرغ رسمی بر خرید تخم مرغ های مصنوعی ارجحیت دارد . چنانچه نمی توانید کیک خانگی درست کنید از کیک های محلی و خانگی که در برخی فروشگاه های محلی فروخته می شوند استفاده کنید و از خرید کیک های بسته بندی شده که در ترکیبات خود لیست بلندی از افزودنی ها دارند ، اجتناب کنید .
  • میوه و سالاد را به کنار غذاهای آماده اضافه کنید ؛ غذاهایی مانند ناگت مرغ ، فیش فینگر ، پیتزا و برگرهای مختلف و …
  • به جای غذاهای کنسروی (مانند سوپ یا خورش کنسروی) که معمولاً افزودنی های بیشتری دارند ، از غذاهای منجمد یا یخ زده استفاده کنید . غذاهای منجمد معمولاً از پروفایل تغذیه ای بهتری برخوردارند.