کلسیم و پروتئین، هر دو برای سلامت استخوان ضروری‌اند.

کلسیم و پروتئین، هر دو برای سلامت استخوان ضروری‌اند.

بررسی تحقیقاتی که فواید ناشی از رژیم غذایی را بر سلامت استخوان مورد مطالعه قرار داده‌اند نشان می‌دهد که رژیم غذایی پرپروتئین (از منابع گیاهی و یا حیوانی)، در صورت دریافت کافی کلسیم، به حفظ سلامت استخوان‌ها در افراد بزرگسال کمک می‌کند. همچنین شواهدی مبنی بر اینکه بار اسیدی ناشی از دریافت این نوع رژیم غذایی سبب آسیب استخوان ‌شود، به دست نیامد.
یافته‌های مهم به دست آمده در این مطالعه عبارتند از:
• رژیم غذایی پرپروتئین، در صورت دریافت کافی کلسیم، خطر شکستگی استخوان ران را به میزان نسبتاً کمی کاهش می‌دهد.
• تراکم معدنی استخوان (BMD) که تعیین کننده استحکام استخوان است با دریافت پروتئین از طریق رژیم غذایی مرتبط است.
• ترکیب پروتئین و کلسیم در محصولات لبنی اثرات مثبتی بر BMD دارد. به نظر می‌رسد که اثر پروتئین رژیم غذایی بر روی وضعیت استخوان به دریافت کافی کلسیم وابسته است.
• بار اسیدی ناشی از یک رژیم غذایی متعادل اثری بر روی استحکام استخوان و پیشرفت پوکی استخوان ندارد.
دریافت کافی پروتئین از طریق رژیم غذایی و دریافت کافی کلسیم به منظور رشد استخوان در کودکان و همچنین برای حفظ سلامت استخوان‌ها در تمام افراد که در سنین مختلف قرار دارند، مورد نیاز است. در افراد سالمند نگرانی در مورد دریافت زیاد پروتئین وجود ندارد. زیرا معمولاً این افراد کمتر از میزان مورد نیاز از این درشت مغذی استفاده می‌کنند.
نکته عملی: رژیم غذایی متعادل که حاوی مقادیر کافی پروتئین از منابع گیاهی و یا حیوانی و همچنین کلسیم کافی باشد به حفظ سلامت استخوان کمک می‌کند. این امر به خصوص برای سالمندان مبتلا به پوکی استخوان و افرادی که به علت ابتلا به بیماری‌های حاد و مزمن در معرض سوءتغذیه قرار دارند، حائز اهمیت است.
منبع:

R. Rizzoli et al. Osteoporosis International 2018

Loading