کنترل گرسنگی با انار

انار میوه مناسب برای رژیم غذایی کاهش وزن است چرا که علاوه بر آن که کم کالری است، موجب هضم بهتر مواد غذایی می گردد. همچنین بسیاری از ویتامین های مورد نیاز بدن را تامین و آن را سالم نگه می دارد. این میوه غنی از ویتامین A، B و C است که به سوخت و ساز بدن کمک فراوانی می کند. انار سرشار از ترکیباتی به نام " پلی‌ فنول‌ " ها است که باعث پایین آمدن کلسترول بد خون یعنی LDL شده و اجازه نمی ‌دهد صفحات چربی در عروق تولید شوند. بر اساس گفته های دانشمندان دریافت میوه های حاوی پلی فنول می تواند احساس گرسنگی را کم کند. بنابراین مصرف مرتب انار که دارای مقدار بسیار بالای آنتی اکسیدان است می تواند اشتها را کنترل نماید و احساس سیری به فرد بدهد.
در بررسی این نظریه، از۲۹ داوطلب که در طی آزمایش به دو گروه تقسیم شده بودند استفاده شد. گروهی که روزانه عصاره انار کامل ( پوست، مغز و دانه) دریافت می کردند نسبت به کسانی که دارونما دریافت می کردند احساس گرسنگی بسیار کمتری داشتند. بعد از گذشت سه هفته به هر داوطلب قبل از شروع وعده غذایی که شامل پاستا با سس گوجه فرنگی بود یک لیوان آب انار داده شد.احساس گرسنگی، میل به غذا، احساس سیری و رضایت شرکت کنندگان قبل از غذا و در فاصله زمانی ۱۵ دقیقه تا ۲ ساعت پس از اتمام غذا از طریق پرسشنامه بررسی شد.
گروهی که در طول پژوهش انار دریافت کردند به طور میانگین ۱۲ درصد احساس گرسنگی کمتر، ۲۱ درصد میل به غذای کمتر، ۱۶ درصد احساس سیری و ۱۵ درصد رضایت بیشتری داشتند. همچنین درمقایسه با گروه کنترل ۲۲ درصد غذای کمتری خورده بودند.
همچنین محققان اعلام کردند که انار حاوی آنتی اکسیدان های قوی است که می تواند به خنثی کردن رادیکال های آزاد کمک نماید.
نکته عملی: مطالعه حاضر نشان می دهد که عصاره انار می تواند ترویج سیری را با کاهش گرسنگی، میل به خوردن ، احساس پری و رضایت ارتقاء بخشد. این نتایج نشان می دهد که مصرف عصاره انار ممکن است برای کمک به کاهش عوامل خطر ابتلا به اضافه وزن و چاقی مناسب باشد. همچنین مصرف آب انار می تواند منجر به کاهش فشار خون و مقاومت به انسولین نیز بشود.
منبع:

Dr Emad Al-Dujaili,et al. International Congress of Nutrition Conference in Granada, Spain,2013

 

 

Loading