کدام نوع شیرین کننده مضر تر است ،گلوکز یا فروکتوز؟

امروزه مصرف شکر و محصولات حاوی شکر گسترش فراوانی یافته اند و نوشیدنی های شیرین بخش قابل توجهی از شکر دریافتی روزانه  افراد را تشکیل می دهد. به همین علت محققین به بررسی اثرات گلوکز و فروکتوز پرداختند تا دریابند که کدامیک از آنها ضرر کمتری را برای بدن در بر دارد. 

در سال ۲۰۰۹  مطالعه ای توسط پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا در این زمینه صورت گرفت. در این مطالعه که حدود ۱۰ هفته به طول انجامید افراد چاق یا دچار اضافه وزن به دو گروه تقسیم شدند که در گروه اول ۲۵ درصد از انرژی مصرفی را از طریق نوشیدنی های شیرین شده با گلوکز و گروه دوم ۲۵ درصد از انرژی مصرفی شان از طریق نوشیدنی های شیرین شده با فروکتوز تامین شد .

تغییرات وزن و مقدار افزایش وزن در هر دو گروه مشابه بود، ولی  چاقی شکمی در افرادی که نوشیدنی حاوی فروکتوز را مصرف می نمودند در مقایسه با گروه دیگر بیشتر بود. همچنین در افرادی که نوشیدنی های حاوی فروکتوز را مصرف نموده بودند حساسیت به انسولین کاهش یافت و اختلال در چربی خون به صورت افزایش سطوح  چربی خون  مشاهده شد. لازم بذکر است که این موارد علائمی از سندروم متابولیک به شمار می روند و  افراد را در معرض بیماری هایی نظیر بیماری  قلبی و دیابت و… قرار می دهند.

نکته عملی:  مصرف شیرین کننده حاوی فروکتوز  اثرات نا مطلوبی را بر وضعیت حساسیت به انسولین و توزیع چربی در بدن دارد  و به نوعی شانس ابتلا به سندرم متابولیک و بیماری های قلبی و  دیابت  را در افراد افزایش می دهند،  لذا همانطور که باید از مصرف بی رویه قندهای حاوی گلوکز پرهیز نمود،  بهتر است از مصرف نوشیدنی هایی که با استفاده از قند فروکتوز شیرین شده اند نیز اجتناب نمود.

منبع: Journal of Clinical Investigation, 2009; DOI: 10.1172/JCI37385

Loading