کدامیک را برای سلامت قلبی خود بنوشیم ؛ چای یا قهوه ؟

مصرف کنندگان چای و قهوه نگران نباشند چرا که بر اساس مطالعه ای که به تازگی در مجله American Heart Association به چاپ رسیده است نوشیدن مقادیر متوسط و بالای چای، و نیز نوشیدن مقادیر متوسط قهوه با کاهش بیماری قلبی در ارتباط است. 

محققین هلندی از طریق تکمیل پرسشنامه به ارزیابی مصرف چای و قهوه در میان بیش از ۳۷ هزار نفر شرکت کننده پرداختند و افراد شرکت کننده را برای مدت ۱۳ سال از لحاظ وقوع بیماری قلبی عروقی و مرگ و میر پیگیری کردند. آنها دریافتند که نوشیدن روزانه ۶ فنجان چای در مقایسه با کمتر از روزانه یک فنجان، با ۳۶درصد ریسک کمتر بیماری قلبی در ارتباط است. نوشیدن روزانه ۳ تا ۶ فنجان چای در مقایسه با کمتر از روزانه ۱ فنجان با ۴۵% ریسک کمتر مرگ ناشی از بیماری قلبی مرتبط شد. نتایج این مطالعه همچنین نشان داد که در رابطه با قهوه نیز، مصرف کنندگان با دریافت متوسط روزانه ۲ تا ۴ فنجان درمقایسه با کمتر از روزانه ۲ یا بیشتر از روزانه ۴ فنجان، ۲۰% ریسک کمتری از بیماری قلبی داشتند. در میان مصرف کنندگان چای، ۷۸ درصد از چای سیاه و ۶/۴ درصد از چای سبز استفاده می کردند. البته نتایج این بررسی حاکی از آن بود که در افراد مصرف کننده قهوه، استعمال سیگار رایج بود این در حالی بود که در افراد استفاده کننده از چای نیز رژیم های غذایی سالم تری دنبال می شد.

محققین پیشنهاد می کنند که خواص مفید چای به آنتی اکسیدان های موجود در چای برمی گردد و فلاونوئیدهای چای منجر به کاهش ریسک بیماری قلبی می شوند و لیکن مکانیسم های احتمالی آن هنوز ناشناخته است. 

نکته عملی: نتایج حاصل از مطالعه ی اخیر حاکی از آن است که برای سلامت قلب می توانید از چای و یا قهوه درحد اعتدال استفاده کنید. نکته ای که حائز اهمیت است عدم استفاده از قند و مواد شیرین کننده در کنار چای یا قهوه می باشد چرا که عادت نادرست استفاده از مواد قندی در کنار این نوع نوشیدنی ها نه تنها برای سلامت قلب مضر است بلکه منتهی به چاقی، مقاومت سلولی به انسولین و نهایتاً دیابت خواهد شد.

منبع: Arteriosclerosis, Thrombosis, and Vascular Biology, 2010

.

Loading