چاقی دوران کودکان، عاملی برای بروز بیماری‌های ناحیه لگن

چاقی دوران کودکان، عاملی برای بروز بیماری‌های ناحیه لگن

لغزش اپی‌فیز سر استخوان ران (SCFE) در میان نوجوانان مشاهده شده و از هر ۲ هزار نفر ۱ نفر را درگیر می‌کند. در این بیماری که تاثیر قابل توجهی بر کیفیت زندگی فرد دارد سر استخوان ران در ناحیه لگن جا به جا می‌شود. SCFE سبب درد و ناتوانی در طول عمر می‌شود.
تشخیص و درمان زودهنگام بیماری مهم است. زیرا در صورت تشخیص دیرهنگام علائم بیماری تشدید می‌شود. در صورت تشخیص سریع SCFE کودکان تنها به یک جراحی نسبتاً ساده نیاز دارند. اما اگر تشخیص دیر انجام شود نیاز به انجام جراحی ترمیمی دشوارتری وجود دارد.
SCFE یکی از دلایل عمده تعویض و جایگزینی لگن در جوانان و حتی گاهی اوقات کودکان است. جراحان معتقدند که چاقی می‌تواند در بروز این بیماری نقش داشته باشد. با این حال، تاکنون مدرک قابل توجهی در این مورد ارائه نشده است. به همین علت گروهی از محققان به بررسی ارتباط بین چاقی و لغزش اپی‎فیز سر استخوان ران پرداختند.
درا ین مطالعه نمایه توده بدنی (BMI) حدود ۶۰۰ هزار کودک در اسکاتلند تعیین شد. BMI از تقسیم وزن بر مجذور قد به دست می‌آید. نتایج مطالعه نشان داد اگر کودکان در سن ۵ سالگی به چاقی مبتلا باشند احتمال ابتلای آن‌ها به چاقی در سن ۱۲ سالگی ۷۵ درصد بیشتر است. در کودکانی که در سن ۵ سالگی شدیداً چاق بودند در مقایسه با افراد لاغر احتمال بروز SCFE حدود ۲۰ برابر بیشتر بود. بالاتر بودن BMI با افزایش خطر ابتلا به SCFE مرتبط بود. نتایج این مطالعه نظریه جراحان در مورد تاثیر وزن بدن بر بروز این بیماری را تائید می‌کند.
نکته عملی: چاقی در دوران کودکی نه تنها خطر بروز بیماری‌های قلبی و دیابت نوع ۲ را در سال‌های بعدی زندگی افزایش می‌دهد، بلکه می‌تواند یکی از علل جا به جا شدن سر استخوان ران در ناحیه لگن نوجوانان باشد.
منبع:

Daniel C. Perry et al. Pediatrics 2018.

Loading