کاهش خطر مرگ ناگهانی قلبی با مصرف امگا ۳

اسید های چرب امگا۳ به صورت معکوسی با خطر مرگ ناگهانی قلبی در ارتباطند گرچه اطلاعات مربوط سایر انواع چربی ها و بیماری قلبی بسیارمحدود است. به علاوه نگرانی ها زمانی افزایش می یابد که این مسئله نیز مطرح می شود که دریافت بالای امگا۶ سبب کاهش تاثیرات مثبت امگا۳ خواهد شد.

اخیرا مطالعه ای به صورت کوهورت در میان ۹۱۹۸۱ خانم بین سنین ۳۴-۵۹ سال انجام شده است که به مدت ۳۰ سال به طول انجامید و در این مدت ۳۸۵ مورد مرگ ناگهانی قلبی نیز گزارش شد.

برطبق تجزیه و تحلیل داده ها مشاهده گردید زنانی که بیشترین دریافت اسید های چرب اشباع را داشتند در مقایسه با افرادی که کمترین میزان دریافت این نوع اسید چرب راداشتند ۱.۴۴ مرتبه بیشتر احتمال ابتلا به مرگ ناگهانی قلبی را از خود نشان دادند، در مقابل زنانی که کمترین میزان دریافت اسید های چرب غیر اشباع با چند پیوند دوگانه یا PUFA را داشتند نسبت به  زنانی که بیشترین میزان دریافت  این نوع اسید چرب را داشتند حدود ۲برابر بیشتر احتمال ابتلا به مرگ ناگهانی قلبی را نشان دادند.

نتایج این مطالعه همچنین نشان داد که دریافت اسید های چربPUFA یعنی امگا۳ و۶ هردو به صورت معنی داری سبب کاهش خطر مرگ ناگهانی قلبی می شوند، لازم به ذکر است که اسید های چرب با یک زنجیره ی غیراشباع(MUFA) و اسید های چرب ترانس با مرگ ناگهانی قلبی ارتباطی نشان ندادند.

پس از تعدیل عوامل مداخله گر ارتباط بین اسیدهای چرب PUFA و  کاهش مرگ ناگهانی قلبی هنوز معنادار بود درصورتی که ارتباط بین اسید های چرب اشباع و مرگ ناگهانی قلبی معنی دارنبود.

نکته عملی:دریافت اسید های چرب PUFA به عنوان سهمی از چربی های دریافتی به صورت معکوسی با مرگ ناگهانی قلبی در ارتباط است و این نتایج حمایتی است بر راهنماهای غذایی موجود جهت بهبود کیفیت اسید های چرب دریافتی، لذا می توانیم اسیدهای چرب امگا۳ و امگا۶ را جایگزین مصرف اسید های چرب اشباع کنیم و بدین وسیله گامی دیگر در جهت حفظ سلامت قلب خود برداریم.

منبع:

American Journal Clinical Nutrition, Aug 2012

 

 

Loading