گوشت‌های فرآوری شده و افزایش خطر سرطان روده بزرگ

تحقیقات نشان می‌دهد خوردن روزانه غلات کامل مانند برنج قهوه‌ای یا نان سبوس‌دار، خطر ابتلا به سرطان کولورکتال (سرطان روده بزرگ و رکتوم) را کاهش می‌دهد. اما مصرف مرتب هات‌داگ، گوشت‌های نمک سود شده و سایر گوشت‌های فرآوری شده خطر ابتلا به سرطان کولورکتال را افزایش می‌دهد. شواهدی قوی وجود دارد که نشان می‌دهد فعالیت بدنی در برابر سرطان روده بزرگ نقش محافظتی ایفا می‌نماید.
سرطان کولورکتال یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها است. با این حال افراد زیادی می‌توانند به طور چشمگیری خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دهند. رژیم غذایی و سبک زندگی نقش مهمی در بروز سرطان کولورکتال دارند.
سایر عواملی که باعث افزایش خطر سرطان کولورکتال می‌شوند عبارتند از: خوردن مقدار زیادی گوشت قرمز (بیش از ۵۰۰ گرم وزن پخته شده در هفته) مانند گوشت گاو و داشتن اضافه‌وزن یا چاقی.
مطالعه اخیر اثبات می‌کند که مصرف روزانه تقریباً سه وعده (۹۰ گرم) غلات کامل خطر ابتلا به سرطان کولورکتال را ۱۷درصد کاهش می‌دهد. همچنین مواد غذایی حاوی فیبر نیز چنین خاصیتی دارند. کسانی که از لحاظ جسمانی نیز بیشتر فعال هستند کمتر به این بیماری مبتلا می‌شوند.
نکته عملی: عواملی مانند وزن سالم، ورزش، محدود کردن گوشت قرمز و فرآوری شده و خوردن غلات کامل، فیبر، سبزیجات غیرنشاسته‌ای و میوه خطر سرطان کولورکتال را به شدت کم می‌کنند. اجتناب از سیگار نیز کمک‌کننده می‌باشد. همچنین مصرف ماهی و غذاهای حاوی ویتامین C مانند پرتقال، توت فرنگی و اسفناج نیز در کاهش خطر ابتلا به این بیماری نقش مهمی ایفا می‌کنند.
منبع:

(American Institute for Cancer Research (AICR) and the World Cancer Research Fund (WCRF

Loading