کاهش سریعتر چربی کبد با محدود نمودن مصرف کربوهیدرات

کبد چرب عارضه‌ای است که در آن چربی به مقدار بیشتر از حد طبیعی در کبد تجمع می‌یابد و با افزایش سطح تری گلیسرید در کبد مشخص می گردد.وجود چربی زیاد در کبد می‌تواند منجر به التهاب کبد و در نهایت سیروز و  و حتی سرطان کبد شود؛از طرفی شیوع این بیماری اخیرا رو به افزایش می باشد. مطالعات جدید در این زمینه،نشان داده اند که برای کاهش چربی کبدی، محدود نمودن دریافت کربوهیدرات روش موثرتر و سریعتری از محدود کردن کالری می باشد. نتایج این بررسی می تواند تاثیر بسزایی در درمان بیماری هایی چون دیابت، مقاومت به انسولین و کبد چرب غیر الکلی داشته باشد.

در این مطالعه که درAmerican Journal of Clinical Nutritionبه چاپ رسیده، پژوهشگران ۱۸ فرد مبتلا به کبد چرب غیر الکلی را مورد بررسی قرار دادند. شرکت کنندگان بمدت ۱۴ روز از رژیم کم کربوهیدرات یا رژیم کم کالری استفاده نمودند. پس از دو هفته متخصصان با استفاده از تکنیک های پیشرفته تصویربرداری میزان چربی موجود در کبد برای هر فرد را مورد بررسی قرار دادند.

نتایج این مطالعه نشان داد که مقدار چربی کبدی در گروهی که کمتر کربوهیدرات مصرف کرده بودند به میزان خیلی بیشتری کاهش پیدا کرد.اگرچه این مطالعه برای این طراحی نشده بود که میزان کاهش وزن را در دو رژیم مقایسه نماید ولی نتایج نشان داد که هر دو گروه (رژیم کم کالری و رژیم کم کربوهیدرات)  حدودا"5 کیلوگرم کاهش وزن داشتند.

نکته عملی: اگر چه کاهش وزن معمولا بعنوان موثرترین روش کاهش چربی کبد بیان شده است، این مطالعه بازگوکننده این نکته است که محدود نمودن دریافت کربوهیدرات حداقل در کوتاه مدت تاثیر بسزایی در کاهش چربی کبد دارد. بنابراین در کنترل بیماری کبد چرب توصیه می شود ضمن داشتن رژیم غذایی سالم و متعادل و افزایش فعالیت بدنی، بمنظور کاهش وزن، دردریافت درشت مغذی ها بویژه کربوهیدرات نیزتوجه نمود.

منبع: American Journal of Clinical Nutrition, 2011

Loading