چه میزان پیاده‌روی‌ برای کنترل دیابت و چاقی مورد نیاز است؟

طبق مطالعات انجام گرفته روی بیماران دیابتی، کمی‌افزایش پیاده‌روی روزانه می‌تواند به کنترل بیماری دیابت نوع ۲ کمک کند، اما افراد چاقی که قصد کاهش وزن دارند، بیشتر از آن چیزی که تصور می‌کنند باید ورزش کنند.

دکتر مایکل ترنل از دانشگاه نیوکاسل انگلستان و همکارانش در مجله Diabetes Care گزارش دادند: بیش از ۴۵ دقیقه پیاده‌روی در روز به افراد دیابتی کمک می‌کند تا قند خونشان را بهتر مصرف کنند. معمولا هر روز رفتن به ورزشگاه برای اکثر مردم غیر عملی می‌باشد، اما برای همه بیماران دیابتی این امکان وجود دارد که بدون رفتن به ورزشگاه، با پیاده‌روی فعالیت بدنی خود را افزایش دهند.

تیم دانشگاه نیوکاسل ۱۰ تن از بیماران دیابتی نوع ۲ را که شرایط سن، وزن و قد آنها یکسان نبود، در یک گروه قرار داده و از همه خواستند بیشتر از ۱۰ هزار گام در روز پیاده‌روی کنند. نتایج این مطالعه نشان داد: آن دسته از افرادی که روزانه ۴۵ دقیقه یا بیشتر پیاده‌روی می‌کرده‌اند، حدود ۲۰ درصد بیشتر چربی سوزانده و در ضمن توانایی ماهیچه‌هایشان برای ذخیره قند و کنترل دیابت نیز بیشتر شده بود. چیزی که در این تحقیق تعجب‌برانگیز است این است که این روش، راه سریعی برای کمک به کنترل دیابت،  بدون نیاز به افزودن داروهای مصرفی است.

اما در رابطه با میزان فعالیت مورد نیاز برای کنترل چاقی، طبق مطالعه انجام گرفته توسط محققان دانشگاه Pittsburgh توصیه های ورزشی موجود که ۱۵۰ دقیقه (حدود ۵/۲ ساعت) ورزش را در هفته پیشنهاد می‌کند، برای کمک به افراد چاق برای پایین نگه داشتن وزنشان کافی به نظر نمی‌رسد.

این مطالعه که  بین سال‌های ۲۰۰۳ – 1999، برای تعیین میزان مناسب ورزش در ۲۰۱ زن چاق یا با افزایش وزن انجام گرفت، نشان داد که بعد از گذشت ۶ ماه، این زنان به طور متوسط ۱۰‌- 8 درصد از وزنشان را از دست داده بودند ولی وزن بیشتر آنها بازگشته بود، اما طبق این مطالعه زنانی که هر روز یک ساعت بیشتر ورزش می‌کرده‌اند، بازگشت وزن کمتری داشتند. لذا پژوهشگران این مطالعه پیشنهاد می‌دهند، افرادی که قصد دارند وزن خود را کاهش داده یا آن را پایین نگه دارند باید حداقل ۵/۴ ساعت در هفته ورزش کنند.

مطالعات گذشته نشان داده است که دیابت نوع ۲ کاملا مرتبط با چاقی و میزان فعالیت بدنی می‌باشد. چاقی و دیابت هر دو به دلیل زندگی ماشینی در کشورهای در حال توسعه، بیماری‌های در حال افزایشی هستند. اگرچه فعالیت بدنی در کنترل هر دو این بیماری‌ها موثر است، اما میزان فعالیت بدنی برای ایجاد کاهش وزن پایدار بیش از میزان موثر فعالیت بدنی در کنترل دیابت می‌باشد. ولی نکته جالب توجه این است که بیماران دیابتی نوع ۲ که اکثرا نیز چاق هستند با افزایش فعالیت بدنی روزانه حتی بدون رسیدن به وزن مطلوب در کنترل میزان قند خون موفقیت قابل توجهی را به دست می‌آورند.

Loading