کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی با مصرف فیبر

یافته‌های جدید نشان می دهند مصرف فیبر می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی – عروقی را  کاهش دهد. بنا به گفته ی محققان با حذف کربوهیدرات ها و غلات تصفیه شده  از رژیم غذایی و نیز افزودن فیبر به رژیم غذایی می توان از ابتلا به بیماری های قلب و عروق پیشگیری کرد.در این مطالعه محققان اطلاعات مربوط به میزان مصرف فیبر محلول (حبوبات، آجیل، جو دو سر) و نامحلول ( غلات کامل، پوست سیب زمینی) را در ژاپن، ایالات متحده آمریکا، استرالیا و اتحادیه اروپا تجزیه و تحلیل کردند.
در این مطالعه اثر مصرف فیبر را در دو دسته از بیماری های قلبی بررسی می شود. بیماری عروق کرونر قلب که ایجاد پلاک در شریان های قلب است و می تواند به حمله قلبی منجر شود و نیز اصطلاح جمعی بیماری های قلبی عروقی که شامل حمله قلبی، سکته مغزی، نارسایی قلبی و مشکلات دیگر می شود.
نتایج این بررسی نشان داد افزودن روزانه هفت گرم فیبر می تواند سلامت قلب را  تامین کند. افزایش مصرف فیبر محلول به کاهش خطر ابتلا به بیماری های عروق قلب کمک می کند. همچنین، مصرف فیبر نامحلول نیز بروز سکته و نارسایی قلبی را کاهش می دهد.
بر اساس گفته ی دانشمندان مصرف روزانه ۲۰ تا ۳۸ گرم فیبر می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی و بروز سکته قلبی را به شدت کاهش داد. دانشمندان برای افزودن فیبر به رژیم غذایی توصیه می کنند از روش های زیر استفاده شود:
مصرف نصف فنجان بلغور پخته ( ۷ گرم )
مصرف یک چهارم فنجان غلات کامل خرده شده ( ۸ گرم )
مصرف دو تکه نان سبوس دار ( ۶ یا ۷ گرم )
مصرف یک عدد گلابی بزرگ ( ۸ گرم )
مصرف یک فنجان تمشک ( ۸ گرم )
مصرف یک دوم فنجان لوبیا ( هفت و نیم گرم )
نکته عملی:  رژیم های غذایی سرشار از فیبر خوراکی مزایای چندگانه ای برای سلامت انسان دارند. برای مثال این نوع از مواد غذایی از بروز اختلالات روده ای و معده ای، دیابت ، بیماریهای قلبی و سرطان پیشگیری می کنند.
بنابراین توصیه می شود با مصرف غذاهای حاوی فیبر خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی، عفونت ها و … را کاهش دهید.

منبع:

BMJ. 2013

 

Loading