غذایی که کودک ما می خورد بازتابی مستقیمی از سبک زندگی ماست . در سال های اخیر مسیر تغذیه از غذاهای خانگی به سمت غذاهای فست فودی و غذاهای آماده تغییر پیدا کرده است . زندگی مدرن فضای اندکی را برای توجه به تغذیه قائل شده است که این مسئله اصلا صحیح نیست .
امروزه بیشتر والدین بچه های سنین مدرسه شاغل هستند . زندگی کاری نیز زندگی بسیار شلوغی است ، همراه با ساعات طولانی کار ، کار شیفتی ، استرس فراوان و سفرهای درون شهری طولانی . بنابراین بسیاری از والدین وقت و انرژی لازم برای توجه به چگونگی تغذیه کودک خود ندارند . در عین حال تلویزیون و کامپیوتر  نیز اثرات مخربی بر عادات غذایی کودک می گذارند . بسیاری از کودکان در زمان فراغت خود آزاد هستند تا کارهایی که دوست دارند را انجام دهند فعالیت هایی مانند دیدن دوستان ، خرید کردن و غیره که همگی این فعالیت ها با خوردن تنقلات و نوشیدنی های مختلف همراه است .

تغییر روند موجود
شکی نیست که به منظور از بین بردن الگوهای منفی غذایی فوق الذکر ، نیاز به زمان و تلاش در هر سطحی  می باشد ،از دولت گرفته تا تک تک والدین . مدارک و نشانه هایی وجود دارد مبنی بر این که اهمیت غذای خوب و رژیم غذایی سالم در سطح ملی شناخته شده است . به عنوان مثال سوپر مارکت های متعددی وجود دارند که در جهت تغذیه سالم کودکان اقداماتی صورت داده اند، من جمله فروش بسته بندی های بهداشتی میوه و سبزیجات تازه . حتی برخی از رستوران های غذاهای فست فودی،میزان روغن موجود در غذاهای خود را به میزان قابل ملاحظه ای کاهش داده اند و میوه تازه و سالاد های متنوعی را در منوی خود قرار داده اند .
مدارس آشپزی نشان داده اند چنانچه تشویق ، حمایت و آموزش وجود داشته باشد کودکان از آشپزی و خوردن "غذای واقعی" لذت خواهند برد . کودکان به تشویق و آموزش نیاز دارند تا به جای ترس و وحشت از آشپزی کردن و خوردن انواع غذاهای سالم از آنها لذت ببرند . متخصصین بر این عقیده اند که چنین ایده هایی باید از سنین دبستان و یا پایین تر به کودک القا شوند .
قصد ما این نیست که والدین احساس گناه کنند که چرا برای تغذیه کودک خود وقت و انرژی صرف نکرده اند و یا در جهت گسترش مهارت های آشپزی، او را تشویق نکرده اند . اطمینان داشته باشید که ایجاد تغییرات کوچک ولی با اثرات بزرگ کار چندان سخت و وقت گیری نیست .

والدین در آموزش تغذیه سالم به کودکان مسئول هستند چراکه بسیاری از عادات غلط غذایی در سنین کودکی شکل می گیرند. به منظور تغییر چنین عاداتی باید فرهنگ غذایی و عادات غذایی کل خانواده تغییر یابد.