نیازهای تغذیه ای روزانه کودکان

 

سن

(ماه)

انرژی

(کالری)

پروتئین

(گرم)

ویتامین A

(میکروگرم)

ویتامین C

(میکروگرم)

ویتامین D

(میکروگرم)

ویتامین K

(میکروگرم)

کلسیم

(میلی گرم)

آهن

(میلی گرم)

روی

(میلی گرم)

۰-۳ ۵۳۰ ۱۲.۵ ۳۵۰ ۲۵ ۸.۵ ۱۰ ۵۲۵ ۲ ۴
۴-۶ ۶۷۰ ۱۲.۷ ۳۵۰ ۲۵ ۸.۵ ۱۰ ۵۲۵ ۴ ۴
۷-۹ ۷۹۰ ۱۳.۷ ۳۵۰ ۲۵ ۷ ۱۰ ۵۲۵ ۸ ۵
۱۰-۱۲ ۸۹۰ ۱۴.۹ ۳۵۰ ۲۵ ۷ ۱۰ ۵۲۵ ۹ ۶

*سدیم- طبق مطالعات اخیر، میانگین دریافت نمک برای کودکان تا ۶ ماهگی کمتر از ۱ گرم در روز (کمتر از ۴/۰ گرم سدیم) و برای کودکان ۱۲-۷ ماه ا گرم نمک (۴/۰ گرم سدیم)در روز می باشد.


لازم نیست پدر و مادر دقیقا میزان مواد غذایی را که به کودک خود را میدهند اندازه گیری کنند بلکه همین اندازه که از تمام رنجهای غذایی مناسب به کودک خود داده و کودک رشد مناسبی دارد کافی میباشد.
میزان کربوهیدرات و چربی مورد نیاز کودک داده نشده ولی به طور کلی چربی مورد نیاز کودک از بالغین بیشتر است.


اغلب اولین غذای کودک برنج است که با شیر مادر و یا شیر خشک ویا گاها آب جوش به صورت کرم مانند در آورده  شده و به صورت نیمه گرم به کودک داده میشود.پوره سبزیجات میتواند بعد از یک تا دو هفته شروع شود.پوره میوه مثل سیب و گلابی و موز در مرحله بعدی میتواند به رژیم غذایی نوزاد اضافه گردد.پوره ها باید کاملا نرو و هر بار به میزان کم و با نوک قاشق پلاستیکی نرم داده شود.بعد از مدتی که کودک برای چند هفته غذای جامد را استفاده کرد میتوان از رژیم غذایی متنوعتر استفاده کرد.از ۶-۹ ماهگی میتوان از تخم مرغ و لبنیات و مرغ و رنج وسیعتری از سبزیجات استفاده کرده و پوره میتواند اندکی غلیظ تر باشد.

بین ۹ تا ۱۲ ماهگی کودک از غذاهای طعم دارتر و غذاهایی که خود میتواند در دست گرفته و بخورد بیشتر لذت میبرد.مثل هویج پخته و موز.از یکسالگی کودک میتواند از سفره غذایی خانواده استفاده کند.