علایم و نشانه های بیماری تیروئید بسیار گسترده هستند و به شدت عدم کفایت هورمونی بستگی دارد. به طور کلی شما در این اختلال هورمونی حتی اگردر مراحل اولیه عوارض این بیماری ظاهر نگردد، پس از گذشت سالها، اغلب عارضه تان دچار پیشترفت و شدیدتر شدن می گردد. در ابتدا به ندرت ممکن است که متوجه نشانه های کم کاری تیروئید نظیر: خستگی و کسل شدن گردید و ممکن است به سهولت آنها را به پیری و افزایش سن خود نسبت دهید و توجه چندانی نکنید. ولی به موازات اینکه به تدریج کاهش متابولیسم و سوخت و ساز بدنتان ادامه می یابد ممکن است نشانه ها و علایم آشکار بیشتری در شما توسعه یابند. علایم بیماری کم کاری تیروئید ممکن است شامل موارد زیر باشند:

_ خستگی
_ تنبلی و احساس کسل بودن
_ افزایش حساسیت به سرما
_ یبوست
_ پوست خشک و رنگ پریده
_ صورت متورم
– صدای خشن و گرفته
_ افزایش سطوح کلسترول خون
_ افزایش وزن ناخواسته
_ درد، حساسیت و سفت شدن عضلانی
_ درد، سختی یا تورم مفاصل
_ ضعف عضلانی
_ دوره های قاعدگی شدیدتر از حالت عادی
_ ناخن ها و موهای شکننده
_ افسردگی
 
اگر کم کاری تیروئید درمان نشود، نشانه ها و علایم بیماری به تدریج شدیدتر می گردند. تحریک مداوم تیروئید ناشی از ترشحات هورمونی از هیپوفیز به منظور آزادسازی هورمونهای بیشتر، ممکن است منجر به افزایش حجم تیروئید (گواتر) گردد. به علاوه ممکن است با پیشترفت بیماری بیشتر دچار فراموشی شوید و روندهای فکری شما آهسته تر شود و یا احساس افسردگی کنید.

کم کاری تیروئید پیشترفته که به نام میکزودم نامیده می شود نادر است ولی وقتی این حالت ایجاد گردد می تواند تهدیدی برای زندگی شما محسوب شود. علایم این نوع کم کاری تیروئید پیشرفته عبارتند از : فشار خون پایین، کاهش تنفس، کاهش حرارت بدن، اختلال توجه و عدم پاسخ به محرک ها و حتی کما . لازم به ذکر است که در موارد بسیاری میکزودم می تواند کشنده باشد.