کاهش خطر مرگ ناشی از سکته قلبی با مصرف میوه و سبزی

سکته قلبی یا انفارکتوس میوکارد، عبارت است از انهدام قسمتی از عضله قلب (میوکارد) بعلت از بین رفتن جریان خون در آن قسمت از قلب؛ که این توقف گردش خون می‌تواند بطور ناگهانی بدون هیچ مقدمه دردناکی نمایان گردد و  یا توام با درد درقفسه سینه که آنژین صدری نامیده می شود، باشد. اخیرا با بررسی داده های آماری مشاهده شده است که افرادی که ۸ واحد از میوه و سبزی در روز مصرف می کنند نسبت به کسانی که ۳ واحد در روز  مصرف میوه و  سبزی دارند ۲۲  درصد کمتر دچار مرگ ومیر ناشی از سکته قلبی می شوند. هر سهم از میوه و سبزی تقریبا معادل با ۸۰ گرم است؛ به عنوان مثال ۱ موز کوچک، یک سیب متوسط یا یک هویج متوسط یک واحد از میوه و سبزی به شمار می روند.

در مطالعه ای که اخیراً توسط پژوهشگران دانشگاه آکسفورد انجام شده است، ۳۰۰ هزار نفر از ۸ کشور مختلف اروپایی بین سنین ۴۰ تا ۸۵ سال انتخاب شدند و به مدت بیش از ۸ سال مورد پیگیری قرار گرفتند، که در طول این مدت ۱۶۳۶ نفر دچار سکته قلبی شدند. این افراد پرسشنامه معتبری را در ارتباط با عادات غذایی، مدت زمانی که صرف مطالعه می کنند، وضعیت سلامت و بیماری ها، وضعیت اقتصادی-اجتماعی، شیوه زندگی مانند مصرف الکل و سیگار و ورزش تکمیل کردند.

نتایج این مطالعه نشان داد که به ازای مصرف هر واحد میوه و سبزی بیشتر از ۲ واحد در روز، ۴ درصد کاهش مرگ ومیر در اثر سکته قلبی حاصل می شود به بیان دیگر خطر مهلک سکته قلبی در فردی که ۵ واحد میوه و سبزی در روز مصرف می کند؛نسبت به فردی با مصرف ۴ واحد، ۴ %کمتر است .

نکته عملی: متخصصین توصیه می کنند برای حفظ سلامتی میانگین مصرف متناسب میوه و سبزی به میزان ۵ واحد در روزباید باشد. بر اساس نتایج مطالعه اخیر افرادی که در طول روز از منابع میوه و سبزی بیشتری بهره می برند؛ کمتر در معرض سکته قلبی خواهند بود.اگرچه دسترسی به مصرف ۸ واحد میوه در روز با عادات غذایی حال حاضر، سخت به نظر می رسد ولی باید به این سمت حرکت نمود.

منبع: European Heart Journal, 2011

Loading