کمبود ویتامین D احتمال ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهد

کمبود ویتامین D احتمال ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهد

نتایج مطالعه منتشر شده در مجله PLOS One نشان می‌دهد که کمبود ویتامین D با افزایش خطر ابتلا به دیابت مرتبط است. در این مطالعه ۹۰۳ فرد بزرگسال سالم با میانگین سنی ۷۴ سال شرکت کردند. میزان ویتامین D خون و همچنین میزان قند خون ناشتا اندازه‌گیری شده و آزمایش تحمل گلوکز خوراکی نیز انجام شد. حد طبیعی میزان ۲۵- هیدروکسی ویتامین D در خون حداقل ۳۰ نانوگرم در لیتر در نظر گرفته شد. اگر میزان این ویتامین کمتر از ng/ml 30 بود، کمبود در نظر گرفته می‌شد.
در طول مدت مطالعه ۴۷ نفر به دیابت و ۳۳۷ نفر به پیش دیابت مبتلا شدند. در مرحله پیش دیابت قند خون بالاتر از حد طبیعی است، اما افزایش آن به اندازه‌ای نیست که به عنوان دیابت نوع ۲ طبقه‌بندی شود. خطر ابتلا به قند خون بالا در کسانی که میزان ویتامین خونشان بالاتر از ng/ml 30 بود یک سوم و در کسانی که این میزان بالاتر از ng/ml 50 بود یک پنجم بود. در افراد مبتلا به کمبود ویتامین D نسبت به کسانی که میزان ویتامین خونشان بالاتر از ng/ml 50 بود، احتمال ابتلا به این بیماری ۵ برابر بیشتر بود.
در حال حاضر، میزان ویتامین D مورد نیاز کودکان تا سن ۱ سال ۴۰۰ واحد بین‌المللی، افراد ۱ تا ۷۰ سال IU 600 و افراد بالاتر از ۷۰ سال IU 800 است. اگر میزان این ویتامین در خون بیش از ng/ml 125 باشد با عوارضی مانند تهوع، یبوست، کاهش وزن، اختلال در ضربان قلب و آسیب کلیوی همراه است.
لازم است در مطالعات آتی این فرضیه بررسی شود که آیا افزایش ویتامین D خون از ابتلا به قند خون بالا پیشگیری خواهد کرد؟ و آیا افزایش این ویتامین از تبدیل پیش دیابت به دیابت جلوگیری خواهد نمود و یا خیر؟
نکته عملی: کمبود ویتامین D با افزایش قند خون مرتبط بوده و خطر ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهد.
منبع:

Sue K. Park et al. PLOS ONE 2018.

Loading