کوآنزیم کیوتن(Q10) یکی از اجزای اصلی زنجیره انتقال الکترون در میتوکندری سلول ها می باشد و در فرآیند تولید انرژی در بدن نقش کلیدی دارد. کو آنزیم Q10 جهت تأمین انرژی لازم برای عملکرد مناسب انقباضی قلب و جلوگیری از نارسایی های قلبی ضروری است. این ماده به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی از عوارض قلبی ـ عروقی پیشگیری کرده و ضمن اثر بر کاهش فشارخون و مقاومت انسولینی بر بهبود سلامت بیماران قلبی ـ عروقی و نیز سندرم متابولیک مؤثر است. بر خلاف ویتامین ها که باید از طریق رژیم غذایی وارد بدن شوند، بدن انسان قادر به ساخت این ماده می باشد که میزان تولید و نیز سطح این کوآنزیم ارتباط مستقیم با بیماری های قلبی و عروقی دارد و سطح بالایی از آن در قلب که دارای بیشترین  فعالیت متابولیسمی است، یافت می شود.
پزشکان میزان درصد خونی که در هر ضربان از بطن چب به سیستم عروقی وارد می شود به عنوان یک شاخص برای ارزیابی بیماران نارسایی قلبی تعیین نموده اند که این میزان در حالت نرمال ۵۵ تا ۷۰% است و درصد پایین آن نشان دهنده کاهش پمپاژ قلب می باشد. به نظر می آید که کمبود کوآنزیم Q10  در ماهیچه های قلبی یکی از عوامل نارسایی قلبی باشد.
طبق یک مطالعه جامع که نتایج ۱۱ مطالعه مداخله ای را ارزیابی نموده، ۳۹۵  مرد مسن که از گروه ریسک پذیر بیماری های نارسایی قلبی بودند از نظر مصرف ۱۰۰ mg کوآنزیم Q10 و تاثیر آن روی نارسایی قلبی را در طی سالهای ۱۹۸۵- ۲۰۰۵ مورد بررسی قرار گرفتند.
نتایج بدست آمده پس از ۲۰ سال مشخص کرد مصرف مکمل کوآنزیم Q10، ۵/۳% تاثیر مثبت بر فعالیت عضلانی قلب داشته  که این میزان بهبود فعالیت عضلانی قلبی در افراد مسن تر و نیز در افراد با وضعیت بهتر قلبی می تواند حتی هبتر نیز باشد.
نکته عملی:  نتایج این بررسی نشان داد درمان با کوآنزیم Q10 می تواند برای افراد مبتلا به نارسایی قلبی بسیار مفید باشد. البته در این مورد نیاز به مطالعات بیشتری است ولی کوآنزیم Q10 درمانی مفید است که سبب افزایش توانایی پمپاژ قلب در بیماران مبتلا به نارسایی قلبی می شود.

منبع:

Am J Clin Nutr February 2013 vol. 97 no. 2 268-275

 

Loading