یوگا فشارخون را تنظیم و از بروز سکته مغزی پیشگیری می‌کند.

ممنوعیت فروش محصولات حاوی کافئین خالص یا غلیظ

فعالیت بدنی. عواملی که خطر بروز سکته مغزی را افزایش می‌دهند عبارتند از: فشارخون بالا، افزایش کلسترول خون، دیابت، استعمال سیگار، چاقی، اضطراب و افسردگی. سکته مغزی ممکن است در کسانی که در گذشته سابقه ابتلا به آن را داشته‌اند مجدداً رخ دهد. خطر بروز سکته دوم طی ۱، ۵ و ۱۰ سال آینده به ترتیب ۱۶، ۳۲ و ۴۳ درصد است. بنابراین، در این افراد نیز یافتن راه حل‌هایی که بتواند از بروز مجدد این مشکل پیشگیری نماید حائز اهمیت است.
نتایج به دست آمده نشان داد که این نوع فعالیت‌ها می‌توانند یک راهکار موثر و غیرتهاجمی برای کاهش پرفشاری خون باشند. پرفشاری خون مهم‌ترین عامل بروز سکته مغزی است. گزارش‌ها نشان می‌دهد که در سراسر جهان حدود یک سوم بزرگسالان از افزایش فشارخون رنج می‌برند. بنابراین تخمین زده می‌شود که طی ۱۲ سال آینده حدود ۲۳ میلیون سکته مغزی رخ دهد. علاوه بر کنترل فشارخون، یوگا و تای‌چی از طریق افزایش میزان خون و اکسیژن بافت‌ها، کمک به تولید انسولین و تقویت عوامل آنتی‌اکسیدانی به بهبود سلامت بیماران مبتلا به دیابت کمک می‌کنند.
طی انجام یوگا و تای‌چی افراد یاد می‌گیرند که عمیق نفس بکشند. همچنین تعادل سیستم اعصاب اتونوم (خودمختار) آن‌ها حفظ شده و ضربان قلب آن‌ها کاهش می‌یابد.
نکته عملی: انجام فعالیت‌هایی مانند یوگا و تای‌چی به کنترل فشارخون و در نتیجه پیشگیری از بروز سکته مغزی کمک می‌کند.
منبع:

Tharshanah Thayabaranathan et al. Future Neurology 2018; Volume 13.

Loading